שוקי איכרים ראשונים יוצאים לדרך
ל"כלכליסט" נודע כי היום ייפתח שוק בבית שאן ובהמשך במעלות תרשיחא. זאת כחלק ממיזם משרד החקלאות להפחתת מחירי הירקות
שני שוקי איכרים ראשונים יוצאים לדרך, שנה אחרי שמשרד החקלאות פרסם קול קורא להקמת שוקי איכרים בתמיכת המדינה. ל”כלכליסט” נודע כי היום ייפתח בבית שאן שוק האיכרים הראשון, וביום רביעי ייפתח השוק השני במעלות תרשיחא.
25 רשויות מקומיות הצטרפו למיזם של הקמת שוקי איכרים, ובהן רמת השרון, רחובות, נתניה, אילת, יהוד, גני תקווה, ירוחם, קריית מוצקין, שדרות, אשקלון ומודיעין, והן צפויות לפתוח שווקים בחודשים הקרובים. כל אחת מהרשויות המקומיות שעמדו בתנאי הסף שקבע משרד החקלאות תקבל סיוע של 330 אלף שקל עד 750 אלף שקל בהתאם למספר הדוכנים שיעמדו לרשות החקלאים. השווקים יהיו מקורים וייפתחו לקראת סוף השבוע בימי שישי במשך כל חודשי השנה, לכל הפחות חמש שעות ביום, ובימים נוספים לפי בחירת הרשות המקומית.
לקבלת התמיכה נדרשו הרשויות להתחייב שבכל אירוע שוק איכרים יימכרו 16 סוגי פירות וירקות, ובהם כאלה שמשרד החקלאות הגדיר כ”סל בסיסי”. הסל כולל מלפפונים, עגבניות, פלפל אדום, חציל, בצל, גזר, תפוחי אדמה, בננות, תפוח מוזהב וסמית, אבוקדו, אשכולית, תפוזים ולימונים. מחירם לא יעלה על המחיר הסיטוני העדכני של מחירון “תוצרת הארץ” המתפרסם באינטרנט. עוד נדרשו הרשויות להציב שילוט בכניסה לשוק האיכרים המיידע את הצרכנים על המחירים שבהם יימכרו המוצרים הבסיסיים, ולא לגבות כל תשלום מהחקלאים עבור הצבה או הקמה של דוכן באירועי שוק האיכרים, גם לא בעבור חשמל, דמי ניהול, מים, ארנונה, שירותי ניקיון, שירותי פינוי פסולת ודמי שירות.
שוק איכרים צילום: גל בן זאב
המהלך יצא לדרך אחרי שבתום בחינה ממושכת של האפשרות לפקח על רווחיות המשווקים ממכירת ירקות ופירות, בחר משרד החקלאות לא לפקח על הרווחיות, אלא לחייב את רשתות השיווק והסיטונאים למסור דו"חות כספיים בנוגע לרכישה ולמכירה של פירות וירקות, כולל מחירי הפירות והירקות בשוק והרווח ממכירתם. ההחלטה על המיזם התקבלה נוכח ריבוי התארגנויות עצמאיות של חקלאים למכירה ישירה במטרה לקצר את שרשרת האספקה ולצמצם את פערי התיווך.
בדגש על צמצום פערי התיווך בשרשרת השיווק, משרד החקלאות יעניק תמיכה גבוהה יותר לרשויות שייתנו לחקלאים מקומיים למכור את התוצרת ישירות, ולא לרשויות שיסתפקו בדוכנים של סיטונאים. מלבד זאת, המשרד יבחן את גודל התמיכה בהתאם לגודל השוק שהרשות תקצה בשטחה, מספר שעות הפעילות, מספר הדוכנים שיעמדו לרשות החקלאים וכן תוצרת גדולה ומגוונת ככל שתהיה.
הרשויות המקומיות שנכללו במיזם הן: מועצה אזורית מטה אשר, מעלות תרשיחא, מועצה מקומית טובא זנגרייה, רמת השרון, מועצה אזורית גני תקווה, בנימינה גבעת עדה, נתניה, מועצה מקומית בני עייש, רחובות, יהוד, ירוחם, אילת, קריית מוצקין, מועצה אזורית עמק המעיינות, מועצה מקומית קרני שומרון, קריית ים, מועצה אזורית הגלבוע, מועצה אזורית גוש עציון, מועצה אזורית אשכול, שדרות, מועצה אזורית חוף אשקלון, מועצה אזורית חבל מודיעין.
אורי צוק בר, סמנכ"ל מחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, מסר: "להערכת המשרד, המהלך יביא להפחתת מחירים ביחס למחירים הנהוגים ברשתות השיווק, וכן יביא לצמצום פערי התיווך. אנו רואים במהלך זה אבן דרך חשובה, ממנה ייהנו הן הצרכן והן החקלאי".