שופרסל תשקיע 600 מיליון שקל באונליין
הרשת חתמה הסכם עם חברה שתקים עבורה שני מרכזים לוגיסטיים שישרתו את המכירות המקוונות. כיום שופרסל אונליין מצליחה יותר מפעילויות דומות בעולם
הצמיחה המהירה במכירות המקוונות מובילה את שופרסל להיערך להכפלת הפעילות שכבר מגלגלת 1.4 מיליארד שקל בשנה. ל"כלכליסט" נודע כי הרשת צפויה להשיק בספטמבר אתר חדש, שאליו יתווסף בסמוך גם אתר המכירות אמריקן אאוטלט, דרכו ניתן יהיה להזמין מוצרים מארה"ב בדמי משלוח נמוכים והתחייבות למועד אספקה מהיר.
- מאבקי הכוח בשופרסל: היו"ר ישראל ברמן התפטר מתפקידו
- אברכהן נלחם באלשטיין על השליטה ברשת שופרסל
- מנהל בכיר בבנק הפועלים עוזב לטובת ניהול סחר שיווק בשופרסל
אתר שופרסל אונליין החדש ייחשף באופן הדרגתי, בהשקה שקטה שתושלם עד הרבעון הראשון של 2019. במסגרת ההיערכות להכפלת הפעילות חתמה שופרסל לפני כחודש וחצי הסכם עם חברת KNAPP. על פי ההסכם, KNAPP תקים בהשקעה של 600 מיליון שקל את פעילות האוטומציה למרכז במודיעין שישתרע על פני 34 אלף מ"ר וכן למחסן קיים של החברה בקדימה בשטח בנוי של כ־8,100 מ"ר אשר ישמש גם הוא כמרכז אוטומטי לפעילות האונליין.
בסרטון שהכינה החברה תחת הכותרת "פרויקט שופרסל אונליין 2020", אומר מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן כי בעוד שלוש עד חמש שנים יעמדו מכירות שופרסל אונליין על 3 מיליארד שקל — כפול ממה שהסתכמו ב־2017. מדובר בהיקף של רבע מהמכירות השנתיות הכוללות של שופרסל בשנה החולפת. ב־2017 עמד שיעור מכירות האונליין של שופרסל על 11.2% מכלל המכירות, ואילו כעת עומד השיעור על כ־13%. אפשר להעריך כי פעילות האונליין תורחב בטווח הקצר גם לפעילות ניו־פארם, תחת בעלותה החדשה של שופרסל.
לא רק בגלל המחיר
על פוטנציאל המכירות של הזרוע המקוונת של שופרסל ניתן ללמוד מכך שהמרכז במודיעין עתיד לשגר 30 אלף הזמנות בשבוע, ואילו המרכז הקטן יותר בקדימה ישלח כ־8,500 הזמנות בשבוע. בנוסף, דרך המרכזים תוכל הרשת להכפיל את מגוון המוצרים שכיום ניתן להזמין דרך האתר לכ־20 אלף פריטים. לדברי צביקה פישהמייר, סמנכ"ל מערכות המידע של שופרסל, המרכז במודיעין יוציא ביום יותר הזמנות ממה שסופר מוציא בשבוע. "בשנת 2023 אנחנו מעריכים שהמרכז יוכל להוציא יותר מ־100 אלף הזמנות בשבוע", אמר פישהמייר. דוד לרון, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה ברשת, הוסיף כי בזכות ההשקעה במרכזים האוטומטיים, זמן ההגעה ללקוח יתקצר אף הוא. "היינו בסיורים באירופה יחד עם אנשי KNAPP כדי לוודא שהחברה מבינה את המשמעות של אוטומציה למזון ויודעת לעשות את זה. נוכל לתת ללקוחות שלנו עשרות אלפי פריטים בלחיצת כפתור בתוך שעות ספורות בבית. זה יגדיל ביקושים, והגדלת הביקושים תאפשר לנו לעשות השקעה יוצאת דופן באוטומציה ובמערכות חכמות והתוצאה של זה תהיה מערכת שהרווחיות שלה תהיה גבוהה יותר".
שופרסל רואה את סוגיית הביקושים באונליין כדבר שמניע את מנוע הצמיחה. רשתות קמעונאיות נוטות לחשוב כי הזמנות האונליין מאופיינות בביקוש קשיח, נאמנות גבוהה, ומכירות גבוהות לסל קנייה. במצגת לאנליסטים שהכינה הרשת, הוצג סקר שהזמינה שופרסל במטרה להבין מה הסיבה העיקרית שבגינה צרכנים מזמינים מוצרים שונים דרך האינטרנט, וממנו עלה כי לא תמיד לקוחות מזמינים מזון ברשת בזכות המחיר התחרותי. בעוד בתחום האופנה, החשמל והקוסמטיקה השיבו 61% ממשתתפי הסקר כי הסיבה המרכזית להזמנה היא המחיר, בתחום המזון השיבו 65% כי הסיבה המרכזית היא נוחות וחיסכון בזמן, ואילו רק 19% נקבו בסוגיית המחיר כמניע להזמנה המקוונת. ניתן להעריך כי בשופרסל בוחנים את פוטנציאל ההתעצמות של מכירות האונליין, בין היתר דרך הקמפיינים שהם מעלים לאורך השנה. הקמפיין מאפשר לחברה לבחון אם הוא תורם להגברת המכירות בתקופה שהוא משודר ובכמה, ובנוסף, לכמה זמן נשמרת העלייה בביקושים ואחרי כמה זמן היא פוחתת. כך, החברה יכולה לצפות לכמה יעלו המכירות ולפי זה לתכנן כמה מהיקף הפעילות יעבור למחסן האוטומטי וכמה יישאר בחנויות. בנוסף, הרשת יכולה לנסות להעריך כמה קניבליזציה פנימית תגרום זרוע האונליין וכמה תוכל החברה לנגוס מהמתחרים בשוק. נתונים אלו מאפשרים להעריך מה היקף שטחי מסחר שייסגרו בחמש שנים הקרובות ולהשפיע על חתימת חוזים לסניפים לשנים הבאות. כך, מנתוני שופרסל עולה כי בחמש השנים האחרונות החברה סגרה והקטינה כ־40 סניפים בשטח כולל של כ־75 אלף מ"ר. למרות הירידה בשטחי המסחר, הגדילה הרשת את המכירות למ"ר.
שוקלים מיקור חוץ חלקי
המגמה השנייה שבשופרסל מזהים כצומחת באונליין היא של צריכת מוצרים טריים. על רקע זה החברה נדרשת להחזיק ביכולות שיאפשרו לצרכנים המעדיפים את המוצרים הטריים, להזמינם דרך האונליין, מבלי לחשוש שייפגעו בשינוע. בעולם, רשתות שיווק מפעילות את שינוע המוצרים שהוזמנו לבית הלקוח או באמצעות עובדים ורכבים של החברה, או על ידי קבלנים חיצוניים, או בשילוב שתי האפשרויות. ההערכות הן כי בשופרסל עובדים על תוכנית להתאמת מערך השינוע ללקוח, כך שיכלול הפקדת חלק מהאזורים בידי קבלנים חיצוניים, שיעבדו תחת הסטנדרטים של הרשת.
מדובר באתגר מורכב, בעיקר במדינות חמות, המתקשות לשנע מוצרים בקירור לבית הלקוח. המרכזים האוטומטיים במודיעין ובקדימה יאפשרו לחברה להוציא את המוצרים שבקירור או הקפאה, כמו גלידה, ממחסן שבו יהיו מקטעים ייעודיים מבחינת טמפרטורה. בשלב השני, המוצרים צפויים להיארז בארגזים ובאמצעי אריזה נוספים המאפשרים שמירה בהקפאה. אלה יוכנסו לרכבי קירור שיידרשו לתכנן מסלולי הגעה קצרים ככל הניתן.
לא מדובר רק בגלידות. בשופרסל חיזקו לאחרונה את קו המוצרים המוכנים לאכילה או מיועדים להכנה מהירה דרך המותג הפרטי, בקטגוריות העופות, הבשר, הדגים, הירקות והפסטות.