ראיון כלכליסט
בכיר בפייפאל: "משלוח מארה”ב מגיע לפני משלוח מישראל”
מנהל אזור המזה"ת בפייפאל אפי דהן לא מתרגש מטענות הקמעונאים על אפליה במע"מ ולא מבין למה מורכב לרכוש באינטרנט הישראלי
למרות זמני המשלוח הארוכים, עלויות גבוהות ומיסוי על מוצרים מסוימים, הישראלים מעבירים חלק לא מבוטל מהקניות שלהם לרשת, ובמיוחד בכל הקשור להזמנות מחו"ל. לפי נתוני דואר ישראל, ב־2017 הוזמנו שתי חבילות בשנייה, ואף שהרשתות המקומיות מפגרות בכמה שנים אחרי התשתית המקוונת של מותגים בעולם המערבי, הצרכן הישראלי נחשב לצרכן מצטיין.
"לישראלים יש מוטיבציה לקנות באינטרנט", אומר ל”כלכליסט” אפי דהן, מנהל אזור רוסיה, המזה"ת ואפריקה בפייפאל. "נכון להיום, יש בפייפאל מיליון חשבונות פעילים של ישראלים". דהן לא מתרגש מטענות הקמעונאים הישראלים, שאומרים כי הרכישות ברשת מחסלות אותם ודורשים להשוות את פטור המע”מ. "ישראלים הוציאו בשנה שעברה קרוב ל־14 מיליארד שקל בקניות ברשת וקרוב ל־80% ממי שקונים באינטרנט קונים גם בחו"ל”, אומר דהן. “זה נותן לצרכן אפשרות להוריד את יוקר המחיה ולהיחשף למוצרים שאין לו”.
- עד סוף השנה: אמזון תשלוט על חצי משוק המסחר המקוון בארה"ב
- כחלון: "למרות הלחצים - הפטור ממע"מ על יבוא אישי עד 75 דולר לא יבוטל"
- איגוד לשכות המסחר נגד חוק היבוא האישי: מתריע על סכנות בטיחותיות
לא מפותחים
למרות זאת, אם תשאלו את דהן, הרגולטור כן צריך להתגייס לטובת התעשייה המקומית. “אני מאמין שככל שייתנו יותר הקלות במסי יבוא, זה יעזור לכולם. עם זאת, צריך למצוא דרך לעזור לעסקים מקומיים להתמודד. אבל לסגור את הקניות מחו"ל זה הפתרון הלא נכון. אם את מתכננת קניות נכון ומזמינה כשיש הנחות, את חוסכת עשרות אחוזים, זה משמעותי לכל משק בית”. דהן מלין על האי־קומרס הישראלי, שנותר בעיניו לא מספיק מפותח. “הצרכנים הישראלים מעודכנים טכנולוגית”, הוא אומר. “אני לא מבין למה האי־קומרס בישראל לא יכול להיות כמו באמריקה. למה כשאני מזמין מארה"ב, אני מקבל את הסחורה הרבה פעמים לפני הזמנה שעשיתי מסוחר בישראל?".
הלכת כאן כבר כמה צעדים קדימה. יש עדיין מותגים ישראליים שלחלקם אין עדיין אפשרות לקניות ברשת.
"לפני כמה שנים כולם התחילו לפתח את עולם האי־קומרס, כל עסק רצה אתר ואז הבינו שזה לא כל כך פשוט כמו שזה נראה. בנייה כזו צריכה שני דברים: שבעל העסק יבין שצריך להשקיע בזה כסף, ושזה לא עוד משהו אלא עסק שעובד במקביל. אני לא יכול להתקשר ללקוח שמזמין ברשת יומיים אחרי ולהגיד לו שהפריט לא נמצא. כשאני עושה הזמנה מהסופר למשל, סיכוי מאוד גבוה שהטלפון הראשון שאני מקבל בבוקר למחרת הוא זה שבו אומרים לי מה חסר. זו חוויה לא טובה. דבר שני מהותי הוא נושא המשלוחים וההחזרות. עשינו שירות שנקרא 'יש דרך חזרה', וראינו עלייה משמעותית בקניות של הנרשמים לשירות. רשתות אופנה כמו אסוס מבינות שאם לא תוכלי להחזיר, לא תקני. זה חייב להיות סטנדרט".
זה לא מייקר מאוד את העלויות?
"זה כמו הונאות — כולם מדברים עליהן, אבל רוב האנשים רק רוצים לקנות ולקבל את הסחורה, גם אם פה ושם אנשים ינצלו את המערכת".
אתה חושב שעסקים ישראליים יכולים לסגור את הפער מול הקמעונאיות מחו"ל במסחר המקוון?
"בתי העסק צריכים להבין שאין יותר אופליין או אונליין. היום זה מסחר יחיד. כל עסק צריך להביא את זה בחשבון, לחשוב איך הוא מדבר ללקוחות. אנחנו רואים דוגמאות של חברות שהתחילו ברשת ופתחו חנויות בעולם האמיתי ולהפך. זאת אומרת שאנחנו צריכים לתת פתרון יחיד. אנשים קונים דרך המובייל כשהם בחנות, זה אופליין או אונליין?".
לא מפחד מסין
לדברי דהן, המהפכה האמיתית היא בכלל במובייל. לפי נתונים מסוף 2017, 19% מסך הקניות ברשת ב־2017 בכל העולם נעשו במובייל, המספר הזה צפוי לקפוץ ל־27% ב־2018 והמובייל הוא גם הכלי המוביל להשוואת מחירים בזמן ביקור בחנות.
דהן מזכיר גם את ההבדלים באימוץ שירותי תשלום ברחבי העולם. אחת התופעות המעניינות שמתרחשות בשנים האחרונות באפריקה, למשל, היא המעבר הישיר ממזומן לתשלום במובייל. התופעה הזו של "דילוג" על שלב טכנולוגי מאפיינת את יבשת אפריקה גם בתחומים נוספים. בצד השני של העולם, סין הפכה גם היא למעצמת תשלומים מקוונת עם ענקיות כמו ANT, חברה־בת של עליבאבא, שמתכוננת בימים אלו להנפקה לפי שווי של כ־10 מיליארד דולר.
איך מתמודדים עם התחרות מצד ענקיות תשלומים מהמזרח כמו ANT?
"אנחנו בעד שיתופי פעולה עם מתחרים, כמו שניתן לקנות עם פייפאל בעלי אקספרס. אני מאמין שבמקומות שבהם זה יביא ערך יהיו שיתופי פעולה. אמריקאים עדיין יעדיפו להשתמש בפייפאל גם באתרים סיניים, ואותו דבר הפוך, וזה בסדר”.