עסקת ענק לתע"א: תחכיר 5 כלי טייס בלתי מאויישים לגרמניה תמורת 2.1 מיליארד שקל
מדובר בהסכם ל-9 שנים במסגרתו תחכיר התעשייה האווירית על פי פרסומים זרים 5 כלי טייס מסוג Heron TP. לגרמניה מדובר בהוצאה של מיליארד יורו שישולמו ל-Airbus המשמשת קבלן ראשי בעסקה
- תע"א תחכיר לגרמניה מערכות כלי טיס מאוישים מרחוק ב-600 מיליון דולר
- התעשייה האווירית תמכור לפינלנד טיל ים-ים ב-162 מיליון יורו
- צעד ענק לישראל: חללית ישראלית תשוגר לירח בסוף השנה
בשנתיים הקרובות תיערך התעשייה האווירית לאספקת כלי הטייס, ותעביר הדרכות לצוותים הגרמנים. בתום תקופה זו היא צפויה לקבל 50% מסכום העסקה, ב-7 השנים הנותרות כלי הטייס יופעלו במתכונת של חכירה, והתשלומים יוזרמו לחברה בכמה מועדים שנקבעו מראש.
שאול שחר מנהל חטיבת כלי טייס צבאיים בתעשייה האווירית אמר לכלכליסט כי "העסקה הזאת דרמטית בכמה היבטים: קודם כל הסכום מהותי לנו, שנית זו הפעם הראשונה שמערכת כזו נמכרת למדינה זרה, והעסקה עם הגרמנים פותחת אפשרויות לעסקאות נוספות".
על פי דוחות תע"א לרבעון הראשון של 2018, היקף המכירות של החטיבה שבראשה עומד שחר ברבעון הראשון היה 184 מליון דולר, מהם רק 19 מיליון מהשוק האירופי, הרחק אחרי אסיה שיצרה הכנסות בסך 60 מיליון דולר, צפון אמריקה 56, וישראל 40 מיליון. העסקה עם הגרמנים תגדיל באופן משמעותי את נתח הפעילות באירופה, ובתע"א מכוונים לכך שזו לא תהיה עסקה אחרונה עם מדינות אירופאיות.
בימים אלה החברה מתמודדת על מכרז של ממשלת בלגיה לרכישת כלי טיס מהסוג הזה, וכן משתתפת בתחרות על עסקאות עם ממשלות אוסטרליה וקנדה. שחר אמר לכלכליסט כי בשנים הקרובות יש פוטנציאל עולמי לעסקאות בהיקף של 10-8 מיליארד דולר לרכישת כלי טייס בעלי יכולות דומות ל-Heron Tp .
כיום ל-Heron TP שמכונה בחיל האוויר הישראלי "איתן", יכולות שיש רק ליצרניות אמריקאיות. מדובר בכלי טיס ענק עם מוטת כנפיים כשל מטוס מאוייש. הוא שוקל כ-5.7 טונות ויכול לשאת מעל ל-2 טונות, מגיע לרום של 40 אלף רגל ומסוגל לשהות באוויר 30 שעות ברציפות.