ועידת התיירות
יריב לוין: 20 מיליארד שקל ייכנסו לישראל מתיירים ב-2018
שר התיירות בוועידת כלכליסט: "אמרתי לשר האוצר שאני רוצה הכפלה של תקציב השיווק ל-440 מיליון שקל והבטחתי לו שב-2017 נכניס 10 שקלים על כל שקל גידול בתקציב השיווק. בסוף החזרנו 18 שקל על כל שקל שקיבלנו"
"אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה גדולה ודי אם נסתכל על מה שמתרחש היום ונראה את התהליך שאנחנו עוברים כאשר עיתון כלכלי מוביל כמו כלכליסט מקייים וועידה על תיירות ובנק כמו הפועלים נותן חסות ורוצה לתת יעד של 20 מיליארד שקל אשראי שהוא חלום ורואה בענף דבר מרכזי בפיתוח שלו. אלה הם דברים בלתי רגילים ועוצמתיים", כך פתח את דבריו שר התיירות יריב לוין בוועידת התיירות של כלכליסט הנערכת במרכז הירידים בתל אביב.
לוין המשיך, "זו עדות מצויינת למה שמרגישים בשטח. ישראל סבלה שנים ארוכות מהזנחה של הענף הזה עם תקציב מגוחך ויכולת לקבל אשראי בלתי אפשרית, והמספרים היו בסטגנציה מוחלטת. היעד שלי כאשר נכנסתי לתפקיד היה הבאת התיירות הזרה הנכנסת. הכי קל זה לעסוק בתיירות פנים שלא נוגעת לבעיות בטחוניות ומאוד קל לטפל בזה. הכי חשוב וקשה היה לשכנע את אותם אנשים כמו באיטליה או ארצות הברית שיש להם 200 יעדים בעולם להביא אותם לכאן.
"האתגר שלנו היה לביא אותם לכאן ובניגוד למה שחשבו כי זה יקר ויש בעיות בטחוניות או BDS אני חושב שזה לא רק אפשרי, אלא זו רק תחילת תהליך שיביא לשיאים משמעותיים. ראינו במשך שנים ארוכות שמספר תיירים לא השתנה - 2.8 מיליון ב-2001 ואותו מספר בערך ב--2015. עשינו שורה של צעדים לשנות את המצב. משרד התיירות קיבל תקציב שיווק שאיפשר לעשות את זה.
"אמרתי לשר האוצר שאני רוצה הכפלה של תקציב השיווק ל-440 מיליון שקל. הייתי השר האחרון שסגר את תקציב משרדו בחמש בבוקר אבל הבטחתי לו שב-2017 נכניס 10 שקלים על כל שקל גידול בתקציב השיווק. עם עלייה של 25% בתיירות הנכנסת עם 3.6 מיליון תיירים הגידול בתוספת ההכנסות למשק היה קרוב ל-4 מיליארד שקל. החזרנו 18 שקל על כל שקל שקיבלנו. ב-2018 נמשכת מגמת הצמיחה אני רוצה לעבור את רף ה-20 מיליארד שקל שמתפזרת על כל הארץ.
"עוד 800 אלף איש שמגיעים לכאן משתפים את חוויותיהם ברשתות חברתיות, מספרים לחברים והם מנוע השיווק הכי חזק שלנו ובעניין הזה אנחנו בכיוון הנכון. עשינו כמה שינויים יסודיים להגיע לתוצאה הזו. לקחנו את כל הפלטפורמה האדירה שבנה שר התחבורה בנושא השמיים הפתוחים שהביא לגידול בהיקף הטיסות לישראל. כל חברות התעופה עבדו על איך מוציאים ישראלים החוצה ולא איך מביאים תיירים לישראל, מיפינו את היעדים שהם מוטי תיירות נכנסת ובנינו מנגנון של תמריצים לחברות תעופה שמביאות תיירים ופתחנו 52 קווי תעופה חדשים לישראל.
"המפכה הכי גדולה היא באילת. בעבר היו 4 טיסות שבועיות מאירופה ו-500 תיירים בקושי בשבוע, וסיימנו את השנה שעברה עם 48 טיסות ו-7,000 תיירים שמגיעים בכל שבוע. בחורף הקרוב עולים מדרגה נוספת בפעם הראשונה חברת ענק שנחשבת בצמרת העולמית מבחינת רמת שירות לופטהנזה תגיע לאילת עם 4 טיסות, שתיים מפרנפקורט ושתיים ממינכן. זהו מהלך ענק של השלמת מהלך של 50 שנות פעילות בארץ ומייצרת לנו דבר שלא היה עד היום .
"לא רק תיירות לוא קוסט אלא גם תיירות של טיסות מסחריות ברמות מחירים גבוהות יותר. אנחנו כרגע עם 60 טיסות לחורף הקרוב זה אומר שנראה באילת קרוב ל-100,000 תיירים כל שבוע לעומת 15,000 שזה היה המצב לפני שלוש שנים. בתחום השיווק פנינו בעבר רק לתיירות צליינית שהוא תחום חשוב וצר עשינו שינוי במסגרתו אנחנו עכשיו גם עם תיירות, נופש, תרבות וחופי ים ועם ערך מוסף של המקומות הקדושים.
"חתמנו על הסכם עם שורה של תחנות טלוויזיה מרכזיות כאשר בכל גל קור מקבלים את הפרסומת המרכזית לפני תחזית מזג האוויר. הבאנו חזאים מאירופ ובכל פעם שיש גל קור אנחנו עולים עם התחזית שלנו והחזאי מוקרן על רקע השמש. יש הנעה מרכזית לפעולה והתיירים אכן מגיעים והם לא מאמינים שזה אכן ככה. אנחנו רחוקים ממיצוי הפוטנציאל וצריכים עוד הרבה השקעות. חסרים מאוד מלונות ברמה גבוהה מאוד, אין לנו מלונות של שלושה כוכבים במרכזי ערים, אין הוסטלים שמתאימים לתיירות לואו קוסט. יש כאן פוטנציאל עצום ורק צריך לעבוד בצורה נחושה ועקבית. אנחנו בהחלט נגיע ליעדים ומספרים שיביאו לישראל תרומה אדירה לכלכלה למה שצריךלהיות ענף מרכזי למשק הישראלי.