בועת הסטרימינג
לבריחה של המשקיעים מנטפליקס יש דווקא הסבר הגיוני: ריבוי תוכן וריבוי גופים שמשדרים אותו
לפעמים, התנהגות של משקיעים נראית לא־רציונלית. כמו, למשל, התגובה שלהם לדו"ח הרבעוני של נטפליקס. עם פרסום הדו"ח הרבעוני צנחה מניית החברה בקרוב ל־12%. זאת, לכאורה, בגלל סיבה איזוטרית: הגידול במספר המנויים היה קטן מהצפוי: החברה הוסיפה 5.2 מיליון מנויים לעומת תחזית של 6.2 מיליון.
אבל האמת היא שמאחורי הבריחה מהמניה מתחבא פחד הגיוני: בועת הסטרימינג לקראת פיצוץ. נטפליקס פרסמה את הדו"ח לרבעון השני של 2018 אחרי שבוע מוצלח: ביום חמישי פורסמו המועמדויות לפרסי האמי, וענקית הסטרימינג גרפה 112 מועמדויות, ארבע יותר מהמובילה המסורתית HBO; על פי הדו"ח ההכנסות גדלו ב־40.3% ל־3.91 מיליארד דולר, וההכנסות משירות הסטרימינג גדלו ב־42.8% ל־3.81 מיליארד דולר, למרות ההוצאות העצומות על תוכן (יותר מ־8 מיליארד דולר ב־2018 לבדה); הרווח הנקי זינק ב־481.8% ל־384 מיליון דולר; והרווח התפעולי גדל מ־4.6% ל־11.8%.
גם הפעילות הגלובלית של נטפליקס רשמה גידול משמעותי עם זינוק של 64.9% ל־1.92 מיליארד דולר. זה הרבעון הראשון שבו ההכנסות מהפעילות הגלובלית גבוהות יותר מההכנסות משירות הסטרימינג בארה"ב. עם כל הנתונים היפים האלו, למה המשקיעים מפחדים? לא מדובר רק בפספוס של מספר המשתמשים. גם התחזיות של נטפליקס לרבעון השלישי סיפקו סיבה לדאגה. להערכתה הגידול בהכנסות יאט להאט, וכך גם הגידול ברווח הנקי, ומספר המנויים שיתווספו יקטן.
המספרים מתחברים לחשש הולך וגובר בשוק: יש יותר מדי שירותי סטרימינג, והערך שמוצמד להם גבוה מדי. כיום יש לנטפליקס שני יריבים מרכזיים: אמזון והולו, שמציעים ספריית תכנים קנויים לצד תכנים מקוריים. במקביל משחקות במגרש שחקניות קטנות יותר, כמו HBO ושואוטיים. לקלחת צפויה להיכנס בקרוב דיסני עם שירות סטרימינג שיכלול תכנים קיימים ומקוריים מהמותגים המובילים שלה, ובכללם פיקסאר, מארוול וסטאר וורז. במצב כזה משהו צריך להישבר. והמשהו הזה, חוששים משקיעים, יהיו כמה שירותי סטרימינג שפשוט ייקרסו. יש סיכוי סביר שנטפליקס תהיה אחת מהם, וזו, בעבור המשקיעים, סיבה טובה מאוד לברוח מהספינה כבר עכשיו.