להשקיע בתיירים מהזן החדש
כדי לרתום את הזינוק בתיירות העולמית לטובת העסקים המקומיים, ישראל צריכה להתאמץ יותר
מאי 2018. ג'ירו ד'איטליה, אחד ממרוצי האופניים החשובים בעולם, מגיע לראשונה לישראל, ומביא איתו 15 אלף אורחים. התוצאה: הכנסות של כ־60 מיליון שקל בשבוע, שזורמות למסעדות, מועדונים, בתי מלון ועסקים אחרים.
פרטים והרשמה לוועידת התיירות 2018 לחצו כאן
יוני 2018. מצעד הגאווה הגדול ביותר שהתקיים תל אביב מושך לעיר עשרות אלפי תיירים. התוצאה: כל תייר שוהה בארץ חמישה ימים בממוצע ומוציא כ־1,000 שקל ביום.
אבל לא רק אירועי ענק מביאים לכאן תיירים. בשנתיים האחרונות חל מפנה בפרופיל התייר לישראל. המסעדות, בתי הקפה והברים בתל אביב עמוסים בתיירים צעירים שבאים לחוות את העיר, ויוצאים ל"טיולי כוכב" באתרים הקדושים וההיסטוריים ושאר פלאי התבל הייחודיים שלנו. עדיין אפשר לפגוש צליינים נוצרים ויהודים בביקור משפחתי, אבל פרופיל התייר הטיפוסי השתנה.
מה בדיוק קרה? ענף התיירות העולמי נמצא בפריחה בעולם בזכות הירידה במחירי הטיסות, שהגיעה גם לישראל בזכות רפורמת השמים הפתוחים. דור ה־Y ששבע מרכישת מוצרי צריכה מחפש חוויות אותנטיות. גם ההטבה היחסית במצב הביטחוני תורמת את חלקה לפריחה בתיירות הנכנסת, שצמחה בכ־30% מאז 2015. אם בעולם נרשמה בשנים האחרונות עלייה של 4% בשנה בנסיעות תיירים, הרי בישראל כניסות התיירים עלו בקצב של 15% לשנה, והגיעו לשיא של 3.6 מיליון איש בשנת 2017. השנה המספר יתקרב כנראה ל־4 מיליון. ההכנסות למשק מתיירות נכנסת בלבד הסתכמו ב־2017 בכ־20 מיליארד שקל. עם זאת, משקלן בתוצר המקומי עדיין נמוך ביחס לעולם, כ־1.6% בלבד.
הביקוש הגובר לחדרי הארחה הביא לעלייה בהיצע חדרי המלון בישראל, ומספרם גדל ב־2.5% בכל אחת מהשנתיים האחרונות. ובכל זאת, כדי שנוכל להמשיך לקלוט את כל התיירים הנכנסים, היה צורך להגביר את קצב הקמת החדרים ‑ לא רק באמצעות הקמת מלונות, אלא גם בחדרי אירוח איכותיים במיקום ייחודי. מלונות כאלה פורחים היום: בשנת 2017 העניקה עיריית תל אביב היתרים ללא פחות מ־50 בניינים עם מאות דירות שפועלים כבתי מלון.
אבל לא די בחדרי הארחה. כדי לשמר את התיירים החדשים, תיירים שמעדיפים לגלות את הארץ באופן עצמאי ולנסוע מיעד ליעד בכוחות עצמם, יש להשקיע בתחבורה. אסור לשכוח גם את השירותים שהתיירים צורכים: מסעדות, מדריכי טיולים, פעילויות רוחניות, אטרקציות תיירותיות ומסחר תיירותי.
ענפים אלה צפויים לתת דחיפה גדולה למגזר העסקים הקטנים והבינוניים. הם ימשיכו לייצר משרות בענף שבו כוח האדם לא יתייתר בעקבות שינויים טכנולוגיים. כיום רק 6% מהעובדים בישראל מועסקים בענף התיירות ‑ שיעור נמוך מהמקובל בעולם.
בניגוד לענפים אחרים שבהם הגודל הוא יתרון, בתיירות דווקא עסקים קטנים נהנים מיתרון מובנה. זאת בזכות הפריסה הגיאוגרפית של השירותים והבידול שנותני שירותים יכולים להשיג בקלות יחסית. אין ספק שההתפתחויות בתחום התיירות נותנות רוח גבית להגדלת ההכנסות בענף. לא מופרך לקוות שבתוך כעשור ההכנסות מתיירות לישראל יוכפלו, ואיתן גם מספר המועסקים, רובם במגזר העסקים הקטנים.
הכותבת היא כלכלנית בכירה במחלקה הכלכלית של בנק הפועלים