פרשנות מאקרו
האם הנפקת שיאומי תחסל אותה?
החברה הסינית הצליחה לכבוש את המקום הרביעי בטבלת מכירות המובייל העולמיות, אך מנייתה נפלה עמוק מתחת לתחזיות; האם יתכן שההנפקה היתה צעד מיותר שיסכן את עתיד שיאומי - ושהיה עדיף לה להישאר פרטית ולצמוח באין מפריע?
- הנפקת שיאומי נפתחה ברגל שמאל; המנייה נפלה ב-6%
- השווי התכווץ בחצי: שיאומי גייסה 4.7 מיליארד דולר בלבד בבורסה בהונג קונג
- שיאומי מנמיכה ציפיות לגבי הנפקת השנה: תגייס "רק" 6 מיליארד דולר
ייתכן שמדובר בזהירות כלפי מניה חדשה, אך ייתכן שיש כאן יותר מכך, אולי חשש מעתיד של מותג שעד כה זכה בעיקר לשבחים. כלל לא ברור אם ההנפקה היתה מה ששיאומי זקוקה לו כדי לגדול. החברה החלה ב־2010 כמיזם עם מודל עסקי פשוט של מכירת חומרה ורשימת הכנסות ממכירת שירותים מקוונים. זה פעל היטב כל עוד החברה פעלה בסין, אבל היא החלה לפתח תיאבון וכמו כל סטארט־אפ שחי על כספי משקיעים נאלצה לפעול במהירות.
היא כבשה את סין באמצעות מבצעי מכירות מקוונים המוניים שמכרו מיליוני מכשירים בדקות. בהמשך היא פתחה חנויות מותג בערים הסיניות שעוצבו כמו החנויות המפורסמות של אפל. לאחר מכן היא כבשה את הודו הודות למחירים הזולים תוך עקיפת סמסונג בשוק הסמארטפונים. ואז התאבון גרם לראשי לחשוב על הפיכה לחברה גלובלית.
כשהיא היתה פרטית וסמכה על כספי משקיעים היא יכלה להשקיע סכומים גדולים כדי לכבוש שווקים במהירות. זה יכול לעבוד לזמן קצר, אבל כשחברה הופכת לציבורית היא חייבת דין וחשבון לבעלי המניות. וכאן המספרים עלולים להדאיג. שיאומי סיימה את 2017 בהפסד מוערך של 6.6 מיליארד דולר ואיבדה את הוגו בארה, סמנכ"ל הפיתוח הבינלאומי ואחד הכשרונות העיקריים שגייסה לטובת התנופה הגלובלית.
הערכות השווי התכווצו מ־100 מיליארד דולר ל־45 מיליארד, שולי הרווח של עסקי החומרה קטנים והחברה לא מצליחה לייצר הכנסות משירותי אינטרנט מחוץ לגבולות סין. ההנפקה תחייב אותה לנקוט במשנה זהירות ולהימנע ממהמורות שיהפכו את ההנפקה לטעות הגדולה בתולדותיה.