מבחן רכב
מיצובישי אאוטלנדר PHEV: פלאג אין הייבריד שצולח מהמורות כביש ושטח
הדור החדש של אאוטלנדר PHEV, הדגם הנמכר ביותר מסוגו, מאיץ חזק יותר מקודמו והמנוע החשמלי האחורי מחזיק מעמד הרבה יותר זמן. התנהגות הכביש שלו מזכירה רכבי שטח גדולים, שנותנים תחושה של ניתוק מהדרך. בארץ הוא ימשיך ליהנות מהיעדר מתחרים בנישה שלו
יד על הלב, קלפים על השולחן: למיצובישי יש בעיה. מי שנחשבת לאחת מיצרניות הרכב הוותיקות ביותר ביפן, בת גאה לתאגיד ספנות אדיר ממדים, נתפסה לפני כמה שנים מרמה בנתוני צריכת הדלק והזיהום של מכוניותיה. המידע על התרגיל המסריח של מיצובישי הגיע לשלטונות היפניים מניסאן, יצרנית יפנית אחרת. מיצובישי נכנסה לסחרור ועמדה לקרוס ואז, בדרך פלא, הגיעה ניסאן. אז היום אין יותר מיצובישי, יש רנו ניסאן מיצובישי. מזל טוב.
מטבע הדברים במשולש האהבה הלא סביר הזה מיצובישי צריכה למצוא את חלקה וכיאה לחברה החדשה ביותר במשפחה, היא צריכה לוותר על כמה נכסים ולהביא משהו לחבילה המשפחתית. מבחינת ויתורים, מיצובישי נאלצת לוותר על חטיבת רכבי השטח הכבדים שלה, ראו ערך פאג'רו. זה יופי של רכב, מדגישים אנשי מיצובישי, פשוט אי אפשר יותר לשדרג אותו כך שיעמוד בתקנות איכות הסביבה המחמירות והולכות של אירופה, עובדה מצערת אך מובנת לנוכח דאגתה של מיצובישי לאיכות הסביבה. תרגום לעברית: אין יותר כסף לפיתוח של פאג'רו חדש, אז הדגם יופסק.
כאן כמובן נוצר חור. פאג'רו הוא אחד הדגמים הנמכרים ביותר של מיצובישי באירופה וגם בעולם, והחברה צריכה תחליף. כאן נכנסים לפעולה הנכסים של מיצובישי: הידע המקיף בתכנון רכבים חשמליים ורכבי פלאג אין הייבריד. בזכות הידע הזה מיצובישי נרכשה על ידי ניסאן, יש לו ערך אדיר לחברה־האם, ולכן ניתן להשקיע כספים בפיתוח. אך פיתוח זהיר, כזה שלא ידרוש הזרמה של הון עתק, אלא ויסות חכם של כספים לפיתוח טכנולוגיה קיימת, להלן מיצובישי אאוטלנדר PHEV, פלאג אין הייבריד. רכב שמונע במנוע בנזין ולצדו מנוע חשמלי, שניתן לחבר לשקע חשמל ולנסוע עשרות קילומטרים.
מיצובישי אאוטלנדר PHEV אינו עוד שחקן נישה בשוק ענק. בטעות או במתכוון אאוטלנדר PHEV הוא רכב הפלאג אין הייבריד הנמכר ביותר בעולם, הישג רציני בהתחשב בעובדה שבתוך כמה עשורים רוב המכוניות כנראה יהיו חשמליות או פלאג אין הייבריד. הוא הפך לדגם הנמכר ביותר עקב שילוב נכון של תכונות שהופכות אותו לרכב שימושי, ולא סתם לגימיק. קודם כל, יש לו הנעה כפולה, משמע הוא נמכר היטב במדינות אירופה הצפונית המושלגת, שם קיימת מודעות גבוהה לנושא איכות הסביבה; שנית, יש לו שפע של מרווח פנימי. הוא נוח בצורה סבירה; שלישית, הוא יחסית לא יקר. עיקר המתחרים של אאוטלנדר PHEV הם רכבים שמיוצרים על ידי מותגי הפרימיום, שלהם כספי מחקר ופיתוח. הלקוחות שלהם נחשבים למאמצי טכנולוגיה. אך הם יקרים או שהרכבים שלהם קטנים מאאוטלנדר.
לאנשי מיצובישי חשוב שידעו: אאוטלנדר המחודש הוא מחליפו הרוחני של פאג'רו. סליחה, אבל הוא לא. פאג'רו הוא רכב שטח בעל יכולת מרשימה. אאוטלנדר PHEV הוא רכב כביש־שטח חשמלי. מה שכן, הוא רכב כביש־שטח חשמלי מרשים מאוד. כיאה לדגם שהוא הנמכר ביותר מסוגו בעולם, אנשי מיצובישי קיבלו יד חופשית לשנות את מה שמתחת למעטה החיצוני, אך כנראה הוזהרו באיסור חמור פן יתעסקו עם התכונות שהופכות את אאוטלנדר PHEV לרכב הנמכר ביותר מסוגו. לכן הוא נראה כמעט אותו הדבר בדיוק, אבל ממש בדיוק. הגריל שונה וחישוקי הגלגלים אחרים, אך קשה להבחין בשינוי כלשהו.
עם זאת, ההבדל מורגש מאוד בנסיעה. המנוע של אאוטלנדר משמש כגנרטור, הוא מייצר חשמל שמוזן לסוללה. הסוללה מזינה שני מנועים חשמליים, אחד לגלגלים מקדימה ואחד לגלגלים מאחור. באאוטלנדר היוצא היה מנוע יחסית מיושן, בנפח 2 ליטרים, ששירת דגמים רבים של מיצובישי בעבר. כעת יש מנוע בנפח 2.4 ליטרים שפועל בשיטת אטקינסון, כמו פריוס. כלומר הוא חסכוני משמעותית. המנוע האחורי חזק יותר. הסוללה משודרגת, יש לה יכולת אגירת אנרגיה גדולה יותר.
המרכב של הדגם המחודש כעת קשיח יותר כדי למנוע עיוות. בתא המטען יש שקעי חשמל לטעינה. מערכת ההנעה הכפולה שודרגה, אולי כדי לפצות על לכתו של פאג'רו הקשיש. כעת יש לה מצב שלג, מצב ספורט, היא מגיבה מהר יותר, חד יותר.
ברושם ראשוני אאוטלנדר PHEV הוא רכב חשמלי טוב מקודמו, הוא מאיץ חזק יותר. המנוע החשמלי האחורי הרבה יותר מורגש, וגם מחזיק הרבה יותר זמן במצב החשמלי. אאוטלנדר PHEV היוצא נהג לדרוש ממנוע הבנזין להתערב בנסיעה הרבה יותר, להזין כוח אל הגנרטורים ולשרוף בנזין. הדגם החדש מעדיף שמנוע הבנזין ינוח עד הרגע שבו הוא חייב להיכנס. הנסיעה גם שקטה יותר, אך כמו כל רכב חשמלי, רעשי כביש, כניסות אקראיות של מנוע הבנזין — כל אלה מורגשים היטב.
לרכבים עמוסים בטכנולוגיה יש לעתים בעיה. כספי הפיתוח הולכים למצבר ולא להיגוי. אאוטלנדר PHEV הקודם דווקא התנהג היטב, אך היתה חסרה תחושה. אאוטלנדר PHEV החדש מרגיש יותר הדוק, ההתנהגות מכוילת להרגיש יותר כמו רכב כביש־שטח גדול. עם זאת, על להרגיש את הדרך אין מה לבנות. גם בפנים, במיצובישי בחרו לא להתעסק עם מה שעובד. מושבי עור משופרים, מתגים חדשים למערכת ההנעה הכפולה. הפלסטיקים מעט זולים ומערכת המולטימדיה דורשת לפעמים יד מעט תקיפה. אאוטלנדר PHEV הוא דוגמה מצוינת לפילוסופיה של מיצובישי: שימוש וחיזוק של מה שעובד, של נכסים שבעוד כמה שנים יהיו בכל מקרה נחלת הכלל. כשאאוטלנדר PHEV המחודש יגיע לישראל הוא ייהנה מסטטוס דומה לקודמו: רכב כמעט נטול מתחרים. אך בשונה מקודמו, הוא יצטרך להתמודד עם אפשרות של שינוי שיעור מס הקנייה המוטל על רכבי פלאג אין הייבריד, באופן שמחירו יזנק לטריטוריה של יצרני היוקרה.