תערוכה: החלב של אפל, הקמח של פראדה
בתערוכה "חיטה היא חיטה היא חיטה" במוזיאון העיצוב בחולון בוחן המעצב פדי מרגי בעין ביקורתית את מקומם של המותגים והתאגידים ששולטים בעולם
הרעיון שעומד מאחורי התערוכה “חיטה היא חיטה היא חיטה” שמוצגת בימים אלה במוזיאון העיצוב בחולון (עד סוף אוקטובר), הוא לשלוח מסר חריף אל תרבות הצריכה בעולם ובישראל. בתערוכה מציג המעצב פדי מרגי מוצרי מזון בסיסיים כמו קמח, ביצים וחלב, כאשר כל אחד מהם ממותג באחד המותגים המסחריים המובילים בעולם: החלב של אפל, הקמח של פראדה, הביצים של ורסאצ’ה וכן הלאה.
את התערוכה הציג מרגי לראשונה בשנת 2014 בסן פרנסיסקו וזכה בפרס מדליית זהב בתחרות German Design Awards. מאז היא הוצגה גם במילנו ובהונג קונג ועתה היא מוצגת לראשונה בארץ. ב־29 ביוני תתקיים במוזיאון העיצוב השקה הכוללת הרצאה של מרגי בנושא אתיקה בפרסום.
“זו לא אותה פטרונות של המותגים שהיתה בעבר”, אומר מרגי. “היום הצרכן הוא מודע, וכל מותג מוכר לנו לייף סטייל וחוויה. אנשים יודעים שזה בסדר לקנות מוצר יקר, אבל מבינים שהם לא משלמים רק על המותג אלא גם על החוויה”.
מרגי (49) נולד במרוקו ועלה בגיל 5 לישראל. יש לו תואר ראשון בתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי בחולון ותואר שני במינהל עסקים בניו יורק. במהלך השנים עבד במשרדי פרסום שונים עד שהקים לפני כ־17 שנה את העסק העצמאי שלו - חברת המיתוג “Talking Brands”.
“המומחיות שלי היא לתת שירותי מיתוג לחברות ותאגידים”, הוא אומר. “התערוכה נולדה מתוך הרגשה שהמניפולציה שעושים כלפי צרכנים היא באמת מעוררת השתאות. רציתי ללכת כמה שיותר רחוק, לשאול עד כמה אפשר להרחיב את המותג כדי להרחיב את ההכנסה, כי בתרבות שאנחנו חיים בה הכל נראה מאוד סביר.המקום היחיד שכמעט ולא נגעו בו הוא התחום של מוצרי מזון בסיסיים”.
בעיצוב העבודות בתערוכה ניסה מרגי להישאר כמה שיותר נאמן למקור. לחשוב איך המוצרים היו נראים אם החברות האלה באמת היו מייצרות אותם. אם אפל היתה מחליטה להיכנס לשוק החלב, למשל, איך זה היה נראה. “המוצרים בתערוכה יצאו כל כך משכנעים, עד שהקופאית בחנות המוזיאון בסן פרנסיסקו ניגשה אליי ושאלה באיזה מחיר למכור אותם”, הוא מספר. “זה גרם לי להרגיש שיצרתי משהו שאנשים באמת רוצים לצרוך. כששאלתי אנשים למה - הרי זו חברה שמתעסקת באלקטרוניקה, מה לה ולחלב - הם לא באמת ידעו לענות”.
מרגי מספר כי במהלך העבודה על התערוכה הוא פירק לחתיכות את הדימוי. מה זה חלב, מה זה קמח ומהי האמירה שלו לגבי המוצרים האלה. היו גם מוצרים שמרגי הרשה לעצמו לשחרר בהם יותר. לפסטה של פרארי, למשל, הוא עיצב אריזה קצת יותר מתכתית ברוח המותג.
התערוכה הוצגה לראשונה ביום העצמאות של ישראל לפני ארבע שנים וקיבלה תהודה גדולה. “אני מניח שזה בגלל שהיא מואד ויזואלית והדימוי נגיש ומשעשע, אבל יש לה כמה רבדים”.
מה השתנה בתערוכה מאז הוצגה לראשונה לפני ארבע שנים?
“העבודות בתערוכה לא השתנו. אבל התערוכה נראית היום אפילו עוד יותר רלבנטית. המוצרים בה נראים כאלה שנוכל למצוא בעתיד על המדף. מה שכן השתנה הוא שאנשים היום מודעים יותר למה שהם רוכשים ומחפשים ערכים נוספים”.
לדברי מרגי, הצרכן היום הרבה יותר מחוזר ועליו להבין שהמותג מעורב בחיים שלו ממש. “כל תרבות ה’סטורי’ שבאמצעותה אנחנו חווים את החיים של המותג כחלק מהחיים שלנו היא הרבה יותר משמעותית”, הוא אומר. “פעם היה מספיק לראות דוגמנית מפרסמת מותג על שלט חוצות. היום זה כבר לא מספיק”.
כמה היום המחיר הוא גורם משפיע בחוויה הצרכנית?
“מחיר הוא רכיב משמעותי בתהליך הרכישה, אבל הוא לא היחיד. היום אנשים יכולים להשוות מחירים בקלות, אבל עדיין יש מרכיב רגשי מאוד ברכישה. אנשים תמיד יעדיפו לרכוש מותג בעל מוניטין תמורת אחוזים מסוימים של פער במחיר. זה בא לידי ביטוי בחוויה הוליסטית שמעניקה חנות שנכנסים אליה, אבל גם בחוויה של רכישה מקוונת באתר או באפליקציה. אנשים אמנם קונים אונליין, אבל הם עדיין קונים חוויה”.
איך כל זה מתקשר לעבודה שאתה עושה ביומיום?
“ביומיום אני מטפל במותגים, בחברות או בארגונים שיש להם רעיון למוצר שהם רוצים להחדיר לשוק, או לחלופין כאלה שיש להם מוצר קיים אבל הם רוצים לארוז אותו מחדש ולשווק אותו לקהלים שונים. זה תענוג צרוף ואחריות גדולה לקחת משהו ולגרום לו להצליח. לצרוך זה מעולה, זה מייצר כלכלה וזו לא מילה גסה, אם זה לא עובר את הגבול”.
היום יותר קשה למתג, לבדל, בגלל שהשוק רווי?
“בגלל שיש היום הרבה שחקנים חייבים להיות מיוחדים, בעלי ערך או מאפיין שהוא לא כמו של אחרים, אחרת נטמעים בסביבה. העבודה שלי היא להבריק את היהלום הזה, לגרום לאנשים לדעת למה להעריך דווקא אותך ואז לרכוש את המוצר שלך. לפעמים מיתוג גם צריך להיות מינימלי, לא מוגזם. הרבה פעמים אני מייעץ ללקוחות לעשות פחות. תחרות זה עלא כיפאק, אבל צריך גם לדעת לשחק את המשחק”.