ראיון כלכליסט
בזכות ה-AI והביג דאטה: אקספדיה לא מפחדת מ-Airbnb
נוח טראט, סגן נשיא בכיר בענקית התיירות המקוונת, סיפר ל"כלכליסט" כיצד מתמודדת החברה עם התחרות. לדבריו, טכנולוגיות חדשות מאפשרות לשפר הצעת טיסות, פעילויות נופש, השכרת רכב ואפילו לצמצם זיהום אוויר
- הילטון ו־airbnb גנבו את הלקוחות לאקספדיה ופרייסליין
- בעקבות חוק חדש ביפן: Airbnb ביטלה אלפי הזמנות לחודש יוני
- מדוע התחילה Airbnb להציע דירות כמקלטים למקרי אסון?
ואולם, השחקנים הוותיקים בשוק לא מתרגשים מהאיום החדש. דרושה הרבה עבודה וטכנולוגיה כדי לעבוד עם שותפים מתוחכמים בתחום הלינה, ויש לנו יתרון משמעותי והרבה יותר ניסיון", אמר ל"כלכליסט" נוח טראט, סגן נשיא בכיר בקבוצת אקספדיה, החברה הגדולה בתחום התיירות המקוונת. "אנחנו ממוצבים טוב מבחינת הכיוון של השוק והוא גדול מספיק כך שאני לא מודאג מחפיפה עם חברה אחרת".
טראט, מהעובדים הבכירים בחברה, מוביל את חטיבת המותגים האזוריים של אקספדיה, שכוללת שמות כמו Orbitz ו-Travelocity שמיועדים לארה"ב, ebookers שפועל בשווקים נבחרים באירופה ובראשם שוויץ, פינלנד ובריטניה, ו-Wotif שמתמקד באוסטרליה ובניו זילנד. טראט יגיע לישראל כדובר המרכזי של כנס Travel Tech Israel 2018 של Innovel שייערך ביום ג' בתיאטרון הבימה בתל אביב.
"תעשיית התיירות מאוד דינמית, ויותר ויותר אנשים מטיילים ויש צורך בחברות כמונו שיענו לצרכים של מטיילים ולדרישות החדשות שיש להם", הוסיף טראט. "אין ספק ש-Airbnb עושה דברים מעניינים, וגם אנחנו חושבים שתחום הלינה האלטרנטיבית הוא שוק חשוב. רוב המותגים שלנו מציעים בתי נופש להשכרה במרבית השווקים שבהם אנו פועלים. זו דרך אחת שלנו לספק אפשרויות לינה חלופיות לאנשים.
"אבל גם לקחנו את זה צעד קדימה ואנחנו בוחנים את התחום בצורה רחבה יותר מאנשים שמשכירים את הבית או את הדירה שלהם. אנחנו מנצלים את העובדה שיש לנו אנשים שמכירים ועובדים עם ספקי לינה בכל שוק בעולם. רשתות המלונות ומלונות קטנים נכנסים גם הם לתחום, ומכיוון שיש לנו מערכות יחסים קיימות אתם אנחנו יכולים לעבוד יחד כדי לקדם את הדברים שהם מביאים לשוק. בנוסף, אנחנו הבעלים של HomeAway ו-vrbo.com (חברות שמתמחות בהשכרת בתי ודירות נופש בניהול מקצועי, בניגוד ל-Airbnb שמתמקדת במשכירים פרטיים, ע"כ) ופועלים להביא את המלאי שלהן לתוצאות החיפוש שלנו בדרך רלוונטית שמטיבה עם המשתמשים ועם בעלי הנכסים".
ביקורות טיסה בזמן אמת
"לדוגמה, אם אתה רוצה לטוס מסיאטל לניו יורק יש אלפי אלפים של צירופים שונים. אפשר לטוס דרך שיקגו, אטלנטה, לוס אנג'לס או סן פרנסיסקו. אפשר לטוס בטיסה ישירה, אפשר לטוס דרך וונקובר או טורנטו. יש מספר מדהים של שילובי טיסות אפשריים שיכולים להביא אותך לניו יורק. אנחנו לוקחים את כל השילובים האפשריים האלו, זה ביג דאטה, מחברים לתובנות על הצרכנים כמו מחיר, נוחות, אורך וקושי הקונקשן, ביקורות טיסה בזמן אמת שאנחנו מקבלים מצרכנים ומציגים המלצות או משנים את סדר תוצאות החיפוש בהתאם.
"אנחנו גם משתמשים בביג דאטה כדי להבין איך צרכנים משתמשים באתר שלנו. תחום מאוד חשוב זה תוכן. עם המעבר למובייל, צריכת התמונות כחלק מהליך חיפוש החופשה עלתה דרמטית. כשאנשים מחפשים מלון במובייל עם מסתכלים בין 30 ל-35 תמונות מלונות. בשנה האחרונה יצרנו 11 מבדקים בניסיון לשפר את הסיווג, הרלוונטיות והשימושיות של תמונות במובייל".
מה עם שימושים מתוחכמים יותר כמו המלצות על סמך נסיעות עבר?
"זה תחום מאתגר, כי אנחנו לא תמיד יכולים לדעת אם נסיעות שהוזמנו הן לצורכי עבודה או בילוי. אולי אתה נוסע לבקר משפחה לפסח ואתה לא מעוניין שנציע לך חוויה של ספורט אתגרי. אלו בעיות קשות, אנחנו על סף היכולת להציע ערך הרבה יותר טוב לצרכנים, אבל אם אתה מחפש טיסות כדי להגיע ללווייה של סבתא שלך אנחנו לא רוצים להציע לך חוויות לא מתאימות".
העובדה שבסופו של דבר אקספדיה היא כבר לא סטארט-אפ אלא תאגיד ותיק ומבוסס ניכרת ברתיעה של החברה מיצירת שיתופי פעולה עם סטארט-אפים צעירים בתחום התיירות, למשל bitemojo שמציע סיורי אוכל באמצעות אפליקציית סמארטפון, או eatwith שמאפשר למטיילים להתארח לארוחה ייחודית בביתם של בשלנים.
"אלו לא שותפויות שאנחנו מחפשים בצורה אגרסיבית", משיב טראט לשאלה על שיתופי פעולה בתחום. "יש לנו כבר גישה די טובה לחוויות חדשות, כי השקענו משמעותית בהצבת אנשים בשווקי תיירות בכל העולם כדי שיהיו לנו גורמים בשטח שעובדים מול השותפים השונים. אבל אחת הסיבות שחשוב לנו להשתתף בוועידה כמו Travel Tech היא שאני יכול לפגוש אנשים שעושים דברים מעניינים, חושבים על התעשייה בדרכים חדשות, חכמות ויצירתיות".
אבל למה לא ללכת לכיוון של שיתופי פעולה עם חברות צעירות ומעניינות. למה שצרכנים לא יוכלו לקבל חוויות מעניינות באופן שמטיב עם כולם?
"בשלב זה אנחנו מתעדפים את הטכנולוגיה שלנו. כשזה נוגע לתוכן, חוויות חדשות, רשתות מלונות חדשות, כבר יש לנו אספקה מסיבית. יש לנו 665 אלף מלונות, 1.6 מיליון בתי נופש, יותר מ-25 אלף פעילויות ייחודיות שאפשר להזמין באתר שלנו. שיתוף פעולה עם חברה שמציעה סיורי אוכל זה נהדר, אבל אין סיבה לעשות את זה כשכבר השקענו בפיתוח קשרים מקומיים כדי להציע את החוויות האלו בעצמנו. אנחנו טובים בלרכוש ולעבוד עם שותפים ברמה המקומית. מדובר באחת מיכולות הליבה שלנו. יש לנו אלפי אנשים בשווקים מקומיים כמו לונדון, פריז וניו יורק וגם אתרים מוכרים פחות שזו העבודה שלהם. אז כדי לשלם ולבצע השקעה נוספת זה צריך להיות בשביל משהו ממש מיוחד שלא מהווה חלק מהיכולות שלנו".
התרומה של תעשיית התיירות, ובעיקר הטיסות, להתחממות גלובלית היא לא בלתי-מבוטלת. מה האחריות שלכם בתחום הזה?
"כחברה אנחנו מאוד להוטים לתמוך במאמצים להגן על הסביבה. תעשיית התיירות צריכה להיות רגישה לנושא, כי בלי סביבה בריאה חלק גדול ממנה ייעלם. אנשים מטיילים כדי לראות את אתרי הטבע היפים של העולם. אנחנו מתייחסים לזה ברצינות מלאה, ובמיוחד מתמקדים בפליטת הפחמן התאגידית שלנו. יש מגוון יוזמות שהשקענו בהן כדי לצמצם את ההשפעה הסביבתית שלנו, כמו קיזוז גזי חממה. אנחנו גם תומכים במאמצי עובדים בתחום ומכפילים תרומות לארגונים סביבתיים. אנו בונים קמפוס ירוק בסיאטל".
אבל אתם לא יכולים לעשות דברים דרמטיים כמו לעודד אנשים לא לטוס, כי זה יפגע במודל העסקי שלכם.
"העבודה שלנו היא להקל על הזמנת נסיעות. השקענו משמעותית באפשרות להזמין נסיעות בדרכים חלופיות למשל ברכבות. רכשנו לצורך כך חברה אירופית בשם SilverRail שמקילה על רכישת כרטיסי נסיעה ברכבת. יש לנו שיתופי פעולה עם כמה חברות תחבורת קרקע שמאפשרים לנו למכור נסיעות קבוצתיות. אני לא מסכים עם הרעיון שאנחנו יכולים להרוויח כסף רק ממכירת טיסות. ברור שטיסות חשובות לנו, אבל זו לא האופציה היחידה שלנו".