החזרה של המרחב הפיזי לעולם הטכנולוגיה
יותר ויותר חברות מבינות היום שהטכנולוגיה לא מתקיימת רק במרחב הווירטואלי. בין אם מדובר בחנויות בפינת הרחוב או במכוניות חכמות, חברות הטכנולוגיה כבר לא עושות רק אינטרנט
- אוסטרליה מטילה מס על מוצרים המיובאים ברשת? אמזון תחסום אותה
- התלות של הסוחרים באמזון ממחיש את כישלון האינטרנט
- לראשונה: חברות הענק הסיניות ברשימת עשרת המותגים השווים בעולם
אם בעשור האחרון השאיפה של יצרני הסמארטפון היתה לבלוע את כל המכשירים והרכיבים האלקטרוניים: מסכים, מיקרופונים, מקלדת, רמקולים, מצלמה, GPS; הרי שבשנה האחרונה בולט תהליך הפוך של פליטת הרכיבים השונים אל מחוץ לסמארטפון, מתוך רצון להעניק להם נראות ונוכחות פיזית, וכמובן לקחת אותם כמה צעדים קדימה. סדרת מוצרי Echo של אמזון היא דוגמא מובהקת לכך. אמזון מציעה אותם בעיצובים שונים, כולל עץ או בד, כך שישתלבו בחלל הבית, בצורה נעימה וטבעית. Echo Spot למשל, משלב מסך קטן ומצלמה, ומזכיר במראהו שעון מעורר עתידני. מאחורי הקלעים, מנועי הבינה המלאכותית מאפשרים ל- Echo להתממשק עם מכשירי בית חכם נוספים, לשמש כמרכזייה חכמה או לספק ללקוחות כפתורים דיגיטליים, המשמשים כרגע ככפתורי משחק, אך בעתיד יתוכנתו למגוון רחב של צרכים.
אולם, כאשר אנו מכריזים על הקמבק שלהפיזי אין פירוש הדבר כי הדיגיטלי עומד להיעלם, אלא לשנות כיוון, ולהתמקם מאחורי הקלעים של החוויה הפיזית. איך עושים את זה? עליבאבא למשל, השיקה בשנה החולפת את רשת בתי הקפה TAO - בלתי מאוישים, ומצוידים בטכנולוגית זיהוי פנים וארנק דיגיטלי. בכניסה לחנות מתבצעת סריקה של קוד QR, מצלמות זיהוי פנים עוקבות אחר הלקוח בתוך החנות ובדרכו החוצה, והרכישה מתבצעת באופן אוטומטי באמצעות הסמארטפון. לאחרונה, אף השקיעה עליבאבא 1.25 מיליארד דולר ברכישת שירות משלוחי המזון הסיני Ele.Me ומתכננת לפעול גם שם בדרך דומה. ובחצי הכדור המערבי, ב-2017 רכשה אמזון את רשת המרכולים הול פודס מרקט, המתמחה במזון בריא ואורגני, במטרה לשלבה ברשת החנויות הבלתי-מאוישות שלה - Amazon Go.
עם הרכישה של הול פודס, קמעונאים בכל העולם, התחילו לדון בהזדמנות של שוק ה- O2O מתוך הבנה כי שוק המסחר הדיגיטלי, כפי שנחווה עד היום, ונחשב לשוק צומח הוא רק קצה הקרחון, ומהווה 8.3% בלבד מן הפוטנציאל הגלום בשוק ה- O2O (Shopify Plus, 2017).עוד הסתבר כי למרות שיותר ויותר צרכנים התרגלו לרכוש ספרים, נעליים, בגדים ואלקטרוניקה באתרי מסחר דיגיטלי, עדין 80% מן המכירות בענף הקמעונאות האמריקאי מתרחשות בחנות הפיזית, והתחזית אומרת שכך יהיה לפחות עד 2020. אלא שחווית הקניות של 2019 ו- 2020 במרחב הפיזי, תושפע בצורה ניכרת מנקודות מגע דיגיטליות, ויש מקום להניח, כי חוויה משולבת זו תמשיך להתפתח, גם מעבר ל- 2020.
ניצנים ראשונים של שילוב בין הדיגיטלי לפיזי מופיעים במגזרים נוספים. למשל, חברת Carnival,השולטת בשוק הקרוזים היוקרתיים בעולם, פיתחה 'תליון לביש' המחבר את הנוסעים בקרוז לספינה. כך כל אורח מקבל חווית שירות פרסונלית, עם מידע על פעילויות ייעודיות ויחס אישי. חברת הרכב אאודי משלבת ברכביה מערכת פידבק המופעלת במישוש וזיהוי מחוות, זאת כדי להפחית את הסחות הדעת מהנהג. באיקאה משתמשים במשקפי מציאות רבודה כדי לאפשר ללקוחות לדמיין איך הכורסה בתצוגה תשתלב אצלם בסלון, ואילו דומינוס פיצה השיקה את ה- Pizza Checkerאשר עושה בקרת איכות על כל פיצה שיוצאת מהחנות, על מנת שתגיע אליכם עם פיזור מושלם של כל התוספות שאתם אוהבים, בעובי הנכון ובדיוק בטמפרטורה המתאימה.
ברוח הטרנד של O2O חברות האונליין והאופליין צפויות להיפגש במרחב הפיזי-דיגיטלי, בעודן עמלות על טיפוח חווית קניה דיגיטלית רציפה ואחידה, לפני החוויה הפיזית, תוך כדי ואחרי.
הכותב הוא מנכ"ל Accenture ישראל