$
כלכלה ומדיניות

הבריטים מעדיפים בילויים והרווחים מבגדים מצטמצמים

שינוי בהעדפות הצרכנים הביא לשנה שנייה ברציפות של ירידה במכירות האופנה בממלכה. אפליקציות לבגדי יד שנייה מתדלקות את המגמה

שירות כלכליסט 19:5127.05.18

מכירות ענף הביגוד הבריטי צפויות לסגת השנה ב־0.5%, מגמה הממשיכה ירידה של 0.8% מהשנה שעברה. במקום זאת בממלכה מעדיפים לרכוש חוויות כמו ארוחות במסעדות, אימונים בחדרי כושר ובילויים עם חברים ומשפחה – על כך דיווח "הגרדיאן" הבריטי.

 

יותר ממחצית מצרכני האופנה בבריטניה הן נשים, והוצאתן המצרפית על בגדים כפולה מזו של הצרכנים הגברים. בארבעת החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה חודשית ממוצעת של 4.1% במכירות בגדי הנשים. כאמור, זו השנה השנייה ברציפות שנשים לא ממהרות להוציא כסף על בגדים, כאשר בשנה שעברה התכווצו מכירות בגדי הנשים בבריטניה ב־2.5%.

 

לעומת זאת, ההוצאות על בידור ופאבים עלו אשתקד ב־10% ו־12%, בהתאמה. מוצרי טיפוח ואיפור נמצאים גם הם בעלייה, בעיקר בקרב נשים צעירות. כמו כן, נתח גדול יותר מההכנסה מושקע בתשלומים לחברות הסלולר, שכר דירה ומכוני כושר.

 

השינויים במבנה ההוצאה הצרכנית גובים מחיר כבד מקמעונאיות בענף ובעיקר מעובדיהן. רק בשבוע שעבר הודיעה רשת הקמעונאות מרקס אנד ספנסר כי תרחיב את תכנית סגירת הסניפים שלה בבריטניה ל־100 סניפים עד 2022. זאת מתוך 1,025 סניפים בממלכה. הקיצוצים בסניפים עד כה הביאו לפיטוריהם של 1,500 מעובדי החברה, ומאות נוספים יפוטרו בהמשך.

 

באופן דומה, ניו לוק סוגרת 60 מתוך 593 סניפים, והאוס אוף פרייזר צפויה לחסל לפחות שליש מבין 59 הסניפים שבבעלותה. הצניחה במכירות גרמה לסגירת סניפים בריטיים גם ברשתות בינלאומיות כמו H&M השבדית וקבוצת אינדיטקס הספרדית המחזיקה בין היתר בזארה ופול אנד בר.

 

"הדברים האלה קורים על רקע המעבר לכלכלת החוויות" אמר לגרדיאן אנליסט מטעם חברת המחקר ריטייל אקונומיקס. "קמעונאיות כמו מרקס אנד ספנסר נאבקות כדי להשאיר את הראש מעל המים בשוק שנמצא בירידה בגלל שינויים מבניים". לדבריו, הצרכנים מחפשים רשתות מוזלות לקנות בהן, או לחילופין רוכשים חוויות.

 

ענף הביגוד מונע באופן מסורתי על ידי צרכנים צעירים. עם זאת, בני דור המילניום בבריטניה נחשבים לצרכנים שקולים בהשוואה לבני דורם בשאר אירופה, להוציא את יוון. קבוצת הנשים העובדות תורמת גם היא להחלשות הענף כאשר נתח גדל והולך מהן עובר לקנות באופן מקוון.

 

"שופינג עם חברות כבילוי חברתי זה משהו שלא קורה יותר", אמרה לורנה הול, אנליסטית מטעם WGSN. "נשים מעדיפות להפגש לקפה, ללכת יחד לשיעור בחדר כושר או למסיבה". בנוסף הסבירה הול כי השוק המתרחב לבגדים יד שנייה מעיב גם הוא על החגיגה הצרכנית בלונדון.

 

האפליקציה דיפופ (Depop) המקשרת בין מוכרי וקוני ביגוד יד שנייה רשמה עלייה שנתית של 100% במכירות. 20 אלף פריטים נמכרים ביום דרך האפליקציה שקהל היעד המרכזי שלה הוא צעירים בני 13־24. לדבריה של הול, דיפופ היא "כמעט שוק שחור".

 

 

רחוב אוקספורד בלונדון רחוב אוקספורד בלונדון צילום: אי פי איי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x