משבר הנמלים: מרתון פגישות בדרך לגיבוש הסכם מסגרת
11 פגישות של 5 שעות יקיימו הממשלה, העובדים וההנהלות כדי לעמוד בדרישת ביה"ד לעבודה להציג סיכום בראשית יוני. הפערים עדיין גדולים
11 פגישות רצופות, כל אחת באורך של 3 עד 5 שעות ‑ זה לוח הזמנים הצפוף שקבעו לעצמם משרדי הממשלה, עובדי הנמלים וההנהלותיהם במאמץ לסיים אתהמשבר בנמלי אשדוד וחיפה. סיבת הבהילות היא פסיקת בית הדין הארצי לעבודה לפני חג השבועות, אשר חייבה את הצדדים לפתוח היום במשא ומתן מרתוני שיסתיים בעוד 18 יום. אם ההדורים לא ייושרו עד אז, בית הדין מוסמך לאשר לעובדים לפתוח בשביתה מלאה או חלקית.
- ביה"ד הטיל קנס של עד 3,000 שקל לכל שעת השבתה עתידית של ועדי הנמלים
- המשבר בנמלים: ביה"ד לעבודה קבע 18 ימי מו"מ, ההחלטה על ביזיון נדחתה
- ישראל כץ מחריף עמדות מול הנמלים
בפגישות צפויים להשתתף נציגי ועדי העובדים, הנהלות הנמלים ומשרדי האוצר והתחבורה. לפי הוראת בית הדין לעבודה, הם יידרשו למסור דיווח על התקדמות המגעים ב־28 במאי. בית הדין גם הורה שבמהלך המשא ומתן לא תהיה ירידה בתפוקות העבודה בנמלים, והן אף יעלו.
עיון בלוח הזמנים מעלה שהפגישות הראשונות יוקדשו למגעים סקטוריאליים עם כל אחד מוועדי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד. לאחר מכן יתקיים סבב פגישות עם מחלקת הים, כלומר עם הנתבים. אלה אמורים לשרת את כל הנמלים, הן שני הנמלים הוותיקים והן הנמלים החדשים המוקמים לצידם, והמעסיק שלהם יהיה חברת נמלי ישראל.
בשלב הבא יצטרפו לשיחות גם משרדי הממשלה, והן יעסקו בשדרוג התשתיות בנמלים, לרבות רכישת ציוד ומנופים, העמקת רציפים וכניסות רכבתיות או יבשתיות עד לקו המים.
בתחילת יוני יעברו הצדדים לפרק את המוקשים הכבדים: הפנסיה של עובדי הנמלים. כמו במקרה של עובדי חברת החשמל, גם כאן צפויים העובדים לקבל מענק חתימה בסכום שטרם נקבע. כדי להבטיח שהמענק יינתן, יש לוודא שלא מדובר באירוע מס, אחרת הנהלות הנמלים ייאלצו לרכוש מכשיר פנסיוני שיגלם את הפערים בשכר שיובטחו. בסבב זה אמור להיקבע גם מבנה השכר של העובדים שיישארו בנמלים, לרבות פרמיות עבודה, וכן מתווה הפרישה המתוכנן לעובדי דור א'. על פי ההערכות, נמל חיפה יוציא לגמלאות 400‑500 איש מתוך כ־1,000 עובדיו, ואילו נמל אשדוד כשליש מתוך 1,350 עובדיו.
את שלוש הפגישות האחרונות הצדדים מתכוונים לייחד ל"סגירת קצוות", או בלשונם של נציגי הממשלה "הנושאים שנשארו". בשלב הזה יעלה דרג המשתתפים בשיחות, והן יכללו כנראה את מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ומנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל.
לוח הזמנים לדיונים שעליו הורה בין הדין לעבודה הושג בעקבות שביתה בת 4.5 ימים שהתקיימה בנמלים, ובעקבות התחמקות ראשי הוועדים מהדיון, שהובילה להגדרת השביתה כביזיון בית הדין. ראשי הוועדים נדרשו לשלם קנס בשיעור של 1,500 שקל לכל שעת שביתה, שיוכפל בתום היממה הראשונה.
בין הצדדים עדיין קיימים פערים עמוקים מאוד. המדינה מוכנה להעניק לעובדים חסינות ל־10 שנים מפיטורי התייעלות ולסייע בשדרוג הרציפים, אך מתנה זאת בתוכנית התייעלות ובגמישות ניהולית. העובדים, מצידם, מבקשים לעגן בהסכם תוספות שכר גבוהות ‑ דרישה שבמשרדי האוצר והתחבורה מתנגדים לה.