ראיון כלכליסט
"GM עומדת להגדיל משמעותית צריכה של טכנולוגיה ישראלית"
שניים מבכירי ענקית הרכב האמריקאית הגיעו לארץ לחנוך את הרחבת מרכז הפיתוח, שמעסיק 300 איש וצפוי לגדול בעוד עשרות: “יש כאן איכויות שאנו רוצים להטמיע בחברה, ולא לרכוש מבחוץ”
“אנו הולכים להגדיל משמעותית את הצורך שלנו בתוכנה ובטכנולוגיה שמקורן בישראל, בעיקר בתחום של חיישנים ובנושאים הקשורים לרכב אוטונומי”, חושפים שלושה מבכירי ענקית הרכב האמריקאית GM בראיון ל”כלכליסט”.
- ג'נרל מוטורס קוריאה עשויה להודיע בקרוב על פשיטת רגל
- בלוקצ'יין במכונית: רנו, ב.מ.וו וג'נרל מוטורס כבר בדרך
- ג'נרל מוטורס: נתחיל להפעיל שירות מוניות אוטונומיות כבר ב-2019
קן מוריס, סגן נשיא עולמי לאמינות מוצר בג’נרל מוטורס; גיל גולן, מנכ”ל מרכז פיתוח ג’נרל מוטורס ישראל; וקן קלצר, סגן נשיא עולמי למערכות ורכיבים בג’נרל מוטורס הגיעו לארץ לרגל חנוכת משרדים חדשים למרכז של החברה בישראל, שבשונה ממרכזי פיתוח אחרים הוא אחראי גם על תפעול והטמעת המערכות ברכבים. מלבד זאת, הם מספרים כי GM שואפת להחיות את חזון הרכב החשמלי בישראל עם הדגם בולט (Bolt), שבקרוב יתחיל להיות משווק כאן דרך היבואנית הרשמית UMI.
מה חשיבות המרכז המקומי?
מוריס: “בישראל יש איכויות שאנו רוצים להטמיע בחברה שלנו, ולא לרכוש מבחוץ. לכן הגדלנו את כוח האדם ונגדיל אותו בעוד עשרות נוספים. כל מה שמפותח בישראל מוטמע ברכבי החברה ברחבי העולם. מדובר בפיתוחים בחוד החנית, מתחום של סנסורים ועד תקשורת סייבר מתקדמת".
גולן: “זה מרכז שלם לכל דבר, ולא רק מרכז פיתוח. כשזה היה רק מרכז פיתוח היו כאן 40-35 עובדים. כיום יש כאן כ־300 עובדים, והצמיחה נובעת ממעבר לייצור מערכות מלאות”.
מה דעתכם על הרכב האוטונומי?
קלצר: “יהיו רכבים אוטונומיים אין ויכוח על זה, אני לא מאמין שיהיו רכבים אוטונומיים ללא צורך בנהג כבר ב־2021 ללא מגבלות. אולי נראה רכבים כאלה בסביבות עירוניות, אבל עדיין לא בכל מקום ובכמויות גדולות. ב־GM מאמינים שעתיד הרכב האוטונומי הוא ברכבים חשמליים אוטונומיים. כיום יש הרבה חברות שאין להן יכולות כמו שלנו בתחום, ולכן הן פונות יותר לרכבים מונעים בדלק, אבל להערכתנו החיבור בין הרכב החשמלי לאוטונומי הוא בלתי נמנע”.
מוריס: "אני מאמין שאפילו אם בעתיד כל הנהיגה תהיה אוטונומית, עדיין יהיו הרבה אנשים שהם חובבי נהיגה, ולהם יימצאו פתרונות”.
מציק לכם שכחושבים על רכב חשמלי מדברים על טסלה ולא על GM?
מוריס: “תסתכל על המכירות שלנו ותראה, אבל יש משהו בדבריך. אנחנו מבינים את הזוהר של המותג של טסלה, הם פיתחו מותג חזק ואנחנו עושים את זה כיום. שחקניות חדשות שנכנסו לתחום התחבורה והרכב אמנם האיצו תהליכי חדשנות, אך מהר מאוד הן הבינו שמאוד מורכב לייצר רכב, ובוודאי לייצר במסה. אנחנו לא חושבים שהסיפור הוא מי יש לו את השם הכי טוב, אלא מי עושה מזה כסף בסופו של דבר. הם בעיקר מפסידים על זה כסף ולא מייצרים מזה כסף. יש לנו כבוד לאילון מאסק, אבל השאלה היא מי בסופו של דבר מייצר את הרכב ומספק אותו ללקוח בזמן. לנו יש את היכולות לשלב ולבנות ולייצר במסה”.
אינטל מייצרת לתחום הרכב, וגוגל היא שחקנית ברכב האוטונומי, וחברות הרכב רוכשות פעילות תוכנה, מה אתם חושבים על זה?
מוריס: “יש לנו פעילות עם כל יצרן בעולם עם אפל וגוגל, יש לנו את המערכות של מובילאיי ברכבים שלנו. אנחנו עובדים עם הרבה חברות טכנולוגיה. השאלה היא אם חברות הרכב יהפכו להיות טכנולוגיות או שחברות הטכנולוגיה יהפכו להיות שחקניות רכב. התשובה לכך היא שהרבה עובדים בתחום הטכנולוגיה רוצים לעבוד אצלנו. יש לנו צוותי תוכנה גדולים מאוד, והאתגר שלנו הוא לשלב את הטכנולוגיה הזו אצלנו. התחושה שלי היא שהרבה חברות טכנולוגיה לא מבינות כמה קשה לייצר רכב, לעמוד בכל האתגרים, כמו שקורה בטסלה. לייצר רכב זה לא כמו לייצר טלפון סלולרי. אם הטלפון שלך מתקלקל, אתה עושה לו ריסטארט. אתה לא יכול לעצור את הרכב באמצע נסיעה ולעשות לו ריסטארט”.
גולן: “GM היא בת 110 שנה ומייצרת רכבים בכל השנים האלו. יותר קל להביא אנשים מגוגל לעבוד על תוכנה אצלנו מאשר לקחת את גוגל לייצר מכונית. חברות כמו טסלה דיברו על הכמות הרכבים שייצרו ולא עמדו בזה. זה לא כזה כמו שזה נראה. יש הרבה כבוד לחברות התוכנה, אבל זה הרבה יותר קל לקחת אנשי תוכנה לעולם הרכב מאשר לקחת אנשי רכב לעולם התוכנה ולייצר מכונית. אנחנו לא ממעיטים בערך ענקיות התוכנה, הן יכולות לקנות חברת רכב, ואנחנו חייבים להיות ערוכים ליום כזה, ולכן אנחנו עובדים בישראל ובמקומות אחרים כי יכול להיות שהם יעשו צעדים כאלה ומהר מאוד”.