לכבוד יום ירושלים: השינוי התחבורתי בירושלים - השחרור האמיתי של העיר
בזמן שאנו חוגגים את שחרור ירושלים, עלינו לחשוב כיצד להמשיך ולהתיר את הכבלים שעודם קיימים וכיצד להוביל למהפכה משמעותית יותר בתחבורה הציבורית
- כץ מקדם רכבת קלה מירושלים לבית שמש על התוואי הישן
- חצי כבר מאחורינו: תמונות בלעדיות מחפירות הרכבת הקלה
- בג"ץ: ייבחן תוואי חלופי לקו הסגול של הרכבת הקלה ברמת גן
אין ספק כי בשנים האחרונות נעשתה כברת דרך ארוכה בכל הנוגע לתחבורה ציבורית בירושלים. אם בעבר היא נתפסה כשירות המיועד לשכבות אוכלוסייה מוחלשות, הרי שכיום עם הקדמה ההתפתחותית של התחבורה הציבורית בירושלים, אנו נחשפים למגוון רחב של פלחים מהאוכלוסייה הלוקחים בה חלק.
אין ספק כי תשתיות התחבורה הציבורית הן בסיס לכל מדינה מפותחת ולכלכלה בריאה.
בעשור האחרון השכילו רשויות התכנון בישראל לאמץ טכנולוגיות ואמצעים התואמים לקדמה של המדינה כדוגמת הקמת תשתיות לרכבות קלות עירוניות והגדלת התקצוב עבורן, כפי שנעשה בירושלים ובעתיד גם בתל אביב. מהפכות בדמות הרכבת הקלה בירושלים, אשר משרתת כיום כבר 155,000 נוסעים נעשו משום שהבינו את הצורך של הציבור לתחבורה ציבורית עירונית מהירה יותר, נוחה יותר ובטוחה יותר.
מהערכה של נתוני משרד האוצר בעבר , המשק הישראלי מפסיד בשנה כ-25 מיליארד שקל עקב אובדן שעות עבודה בפקקים. גם זיהום האוויר הגורם לנזק בריאותי וכלכלי, צריכת דלק גבוהה ופגיעה בערך נדל"ן, שכן רוב האנשים מחפשים לגור סמוך למרכזי העבודה, פוגעים בכלכלת המדינה. פקקי תנועה גדולים בערים מרכזיות הם דבר שבשגרה, וגם בירושלים לא מדובר היה במחזה נדיר, עד להופעתה של הרכבת הקלה. כיום נהנים התושבים מנסיעה מהירה,יעילה ובטוחה ולרבים מתושבי העיר הפכה הרכבת הקלה לכלי התחבורה העיקרי איתו הם מתניידים ברחבי העיר. בנוסף הופחתה תנועת הרכבים והאוטובוסים בעיר בתוואי הקו, וכתוצאה ישירה מכך נוצרה ירידה של כ -70% בזיהום האוויר ברחוב יפו , שהפך למדרחוב נאה ושוקק חיים.
ישנה חשיבות גם לתרומה הגדולה של תחבורה ציבורית נגישה כמו הרכבת הקלה, עבור אוכלוסיות שאינן מחזיקות בכלי תחבורה פרטי או שמוגבלות מבחינת הגישה. מובן נוסף בו ירושלים חרטה את דגל המהפכה בתחבורה ציבורית, הוא בכך שהרכבת הקלה מאפשרת לראשונה בישראל נגישות מלאה לכולם באמצעות מגוון היבטים פיזיים כגון התאמה של גובה הרציפים לרכבת ובהנגשת המידע באמצעים ויזואליים וקוליים בתחנות הרכבת ובקרונות ומאפשרת לאלו בעלי מוגבלות פיזית שבעבר בקושי יכלו לצאת מהבית, להתנהל באופן עצמאי יותר, להשתלב במקומות עבודה ולהגיע אל מרכזי הסחר ולמוקדי הבילוי והחברה.
אי אפשר לפסוח גם על העובדה כי הרכבת הצליחה לחבר בין שלל האוכלוסיות השונות בירושלים. די להעיף במבט אחד מהיר בתוך קרון רכבת בודד, בו נוסעים זה לצד זה בהרמוניה אנשים ממגזרים שונים, אשר בוחרים לצרוך תחבורה יעילה, מהירה, בטוחה, נוחה ונגישה.
בזמן שאנו חוגגים את שחרור ירושלים, עלינו לחשוב כיצד להמשיך ולהתיר את הכבלים שעודם קיימים וכיצד להוביל למהפכה משמעותית יותר בתחבורה הציבורית. על כל הגופים הממונים להתאגד ולדאוג בהקדם לקידום מהיר של קווי הרכבת הקלה הבאים, הארכותיה ושלוחותיה, במטרה לספק לציבור את היכולת להתנייד במקומות נוספים בקלות, כל זאת לצד פתיחת קו הרכבת המהירה לעיר שכולנו מייחלים להצלחתה. אם נמשיך בקידום הדרך הזו נוכל להביא לשחרור אמיתי ובשורה חברתית לירושלים.
הכותב הוא ירון רביד, מנכ"ל סיטיפס הרכבת הקלה בירושלים