פרשנות
כשהבוט נשמע יותר מדי אנושי
הסייענית החכמה של גוגל מתקשרת ונשמעת בדיוק כמו אדם אמיתי, בצורה שהצליחה להטעות את האנשים בצידו השני של הקו. חדשני ומגניב, או מקריפ ומטריד?
שירותי מזכירות וניהול אישי היו בעבר נחלתם של בכירים ועשירים בלבד, אך ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית, ובמיוחד ביכולות הבנה שפה טבעית, דיבור וכתיבה חופשיים הכניסו את האוטומציה גם לתחום זה.
- האם בינה מלאכותית תציל את הסוללה שלך מלהיגמר כל כך מהר?
- מלחמה אטומית בעידן ה-AI: האם ג'וני ינצח את המחשב?
- גוגל חשפה את אנדרואיד P ו-AI שמתקשרת לעסקים במקומכם
יכולות חדשות שהציגה השבוע גוגל בכנס המפתחים השנתי שלה הראו עד כמה התקדם התחום. מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי השמיע לקהל שיחה בין הסייענית החכמה אסיסטנט לבין פקידת מספרה אנושית, שבמהלכה קבעה הבינה המלאכותית תור עבור המשתמשת שלה ליסה.
השיחה שבוצעה בפקודה קולית פשוטה שיזמה בעלת הסמארטפון התקיימה הודות ליכולות דיבור וניהול שיח משכנעות של תוכנת המחשב. לא מדובר בשירות המזכירות הראשון מבוסס AI, אך ההתנסחות החופשית, ההבנה המהירה והמדויקת של הפקידה האנושית והשמעת קולות מקובלים כמו "אממ" בעת ההמתנה, העניקו אשליה משכנעת שמדובר באדם ולא בבוט. לולא היינו יודעים שמדובר בבינה מלאכותית ולא באדם אמיתי, היינו מתקשים מאוד לנחש זאת.
אלא שנוסף לתחושת הוואו קשה להשתחרר מתחושה מסוימת של חוסר נעימות בעת האזנה לשיחה. האדם בצדו השני של הקו לא יודע שהוא מדבר עם אלגוריתם, והמאזין מבין שבעתיד גם הוא יתקשה לדעת אם הוא מדבר עם אדם או מכונה.
השאלה היא האם מפריע לנו לשוחח עם תוכנה, ולמה. האם יש לדרוש מחברות המפעילות בני שיח מלאכותיים להתריע על כך מראש ולהגביל את אופן השימוש בהם? או שאולי זו פשוט הסלידה מחידושים, שמרתיעה אנשים מאז ימי משל המערה של אפלטון.