$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

סטרימינג איכותי, 96 שעות ביממה: כשטיידל של ג'יי זי מזייפת

אפליקציית הסטרימינג טיידל נתפסה בניפוח פראי של נתוני האזנה לאלבומי ביונסה וקניה ווסט, למה גוגל רוצה שלא נרדוף אחר התראות מאפליקציות כל היום ואיך יעזור כריסטיאנו רונלדו לפייסבוק במלחמתה בסנאפצ'ט

ניצן סדן 12:4110.05.18

עם קצת עזרה מחברי 

 

טיידל, שירות המוזיקה בסטרימינג שבבעלות הראפר ג'יי זי, מאוד אוהב לפרגן לאמנים: תחקיר של עיתון שבדי חושף שההנהלה מזייפת בפראות נתוני שימוש - בהסתמך על כונן קשיח של טיידל שהגיע לידי המערכת. מסתבר שטיידל ניפחו את מספר ההאזנות לאלבומי קניה ווסט וביונסה - והשתמשו לשם כך בחשבונות של המשתמשים. 

 

ג'יי זי ג'יי זי צילום: אי פי איי

 

 

למשל, חשבון משתמש אחד השמיע אלבום של קניה 96 פעמים ביום אחד. מרשים מאוד, בהתחשב בכך שזה אלבום של 66 דקות וביממה יש בינתיים, רק 24 שעות. חשבון אחר השמיע אלבום של ביונסה (46 דקות אורכו) 180 פעם ביום. מעניין מאין השיגה טיידל עוד 6,840 דקות באותו יום והיכן הייתי כשזה קרה. יותר האזנות פירושן יותר הכנסות לאמנים מטעם החברות שמייצגות אותם, מה שמסתדר לא רע עם העובדה שג'יי זי וקניה הם אחוקים וביונסה היא אשתו. טיידל מסרה בתגובה שאלו הן האשמות מרושעות, ושהמידע נגנב וזויף.

 

סוגיית זיוף ההאזנות היא נושא רגיש מאוד: אנו בעידן בו המוזיקה הדיגיטלית היא מקור הכנסה מרכזי לאמנים, וזיוף נתונים יכול ליצור קונפליקט בעייתי עבור חברות התקליטים: בלי שירותי הסטרימינג, ימשיכו גולשים להוריד ולגנוב תוכן שלהן, והתופעה אף עלולה להתגבר.

 

השלווה שבהחמצה

 

אירוע המפתחים השנתי של גוגל, שנערך השבוע, כלל כמה הכרזות מדהימות בתחום הבינה המלאכותית (עליהן סיפרתי לכם אתמול). אבל הכרזה אחת, חשובה בהרבה, קצת נבלעה ברקע: גוגל חשפה תכונה שתאפשר לכם לצמצם את הרעש שמייצרות עבורכם רשתות חברתיות ואפליקציות. לפי גוגל, לצד תפיסת FOMO (הפחד מפני פספוס משהו חשוב שאולי צץ בפיד החברתי), צמחה לה תפיסת JOMO או joy of missing out, כלומר השלווה שבלהחליט שוואלה, עכשיו לא בא לנו להתייחס לכל שטות שתקפוץ לנו בפייסבוק או במייל.

 

 

הודעות מהמשרד? לא עכשיו הודעות מהמשרד? לא עכשיו צילום: שאטרסטוק

 

 

התכונה של גוגל תאפשר להשתיק אפליקציות והתראות בזמנים קבועים או דינמיים, ותבין אילו התראות פחות מעניין אותנו לקבל - שילוב של תכונת do not disturb עם אלגוריתם לומד. הרעיון של נטרול ההפרעות נולד בגוגל עצמה ב-2012, כשמפתח בשם טריסטן האריס שם לב שאפליקציית אינבוקס מטרידה אותו בהתראות. הוא הלין על כך במצגת ארוכה, בה טען ששירותים מקוונים מעוצבים מבלי לכבד את זמנם ותשומת ליבם של המשתמשים - ונועדו רק להעסיק ולמכר אותם. המצגת הגיעה עד ללארי פייג' עצמו, שמינה את האריס לאחראי על "אתיקת עיצוב" בגוגל. האריס עזב מאז את החברה והקים ארגון שמקדם את החופש להתנתק למען בריאות המשתמש. ואת ההמצאה האחרונה של גוגל בתחום הוא מכנה "צעד ראשון לקראת בניית טכנולוגיה הומנית".

 

הציני שבי סבור שזו הדרך של גוגל להתמודד עם הצמיחה במודעות להתמכרות למובייל - דבר שהולך ומתחזק בארה"ב; העוד-יותר-ציני שבי מעריך שזה נועד לקצוץ במעט את כנפיה של פייסבוק - מייצרת ההתראות הגדולה ויריבתה של גוגל בזירת הפרסום המקוון. אבל לא משנה מה המניע של גוגל פה, התוצאה חיובית: כולנו צריכים לשים לפעמים את הפיד על Mute, ולגלות את העונג שבלהתנתק. לא לכל אחד יש את המשמעת להביט בשעון ולהגיד "הממ, זה יחכה למחר" כשצצה התראה מקבוצת הווטסאפ של העבודה.

 

בועטים במתחרים

 

כריסטיאנו רונלדו, חלוץ ריאל מדריד, הוא הרבה יותר מכדורגלן: מדובר באליל ילדים ונוער, דוגמן ומוביל קמפיינים - מכונת כסף על שתי רגליים. פייסבוק, שיודעת זאת היטב, מקווה שהוא יעזור לה לפתור את אחת הבעיות החריפות ביותר שלה - נטישת הצעירים. רונלדו בונה עבור פלטפורמת הווידאו פייסבוק Watch סדרה חדשה, שתעקוב אחר קבוצת כדורגל של נערות בעיר קטנה בארה"ב. הסדרה תתייחס לסוגיות כמתחים אתניים, קשיי גיל ההתבגרות וכולי - קצת כמו "דגראסי" ז"ל, אבל עם יותר בעיטות וכדורים. פייסבוק בחרה נכון: שאלו ילד ממוצע אם היה צופה בסדרה של רונאלדו והיכונו לקריאות התלהבות. ועדיין, יש סבירות גבוהה שהשותפות הזו לא תגאל את החברה מצרותיה: צעירים יבואו לצפות במעללי הנערות של רונלדו, ואז ירוצו לספר על כך בסנאפצ'ט.

 

כריסטיאנו רונלדו כריסטיאנו רונלדו צילום: רויטרס

 

 

 

עוקפים מלמטה

 

המירוץ למכונית האוטונומית הוא בעצם, אולימפיאדה: הרבה תחרויות שונות בהרבה ענפים בהן מתחרים שונים. למשל, חיישני הלידאר, שבבי ניטור המכונית, פלטפורמת התוכנה ועוד. בכולם מובילות חברות ההייטק על חברות הרכב; וויימו, מובילאיי ואחרות הקדימו את מרצדס, טסלה ומזדה בפיתוח הפלטפורמות, כך שחלקן נאלצו להסתמך על הפיתוחים מעמק הסיליקון. אבל דווקא בתחום אחד - ממשקי המדיה לרכב - יש ליצרניות המכוניות יתרון מפתיע; הן עושות את זה כבר שנים. ככל שהמכונית תהיה יותר אוטונומית, כך יגדל תפקידה של ערכת המולטימדיה באוטו; גוגל ואפל מתקינות מערכות הפעלה במכונית - אך הן מבוססות על מערכות ההפעלה שבסמארטפון, בהתאמות הנדרשות. טבעי שיעשו זאת - נקודת היחס שלהן היא העובדה שכולנו מחברים את הסלולרי לדשבורד כשאנו נכנסים למכונית. לעומתן, מחברות יצרניות הרכב למערכת המדיה גם מיקרופונים, מחווני נהיגה ויכולות שליטה בתכונות שונות של הרכב. למשל, מרצדס מפתחת כלי זיהוי שפה טבעית שיאפשר לכוון את המושב או לשלוט במזגן כשתבקשו ממנו. יצרניות הרכב תמיד ישלטו ברכיבים אלה, ולכן במקרה זה יהיו צעד אחד לפני עמק הסיליקון בממשקי הרכב החכם והאוטונומי.

 

השעון ממשיך לפגר

 

שוק המחשוב הלביש נמצא בבוץ עמוק; אנשים פשוט לא קונים שעונים חכמים. אפל התמקמה בראש טבלת המכירות, ויצרניות שעוני האנדרואיד נשרכות אחריה - אך עתה קיבלו זריקת עידוד: קוואלקום צפויה להשיק מעבדים חדשים עבור שעונים חכמים, ובתעשייה תולים תקוות גדולות במה שאפשר יהיה לבנות בעזרתם. למשל, מעבד יעיל יותר ישפר מהותית את זמן הסוללה - מגבלה מעצבנת במיוחד בשעונים, או לתמוך בחיישנים רגישים, שיאפשרו הצגת מדדי כושר מדויקים יותר. הנה מבזק חדשות ליצרני השעונים הללו: החומרה היא לא הבעיה. אנשים קונים גאדג'ט חדש משום שהוא מגניב ולא יקר מדי - או משום שהוא מייצר עבורם ערך יותר מדברים שכבר יד להם (ואז, גם יותר קל להם להצדיק בעיני עצמם את הרכישה). השעון החכם הוא די מגניב, אך יקר מדי ולא מייצר די ערך על פני הסמארטפון שיש לכולם. עד שלא יפותחו אפליקציות שמאפשרות דברים שהטלפון לא יכול, יישאר השעון החכם בגדר מותרות - צעצוע נחמד ותו לא. וכאן הבעיה: כל יישום ייבנה קודם כל עבור סמארטפונים - הם אלה שנמצאים בכל כיס, ולכן יש פוטנציאל רווח גדול יותר שיצדיק פיתוח. והשעון תמיד יקבל שאריות. איך הופכים את השעון ללהיט גם בלי פיתוח מיוחד? מוזילים אותו לעשירית ממחירו של סמארטפון - אבל אז, כנראה שכלל לא ישתלם למכור כזה.

 

 

  

משפחת סטארק לא סבלה מספיק?

 

לכל אחד מצופי "משחקי הכס" יש דמות אהובה (אצלי זו אריה סטארק) ולפני כל עונה, יקווה שלא יהרגו אותה; ג'ורג' מרטין מאוד אוהב לשבור את לבבות הצופים - ומאוד מצטיין בכך. הצילומים לעונה השמינית והאחרונה של הסדרה יתחילו באוקטובר, והיא תעלה לאוויר רק בשנה הבאה - אבל קבוצת חוקרים משועממת כבר חשפה אלגוריתם שמנסה לנבא מי מהדמויות הפופולריות ביותר לא תשרוד עד סוף הסדרה. אין כאן ספוילרים - רק תוכנה שניתחה אלמנטים כפופולריות, מגמות עלילתיות בעונות קודמות ועוד - והחליטה שלאריה יש סיכוי של 51% לחיות - יותר מלרוב הדמויות האחרות. כמובן שאף אלגוריתם לא יכול לקרוא את מוחו של מרטין; מי יודע, אולי יתגלה שג'ון סנואן הוא האבא האמיתי של דארת' ויידר, או שכל מה שקורה בסדרה זה רק חלום של סנופקין.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x