המסר החשוב לעובדים מפרשת דף הפייסבוק של "הצינור"
פסק הדין שקבע כי דף הפייסבוק הפופולרי יישאר בידיו של גיא לרר ולא בידי ערוץ 10 הוא שיעור חשוב לעובדים ולמעסיקים בכל הנוגע לניהול של "נכסים דיגיטליים"
בית הדין האזורי לעבודה קבע לאחרונה כי עמוד הפייסבוק הצינור יישאר בבעלותו של גיא לרר ולא יעבור לידי ערוץ עשר. הערוץ דרש לשלוט בעמוד הפייסבוק של הצינור, שבו יותר ממיליון עוקבים, לאחר שלרר עבר לערוץ מתחרה. פסק הדין מעביר מסר חשוב לעובדים, אבל חשוב לא לטעות בהבנת המסר. גיא לרר הצליח לשמר בשליטתו את דף "הצינור", למרות שהדף נקרא בשמה של תוכנית שנמצאת בבעלות המעסיק שלו, ערוץ 10. זו הצלחה שתישאר אירוע נדיר. לרר הצליח בכך בגלל אוסף נסיבות שכנראה לא יתקיימו בדפי פייסבוק אחרים שמפעילים עובדים.
- ביהמ"ש הכריע: עמוד הפייסבוק של "הצינור" שייך לגיא לרר
- גיא לרר עוזב את ערוץ 10 ומנהל משא ומתן עם רשת
- גיא לרר נחקר במשטרה בחשד לפרסום חומרי חקירה אסורים
בבית הדין התברר שהדף נפתח מראש כיוזמה פרטית לצד פינה שלרר הגיש בלי תשלום; הדף תוחזק על-ידו ותוך השקעת משאבים פרטיים במשך שנים; המעסיק (ערוץ עשר) לא היה מעורב כהוא-זה בפעילות הדף; הדף שימש רבות לפעילויות שלא היו קשורות לתוכנית ועוד. אם עובדים פועלים בדף ברשת חברתית, והדף (כמו במקרה "הצינור") לא נושא בכלל את שמם, אלא את שם מקום העבודה או מותג כלשהו של מקום העבודה, אז סביר להניח שלא מתקיימות נסיבות כה קיצוניות כמו במקרה של "הצינור", והדף ייחשב כדף בבעלות המעסיק. סביר גם להניח שלא יעמדו לרשות עובדים אחרים המשאבים שאיפשרו לגיא לרר לנהל הליך משפטי מורכב עם ייעוץ משפטי מצוין. לא יהיה פשוט להצליח בתביעה כזו מול מעסיק שלרשותו משאבים גדולים פי כמה.
המסר של פסק הדין למעסיקים דווקא ברור: עליהם לעשות סדר מראש ולא להסתבך כמו שערוץ 10 הסתבכו עם דף הפייסבוק "הצינור". זה נכון במיוחד אם יש למעסיק עובדים שמבצעים פעילות עסקית בחשבון שנושא את שמם ולא את שם מקום העבודה. לדוגמה חשבון linkedin שמשמש את מנהלי גיוס העובדים בחברה או את אחד מאנשי המכירות. מעסיקים צריכים להסדיר מראש את מדיניות "הנכסים הדיגיטליים" של הארגון במסגרת חוזי העסקה. הם צריכים לפתוח עיניים, לראות מתי בפועל יש פעילות עסקית משמעותית שעובדים מנהלים בעצם בחשבונות עסקיים, ולבסס מראש את השליטה שלהם בחשבונות כאלה. זה אומר להחזיק בסיסמאות, לדרוש הפרדה בין החשבון הפרטי לבין חשבון עסקי ולהנחות את העובדים מה עליהם לבצע בחשבון העסקי וכיצד.
חשוב ועקרוני יותר מכל הוא שכולנו, כל משתמשי הפייסבוק לכל סוגיהם, נפנים ונזכור שלמרות שרוב הכתבות בעיתונים קובעות כאילו גיא לרר נותר "הבעלים" של דף הפייסבוק, הרי שבפועל הבעלים האמיתי, האחד והיחיד של כל דף פייסבוק הוא לא אחר מפייסבוק עצמה. רק פייסבוק. זכויות היוצרים בתוכן שאנחנו מעלים לדף אמנם נשארות בבעלות כל משתמש (פייסבוק מקבלת זכויות שימוש בו). אבל "הדף", כמקום שבו אנחנו המשתמשים יכולים לפעול, שאליו מקושרת רשימת עוקבים-חברים-מגיבים ושבו מופיעות תגובות של אחרים, הוא בבעלות פייסבוק. היא זו שמחליטה מתי הדף יעמוד לרשותנו, מה נוכל לעשות בו, מה יכול להיות שמו של הדף ועוד. חשוב להדגיש: דף פייסבוק אינו אתר אינטרנט שלנו, אלא רק דף באתר של פייסבוק.
*הכותב הוא שותף במשרד רון גזית, רוטנברג ושות'