$
הייטק והון סיכון

פרשנות

מכירת NDS: נחזור לשידורינו

הבעלים החדשים-ישנים של NDS יידרשו להוכיח שבעולם של סטרימינג עדיין אפשר להתפרנס ממכירת מערכות ושירותים לספקי טלוויזיה מסורתיים. המשימה העיקרית של החברה תהיה לשכנע את הלקוחות שטראומת המכירה לסיסקו מאחוריה

מאיר אורבך 09:0303.05.18

כשענקית ציוד התקשורת האמריקאית סיסקו רכשה את NDS מירושלים ב-2012 מידי קרן פרמירה ורופרט מרדוק תמורת 5 מיליארד דולר, העסקה נראתה כמו הצלחה גדולה עבור ההייטק הישראלי. השבוע, שש שנים אחרי הרכישה, אותה פרמירה רכשה חזרה את פעילות NDS בתוספת מספר פעילויות נוספות שצירפה אליה סיסקו לאורך השנים בכחמישית מהסכום שבו מכרה אותה.

 

 

על פניו, הפער העצום בין מחיר הרכישה למכירה מסמן ש-NDS נכשלה, אך המציאות כצפוי מורכבת יותר ולפי ההערכות החברה מהר חוצבים עדיין מנפקת הכנסות של 400-500 מיליון דולר בשנה ועתידה עוד לפניה.

 

כפי שקורה למרבה הצער בלא מעט מקרים של רכישות ענק, סיסקו לא הצליחה להבין לעומק איך לטפל בפעילות של NDS. סיסקו היא חברה של מוצרים מוכנים שלא מעניקה שירות אישי ללקוחותיה ולא מתאימה את מוצריה לצורכיהם. NDS לעומתה עסקה במכירת מערכות אבטחה לשירותי טלוויזיה בתשלום תוך התאמתן לצורכי הלקוח, בין אם הוא מפעיל הטלוויזיה בלוויין האמריקאי DirecTV או רשת טלוויזיה סינית בת 130 מיליון מנויים.

 

יש כסף בטלוויזיה יש כסף בטלוויזיה איור: ערן מנדל

 

 

סיסקו סברה שהשילוב בין NDS ובין סיינטיפיק אטלנטה, יצרנית חומרה לטלוויזיה בתשלום שרכשה ב-6 מיליארד דולר ב-2005, יהפוך אותה למובילת התחום. אבל המציאות טפחה על פניה וכפי שנפטרה כעת מ-NDS היא מכרה לפני כשנתיים את אטלנטה ב-600 מיליון דולר. מוצרי וידיאו לחברות טלוויזיה שונים מווידיאו ברשת ודורשים מורכבות טכנולוגית אחרת וגם הלקוחות עצמם הם אחרים. סיסקו לא הבינה זאת במהירות מספקת, וזמן לא רב לאחר שרכשה את NDS החלו להתגלע בקיעים ראשונים. בכירי החברה שניהלו אותה במשך שנים רבות עזבו או פוטרו, מספר העובדים פחת במהירות וגם מנהלי החברה שמינתה סיסקו התחלפו תוך שהם עוברים בין החטיבות השונות.

 

עם פריצתה של נטפליקס ושירותי סטרימינג מתחרים כאמזון פריים הכישלון של סיסקו הלך והתחדד. שירותי הטלוויזיה בכבלים ובלוויין שסיסקו רצתה לשווק להם את מוצרי NDS וסיינטיפיק אטלנטה מצאו את עצמם תחת איום קיומי. סיסקו הבינה שהרכישות העצומות שביצעה לא תואמות את האסטרטגיה שלה ומיהרה למכור את שתי החברות תוך רשימת הפסדים ניכרים.

 

אך על אף הפער הגדול בין המחיר שבו רכשה סיסקו את NDS לבין המחיר שבו מכרה אותה, החברה הירושלמית היתה ועודנה פרת מזומנים שייצרה הכנסות ורווחים בעקביות. לפי ההערכות, מאז שנרכשה סיפקה NDS לסיסקו הכנסות של כ-2.5 מיליארד דולר תוך רשימת רווחיות נאה. הכנסות אלו, יחד עם בסיס מנויים בינלאומי של 300 מיליון משתמשים הופכים את המלאכה הניצבת בפני הבעלים החדשים-ישנים לקלה יותר.

 

משרדי NDS משרדי NDS צילום: נועם מושקוביץ'

 

 

אף שנדמה לרבים כי עידן שירותי הטלוויזיה הרב־ערוציים בתשלום מתקרב לסיום, מדובר בהליך ארוך ומורכב. נטפליקס אמנם מגדילה בעקביות מרשימה את מספר המנויים הבינלאומי שלה אך אנשים רבים, בישראל ובעולם, עדיין נצמדים לשירותי טלוויזיה ותיקים כמו yes ו-HOT. תחת השם החדש שתיטול לעצמה בקרוב תנסה NDS לשווק לספקיות שירותי הטלוויזיה הללו שירותים כמו העברת תכנים מאובטחת ופרסומות ממוקדות. החברה הירושלמית מציעה לחברות הטלוויזיה בכבלים ובלוויין רמת אבטחה גבוהה, שמקשה מאוד על פריצת ממיריהן לשימושים פיראטיים.

 

בעלי NDS והיו"ר המיועד שלה אייב פלד, בעבר מנכ"ל החברה, יידרשו להוכיח שעולם הטלוויזיה בתשלום עדיין רלבנטי דיו כדי להצדיק רכישת חברה בכמיליארד דולר. צוות העובדים של NDS, שבשנים האחרונות ידע מספר גלי פיטורים, משלב בין יכולות פיתוח מתקדמות בתחום אבטחת המידע וגיוון רחב של אוכלוסיות מרקעים שונים. ההנהלה החדשה תצטרך להחזיר את חדוות העבודה לעובדים, וייתכן שאף תנסה להחזיר אליה חלק מהעובדים המנוסים שעזבו אותה מאז המכירה לסיסקו.

 

 

 

המשימה הראשונה שעומדת בפני ראשי NDS היא לשוחח עם לקוחות החברה הקיימים ולהבהיר להם כי יש להם כתובת לדבר איתה. הם יידרשו להשיב את אמון הלקוחות בחברה ולשכנע אותם שהיא שבה לעבוד בשבילם לאחר שהפסיקה להיות עוד פעילות קטנה ולא חשובה בענקית תקשורת בינלאומית. לאחר השלב הראשון והקריטי הדרוש לייצוב החברה היא תידרש לשווק ללקוחותיה בהצלחה שירותים נוספים ולפזול גם לחברות הסטרימינג. אחרי הכל, גם אם עולם הסטרימינג לא הולך להעלים את שירותי הטלוויזיה הקיימים בן לילה, NDS לא תוכל לקבור את הראש באדמה ולהמשיך להתעלם ממנו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x