בלעדי לכלכליסט
עקב טעות: משרד התחבורה דרש אגרות רישוי שלא כחוק
בעלי רכבי אספנות קיבלו מכתבי התראה ממשרד התחבורה, הדורשים תשלום אגרת רישוי לרכביהם. זאת למרות שרכב אספנות מחויב באגרה נמוכה. משרד התחבורה: "שלחנו הודעת ביטול"
מדוע משרד התחבורה דרש מבעלי רכבי אספנות לשלם טסט למרות שהדבר אינו חוקי? ל"כלכליסט" נודע שבמהלך השבועות האחרונים קיבלו בעלי רכבי אספנות הנוסעים בכבישי הארץ מכתבי התראה ממשרד התחבורה אשר דורשים מהם לשלם אגרות רישוי מוגדלות עבור רכביהם - שלא כחוק.
עוד נודע כי המכתבים הגיעו גם אל בעלי רכבי אספנות שמכוניתם כלל אינה נוסעת, כלומר הרישיון שלה הוקפא והמכונית נמצאת בשיפוצים. על פי המכתבים שנשלחו לבעלי רכבי האספנות, במידה והתשלום לא יבוצע ינקטו הליכים משפטיים נגד בעל הרכב. במקרה של רכבים שכלל אינם נוסעים בכביש עקב היותם בתהליך שיפוץ נדרש בעל הרכב גם לספק בדיקת מעבדה מוסמכת הקובעת שהרכב תקין.
על פי החוק בישראל, כל רכב שגילו הוא מעל 30 שנים יכול להיחשב כרכב אספנות. עם זאת, לא כל רכב שגילו הוא מעל 30 שנים הוא אכן רכב אספנות. ההבדל תלוי בבעל הרכב: במידה ובעל הרכב אכן רושם את המכונית כ"רכב אספנות" הוא זוכה למספר חובות וזכויות. מבחינת זכויות, הרכב פטור מאגרת רישוי מלאה למשל-וגובה אגרת הרישוי מסתתכם במאות שקלים בודדות במקום במעל אלף שקלים, אך מבחינת חובות, לרכב אסור לנוע בכבישים בשעות שבע עד תשע בבוקר (כדי שלא ישמש כרכב עבודה). לעומת זאת, בעל רכב שגילו הוא מעל 30 ואינו רושם את רכבו כרכב אספנות מוגדר ככזה שנוהג ב"רכב מיושן", כלומר כזה שמורשה לנוע בכבישים בכל שעה אך נדרש לשני מבחני רישוי בשנה. במקרה של רכבי האספנות האמורים- בחלק מן המקרים מדובר ברכבים שרישיונם הוקפא-ולכן אינם נדרשים לשלם רישוי רטרואקטיבי וכפלי קנס, אך למרות זאת מכתבי התראה הגיעו אל בעלי הרכבים, כמו גם דרישה לבצע ברכבים בדיקות מעבדה.
על פי הערכות נעים בכבישי ישראל כיום מעל 5,000 רכבי אספנות, כאשר במהלך השנים האחרונות עלה מספרם משמעותית עקב גידול של מאות אחוזים ביבוא אישי של רכבי אספנות.
ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר בטעות בגינה נשלחו הודעות תשלום עבור אגרת רכב לכמה מאות בודדים של רכבי אספנות. כידוע, בהתאם לתקנות, רכב אספנות פטור מתשלום אגרת רכב. אגף הרישוי התנצל בפני בעלי רכב אלה, ושלח להם הודעת ביטול מיידית של אגרת הרישוי".