$
אפליקציות

טואו טיאו: אפליקציית החדשות שמשנה את כללי הצנזורה בסין

טואו טיאו, שמספקת לעשרות מיליוני סינים פיד חדשות מותאם אישית, גילתה את המחיר הכבד של ההצלחה במדינה האוטוריטרית. החברה רתמה בלוגרים עצמאיים וכלי AI כדי לאתגר את הענקיות עליבאבא, טנסנט ובאידו, עד שהוסרה זמנית בטענה שהשפיעה לרעה על המשתמשים

אופיר דור, בייג'ינג 11:0402.05.18
המחיר

להצליח זה מסוכן

 

נהוג לומר שיש חברות שהן גדולות מכדי ליפול, אבל בסין של היום דווקא ההפך הוא הנכון. ככל שחברה סינית גדלה, ובמיוחד אם היא עוסקת בתחום רגיש כמו תקשורת, האיום עליה רק הולך ומתעצם, כפי שלמדה לאחרונה על בשרה אפליקציית החדשות המובילה במדינה טואו טיאו.

 

 

טואו טיאו (בשמה המלא Jinri toutiao, "כותרות היום" בסינית) מציעה פיד מותאם אישית של חדשות ותוכן בידורי ל-120 מיליון משתמשים ביום. בתחילת אפריל הוסרה האפליקציה מחנויות האפליקציות בסין למשך שלושה שבועות בהוראת הצנזורה, במטרה לבחון מחדש את מדיניות התוכן שלה. יום למחרת הורתה הצנזורה לטואו טיאו לסגור לצמיתות אפליקציית משנה פופולרית שלה בת 17 מיליון משתמשים, שהתמחתה בבדיחות גסות בשל תוכן וולגרי הפוגע ברגשות הציבור. השבוע שבה סוף סוף טואו טיאו לחנויות האפליקציות במדינה.

 

 איור: אסיה אייזנשטיין

 

 

התפקיד הראשון והמוכר של הצנזורה הסינית הוא לסנן תכנים פוליטיים הפוגעים במפלגה הקומוניסטית השלטת. אולם הצנזורה לוקחת גם תפקיד הולך וגדול של שומר מוסר, הפועל לקדם "ערכים סוציאליסטיים, תוכן חיובי ומרומם רוח". במסגרת הקמפיין המתמשך של הרשויות לנקות את הרשת בסין נסגרו יותר מ-13 אלף אתרים בשלוש השנים האחרונות. ומאז חודש מרץ הושעו יותר מ-70 אפליקציות באשמת הפצת פורנגורפיה, אלימות והימורים. פורנוגרפיה היא כמובן מושג יחסי, כיוון שבסין גם נשיקות אינן מקובלות על המסך, שלא לדבר על חשיפת חלקי גוף.

 

החברה האם של טואו טיאו, ByteDance שהוקמה רק ב-2012, היא אחת הכוכבות העולות בשוק הטכנולוגיה הסיני התוסס. בעוד ב-2014 היתה שווה החברה חצי מיליארד דולר בלבד, הגיוס האחרון שביצעה בדצמבר אתשקד העניק לה שווי של כ־30 מיליארד דולר. לפי אתר The Information, חלק מהמשקיעים בחברה צופים כי גיוס ההון הקרוב יעשה לפי שווי גבוה עוד יותר של 50 מיליארד דולר - דבר שיציב את ByteDance בצמרת הסטארט-אפים היקרים בעולם לצד חברות כמו Airbnb, שיאומי, אובר ודידי צ‘ושינג. לפי דיווחים, הכנסות ByteDance עמדו על 3 מיליארד דולר ב-2017, רובן המכריע מפרסום בטואו טיאו, והצפי ל־2018 הוא להכנסות של 8 מיליארד דולר.

 

אפליקציית טואו טיאו אפליקציית טואו טיאו

 

 

נוסף על טואו טיאו מפעילה ByteDance שלוש מאפליקציות הסרטונים הקצרים הפופולריות בסין: Douyin, Huoshan ו-Xigua, שמשרתות 270 מיליון משתמשים פעילים בחודש. עבור הצעירים הסינים סרטונים כמו שיש ביוטיוב, או במקבילים הסיניים שלו כ-Youku, הם פשוט ארוכים מדי. אפליקציות הסרטונים של ByteDance מציעות במקום זאת פלטפורמה מהירה להעלאת סרטונים קצרים, כולל הוספת פילטרים וכלי עריכה בסגנון סנאפצ‘ט. בראיון ל־TechNode סיפר מייסד ומנכ"ל ByteDance ג‘אנג יי מינג כי חברי ההנהלה בחברה נדרשים להעלות בעצמם סרטונים ל-Douyin, ואם הם לא מגיעים למספר לייקים מספק הם נדרשים לפצות על כך בביצוע שכיבות שמיכה.

 

מחוץ לסין התפרסמה ByteDance בזכות שתי רכישות שביצעה, הראשונה של אפליקציית יצירת הווידיאו האמריקאית פליפגרם והשנייה בנובמבר האחרון של musical.ly, אפליקצייה בפיתוח סיני שכבשה את הנוער באמריקה ואירופה. musical.ly נרכשה תמורת כמיליארד דולר ופליפגרם בסכום לא ידוע.

 

השיטה

תוכן מבוסס AI

 

הדעות על טואו טיאו חלוקות בסין: מחד יהיו מי שיציינו את האופי הממכר שלה, שנשען על אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית שנועד לפצח את טעמם של הגולשים ולהציע להם תכנים מותאמים. מאידך, לא פעם יעידו משתמשי האפליקציה שהיא מלכודת קליקים מתוחכמת עם כותרות סנסציוניות ותוכן גס בסגנון "תחרות הסלבריטאים המכוערים בעולם". האופי הסנסציוני הזה הוא בדיוק מה שמשך את האש אל טואו טיאו.

 

 

 

סין של הנשיא שי ג‘ינפינג מנהיגה בימים אלו צנזורה חריפה ביותר על האינטרנט ומבטלת את מעט המרחב החופשי שהיה קיים ברשת הסינית בעבר. כחלק מכך קיבלה בחודשים האחרונים טואו טיאו שורה של אזהרות שונות מהרגולציה. בדצמבר האחרון אולצה האפליקציה להשהות את פעילותה ל־24 שעות לאחר שפרסמה תוכן "שהשרה השפעה רעה על הגולשים", כלשון הרגולציה.

 

בתגובה ביטלה טואו טיאו 1,100 חשבונות של יוצרי תוכן שהעלו מה שהוגדר כ"מידע באיכות נמוכה". סילוק מחנות האפליקציות באפריל דחף את טואו טיאו להודיע כי תגדיל את הצוות האנושי שהיא מעסיקה לצורך בקרה על תכנים מ-6,000 איש ל-10 אלף - מספר זהה לזה שפייסבוק הצהירה שהיא מעסיקה, ושגוגל התחייבה להגיע אליו במהלך 2018.

 

הנכס המרכזי של טואו טיאו הוא אלגוריתם הבינה המלאכותית שלה, ובזכותו הצליחה החברה לחצוב לעצמה מקום בשוק המדיה הסיני העמוס. בעוד פייסבוק ממליצה למשתמשים על תכנים לפי ההעדפות של חבריהם, טואו טיאו בודקת על איזה תכנים הגולש הקליק בעצמו וכמה זמן הוא השקיע בקריאתם כדי להציע לו מידע נוסף מאותו הסוג.

 

מצטרף חדש לאפליקציה יקבל בתחילה פיד ראשוני המבוסס על גילו, מיקומו הגיאוגרפי ומגדרו. אולם עם הזמן האפליקציה תלמד את ההעדפות שלו ותבנה לו פיד אישי. כך, מי שיבלה זמן ממושך בקריאת מאמר על אייפונים, יקבל פיד הרצוף בתכנים העוסקים במוצרים של אפל ובטכנולוגיה.

 

התאמת הפיד ללקוח היא משימה מורכבת מכיוון שטואו טיאו אינה מייצרת תוכן בעצמה אלא מסתמכת על מאמרים וסרטונים מגורמים חיצונים. משמעות הדבר היא שהאפליקציה צריכה ראשית לזהות את מילות המפתח בכל מאמר ולדרג את איכותו כדי לדעת למי להתאים אותו. בין היתר האלגוריתם של החברה מפרק סרטונים לתמונות בודדות כדי להתאים לגולש תכנים בעלי מראה דומה.

 

מייסד ומנכ"ל ByteDance ג‘אנג הצביע בעבר על הבדל נוסף ומשמעותי בין האפליקציה שלו לבין אפליקציות כמו וויצ‘אט ופייסבוק, הקשור לנגישות של יוצרי תוכן חדשים למשתמשים. בוויצ‘אט ובפייסבוק המשתמשים נדרשים להירשם באופן אקטיבי לתוכן שמעניין אותם, מה שמקשה על יוצרי תוכן חדשים להגיע לעוקבים ודורש מהם להשקיע כסף רב בפרסום ושיווק. לעומת זאת בטואו טיאו מוזרמים לפיד של המשתמש תכנים חדשים בנושאים הקרובים לליבו באופן אוטומטי. מה שהוא יבחר לקרוא יישאר, ומה שהוא ידלג עליו ייעלם.

 

מימין: נשיא סין שי ג'ינפינג ומייסד בייטדאנס, ג'אנג יי מינג מימין: נשיא סין שי ג'ינפינג ומייסד בייטדאנס, ג'אנג יי מינג צילום: גטי אימג'ס, בלומברג

 

 

בטואו טיאו התגאו בעבר בכך שגם מערכת סינון התכנים שלהם מבוססת על בינה מלאכותית, שמזהה פייק ניוז ובוטים שמייצרים תגובות. לפי החברה, כל פיסת תוכן עוברת בדיקה אוטומטית ראשונה עוד לפני שהוא עולה לאפליקציה. בשלב השני, תוכן שצבר צפיות רבות עובר בדיקה קפדנית יותר ולעיתים מופנה לבודקים אנושיים.

אלא שלטואו טיאו יש כ-1.2 מיליון יצרני תוכן, חלקם גופי תקשורת מקצועיים אך כ-90% בלוגרים עצמאיים שכותבים על הכל, מבורסה ועד לרכילות.

 

הצנזורה הקשה שמוטלת על אמצעי התקשורת הרשמיים דוחפת צרכנים סינים רבים אל הבלוגים העצמאיים, שמציעים תוכן אמיתי ועסיסי יותר. טואו טיאו מצדה מעניקה לבלוגרים ציוד, שירותי משרד ואף חלוקה בהכנסות לאחר שעברו רף מסוים של פופולריות (בדומה ליוטיוב). משתמש בטואו טיאו מבלה בה בממוצע 76 דקות מדי יום, מספר שמבטא כ־1.3 מיליארד מאמרים שנקראים בשירות מדי יום. בכמות אדירה זו זיהוי תוכן בלתי ראוי משול למציאת מחט בערימה של שחט.

 

העתיד

סין היא רק ההתחלה

 

ByteDance היא חברה חריגה בנוף הטכנולוגיה הסיני, כיוון שהצליחה להתפתח עצמאית ללא קשר לשלושת הענקיות ששולטות במגזר האינטרנט בסין: עליבאבא, באידו וטנסנט. שלוש החברות התחילו כל אחת בתחום ספציפי - עליבאבא בסחר מקוון, באידו במנועי חיפוש וטנסנט בתוכנות צ'ט - אך מאז התרחבו לכל עבר, מאפליקציות להזמנת נסיעות, דרך משלוחי אוכל ועד לסרטונים וחדשות.

 

מתוך 124 יוניקורנים סיניים, חברות פרטיות עם שווי של מעל מיליארד דולר, 51% נשלטים או לפחות נתמכים בידי אחת משלוש הענקיות. סטארט־אפים סיניים מעדיפים להירכש בידי אחת משלוש הענקיות בידיעה שיתקשו לגדול בלעדיהן, שכן מי שלא משתף פעולה מסתכן בכך שהענקיות יבנו כלים מקבילים שיתחרו בו. שלוש הענקיות אף מטפחות יחסי אמון מבוססים עם המשטר הסיני - בדיוק מה שחסר לשחקנים חדשים יותר כמו טואו טיאו.

 

ייתכן שהקשיים מבית הם שדוחפים את ByteDance לפעול באינטנסיביות כדי להתרחב למערב. נוסף על רכישת musical.ly ופליפגרם החברה מפעילה גרסאות בינלאומיות לאפליקציות שלה תחת שמות כמו היפסטאר וטיק טוק. בנוסף, החברה מפעילה בוט שפיתחה עם אוניברסיטת פקינג לכתיבת מאמרים כדי לצמצם את התלות ביוצרי תוכן.

 

 

 

ג‘אנג הצהיר לאחרונה כי החברה מכוונת להניב בחמש השנים הבאות מחצית מהכנסותיה מחוץ לסין, וכי היא רואה את אלגוריתם ה-AI שלה עובד גם בתרבויות ובשפות זרות. לדבריו, "גוגל היא חברה ללא גבולות ואני מקווה שגם טואו טיאו תהיה כזו בעתיד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x