פרשנות
דו"ח אפל: האייפון X הפתיע לטובה
למרות מחירו של המכשיר והדיווחים על צמצום הזמנות רכיבים, לקוחות אפל בחרו באייפון X יותר מבכל דגם אחר שלה ברבעון החולף. אמנם לא נרשם זינוק גדול במכירות - אך המכשיר רחוק מלהיחשב לכישלון
- אפל מכה את התחזיות עם זינוק של 16% בהכנסות
- דיווח: אפל מפתחת משקפי מציאות מדומה מתקדמים שיושקו ב-2020
- אפל מחקה 64 מיליארד דולר בשל צפי מכירות מאכזב לאייפון X
ואז הגיע הדו"ח של רבעון מרץ. מכירות יחידות האייפון אמנם לא ירדו אבל גם לא עלו משמעותית - 3% ל-52.2 מיליון יחידות. לא מרשים, ובכל זאת שיפור לעומת הרבעון האחרון של 2017 עת ירדו מכירות המכשירים ב-1%. ואולם, הנתון המעניין באמת היה ההכנסות ממכירות האייפונים אלו זינקו ב-14% ל-38.03 מיליארד דולר (אחרי שברבעון דצמבר הן זינקו ב-13%).
כלומר, אפל אולי לא מוכרת הרבה יותר אייפונים, אבל לא מעט מאלו שקונים אייפון מעדיפים בבירור את האייפון X היקר יותר. בדברים שאמר בהודעה לעיתונות הפך מנכ"ל אפל, טים קוק, את ההנחה הזו לעובדה: "לקוחות בחרו באייפון X יותר מכל אייפון אחר בכל שבוע ברבעון מרץ, כמו שהם עשו לאחר השקתו ברבעון דצמבר". האייפון X, מסתבר, הוא הצלחה יציבה.
איך זה מתיישב עם דיווחים עקביים על צמצום היקפי ייצור וחששות למכירות חלשות? יש כמה אפשרויות. ייתכן שהם פשוט לא מדויקים. לדיווחים לא רשמיים על על אפל יש נטייה להיות מוגזמים ומנופחים, אם לא שקריים לחלוטין, להציג תמונת מציאות לא אמינה שלא מתיישבת עם מה שקורה בפועל. יכול להיות גם שהדיווחים היו מדויקים, ואפל באמת צמצמה משמעותית את היקפי הייצור של האייפון X. במקרה זה, המשמעות היא שהמכשיר אולי מצליח, אבל שהחברה צפתה לו הצלחה גדולה הרבה יותר מזו שלה זכה בפועל.
וייתכן גם שהציפיות של השוק מאפל היו לא מציאותיות. לקראת השקת האייפון X דיברו פרשנים ואנליסטים על הגעתו של סופר-מחזור שדרוג. הצפי היה שהכניסה של המכשיר המדובר תעורר את השוק בדומה לאופן שעשתה השקת האייפון 6 ו-6 פלוס ב-2014. אז, מספר האייפונים שנמכרו ברבעון דצבר זינק ב-46% וברבעון שאחריו ב-40%. זאת, לאור המעבר לדגמים עם מסכים גדולים יותר.
זה לא קרה הפעם, ויכול להיות שגם לא יקרה. אפל מוכרת כבר הרבה מאוד אייפונים, עשרות מיליוני יחידות ברבעון. ברמת המחיר של המכשירים שלה, אין אף מתחרה שממש מתקרבת אליה. והיא גם מגדילה את המכירות, בהכנסות ובמספר יחידות, בשעה ששאר השוק נמצא בירידה. ברבעון שעבר, לפי נתוני חברת Strategy Analytics, מכירות הסמארטפונים הגלובליות הצמטקו ב-2% ל-345 מיליון יחידות. מספר המכשירים שמכרה סמסונג ירד גם הוא ב-2% ל-78.2 מיליון.
אפל לא רק שמצליחה להגדיל את מכירותיה בשעה ששאר השוק נמצא בירידה, היא גם גורמת לאנשים לקנות מכשירים יקרים הרבה יותר. זה אולי לא סקסי כמו זינוקים של 40% במכירות, אבל זה בהחלט לא כישלון או אכזבה.