ניתוח כלכליסט
ענקיות הטכנולוגיה מדלגות על המכשולים ונוסקות מעלה
דו”חות הרבעון הראשון של השנה מציגים: פייסבוק לא חשה אפילו מכה קלה בכנף ומממשיכה לצמוח, אמזון מתחזקת ונוגסת בשוק הפרסום, גוגל מגדילה את הרווח בזכות אובר, ואינטל צולחת בגדול את משבר השבבים. ומה יהיה עם אפל?
אחד התחביבים האהובים על כתבי ופרשני טכנולוגיה הוא להספיד חברות. להכריז שענקית זו או אחרת איבדה את דרכה, שאין לה כבר מושג מה היא עושה, שהיא נכנסה למשבר עצום שממנו כבר לא תצא, ושהנה הנה, כל רגע זה קורה, היא עומדת לצנוח ולמות.
- דו"ח פייסבוק: מחדל הפרטיות לא הבריח את הגולשים
- דו"ח אלפבית: רווח מרשים, אך אין פיתרון לאתגרים בשוק הפרסום
- אמזון הכתה את התחזיות: הכנסות הרבעון הראשון זינקו ל-51 מיליארד דולר
פייסבוק הוספדה לא פעם ב־14 שנותיה. נטען שהצעירים נוטשים את הרשת החברתית לטובת שירותים אחרים – כמו טאמבלר (למישהו עדיין אכפת ממנו?) ו־Vine (שכבר נסגר) – בעוד היא הולכת ומזדקנת. בינתיים זה לא קרה. פייסבוק רק הולכת ומתחזקת.
פייסבוק: המשבר לא הגיע
בדו"ח הרבעוני של פייסבוק יש רק נתון אחד שאפשר ללמוד ממנו משהו מהותי על השפעת פרשת קיימברידג' אנליטיקה על עתיד החברה. מה שהנתון הזה מלמד הוא דווקא חדשות טובות מאוד לפייסבוק.
במקום ירידה במספר המשתמשים או אפילו קיפאון, סיפקה פייסבוק נתונים של צמיחה. מספר השתמשים הפעילים ב־31 במרץ עמד על 1.45 מיליארד איש. זהו גידול של 3.6% לעומת הרבעון האחרון של 2017. מדובר, למעשה, בגידול גבוה יותר מזה שרשמה פייסבוק ברבעון האחרון של 2017. כפי שעולה מהדו"ח המשתמשים לא התרגשו מספיק כדי לנטוש את הרשת החברתית.
שיעורי ההצמיחה הגבוהים ביותר במספר המשתמשים היומי נרשמו באסיה־פסיפיק (6%) וב"שאר העולם" (2.7%), אבל פייסבוק גדלה גם באירופה ב־1.8% ובצפון אמריקה בכחצי אחוז. הדו"ח שפרסמה הרשת החברתית, הראשון מאז התפוצצות הפרשה הקשה בתולדותיה, היה עוד דו"ח מצוין בשורה של דו"חות מצוינים. ההכנסות זינקו ב־49% ל־11.4 מיליארד דולר, והרווח הנקי ב־63% ל־4.99 מיליארד דולר.
אמזון: איתות לכיוון חדש
גם את אמזון החלו להספיד בחודשים האחרונים על רקע התקפותיו הצייצניות של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ על החברה. על אף המאבק לכאורה שהוא הכריז על ענקית הקמעונאות המקוונת היא המשיכה לנסוק. הכנסות החברה ברבעון הראשון גדלו ב־42.9% ל־51.04 מיליארד דולר והרווח הנקי ב־125% ל־1.63 מיליארד דולר - כאשר פעילות חטיבת הענן נשארת האחראית המרכזית לרווח התפעולי של החברה. במקביל, אמזון החלה לאותת על כיוון חדש שאולי יאיים בעתיד על ההגמוניה של פייסבוק וגם של גוגל. שתי האחרונות הן דואופול אימתני בעולם הפרסום המקוון, עם נתח שוק משותף שעומד לפי הערכות על 73%. בשוק הפרסום העולמי בכללו מוערך נתח השוק של החברות ב־25%. אמזון, חברה שמרבית הכנסותיה נשנענות על מכירות ישירות לצרכנים (של מוצרים קמעונאיים) ולעסקים (של שירותי ענן), החלה כבר לקראת סוף 2017 לבצע מהלכים שנועדו להפוך אותה לדומיננטית יותר בשוק הפרסום הדיגיטלי, שכללו ניסוי והצגה של כלי פרסום הן באתרה בדמות תוצאות חיפוש ממומנות והן במקומות ניסויניים יותר דוגמת פרסום בטלוויזיה.
התוצאות של מהלכים אלו ניכרו היטב ברבעון הראשון של השנה, כשלפי החברה הכנסותיה מפרסום זינקו ב־139% ל־2.03 מיליארד דולר. מדובר בסכומים קטנים לעומת הכנסות פייסבוק וגוגל מפרסומות, שהיו ברבעון הראשון 11.8 מיליארד דולר ו־26.64 מיליארד דולר בהתאמה. גם בדו"חות של אמזון מדובר בטיפה בים. אבל אפשר להניח שההצלחה תתדלק את המאמצים בכיוון הזה.
גוגל: הרווח ממשיך להמריא
גם לאלפבית, החברה־האם של גוגל, היה רבעון מרשים. ההכנסות עלו בכ־26% ל־31.15 מיליארד דולר, והרווח הנקי המריא ב־73% ל־9.4 מיליארד דולר. עם זאת, חלק ניכר מהזינוק ברווח, כ־3 מיליארד דולר, הוא תוצאה של כללים חדשים שמחייבים את החברה להכיר בערך שסיפקו לה השקעות בחברות סטארט־אפ, ובראשן אובר שבה השקיעה החברה 528 מיליון דולר ב־2013.
אינטל ומיקרוסופט: מזנקות
התחזיות דיברו כבר על סיום המחזור החיובי בשבבים והמניות דשדשו, אלא שאז הגיעו המספרים והראו כי אינטל עברה את משבר השבבים בהצלחה, עם הכנסות שעלו ב־9% ל־16.1 מיליארד דולר ורווח נקי שזינק בכ־50% ל־4.5 מיליארד דולר.
גם למיקרוסופט היה רבעון מוצלח, עם הכנסות שעלו בכ־16% ל־26.82 מיליארד דולר ורווח נקי שקפץ בכ־35% ל־7.42 מיליארד דולר. חיזוק למדיניות היציבה שמוביל המנכ"ל.
חשש גדול יותר מעורר הדו"ח הצפוי של אפל, חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם. לפי הערכות ודיווחים, מכירות האייפון X, סמארטפון הפרימיום של החברה, היו נמוכות דראסטית מהצפוי. כל כך נמוכות, שיש החוששים שהחברה תרשום ירידה במספר דגמי האייפון שנמכרו ברבעון הראשון, ועקב כך ירידה בהכנסות וברווחים.