ראיונות עבודה, הדור הבא: מציאות מדומה תנתח לכם את המוח
מבחני צורות בתלת־ממד, דינמיקה קבוצתית עם חברים וירטואליים וקסדת VR שיודעת לאן אתם מסתכלים ומה גורם לכם ללחוץ — מהפכת המציאות המדומה מגיעה לעולם משאבי האנוש. הטריקים המוכרים לא יעבדו יותר
הכנס השנתי של טכנולוגיות משאבי אנוש (HR—TECH), שממותג השנה תחת הבאזוורד האופנתי Unleash ומתקיים במתחם ועידות עצום בלונדון, הומה אדם.
- טכנולוגיית משאבי אנוש צריכה להיות הטרנד הבא של ההייטק הישראלי
- איך לגייס עובדים בלי מחלקת משאבי אנוש?
- אפל מינתה "סגנית נשיא לענייני אנשים"
הקהל מתנקז בעיקר למתחם הסטארט־אפים שמציגים טכנולוגיות דיגיטליות לתחום שנתפס עדיין כאנלוגי מאוד וככזה שהדיסראפשן, שכבר הגיע לתחומים מסורתיים אחרים כמו הביטוח והפיננסים, עוד לא נגע בו. ואכן, מרבית הטכנולוגיות שמוצגות במתחם אינן אלא דרך מסודרת יותר לקבץ מידע על העובדים ועל המועמדים הפוטנציאליים.
חברות מעטות בלבד מציגות דיסראפשן של ממש, ולכן הקהל מתקבץ ובשלב מסוים אף משתרך בתור מול דוכן של חברה ישראלית דווקא, בשם Actiview. במבט ראשון נדמה שבמקום לחלק את ה"גודיז" הרגילים בכנסים מסוג זה כמו חולצות, כוסות או סוכריות, הדוכן של Actiview מאפשר למבקרים לשחק בפלייסטיישן.
אלא שכשמתקרבים, מתברר כי מדובר בסימולטורים מבוססי VR (מציאות מדומה) לתחום משאבי האנוש. המבקרים יכולים לחבוש את קסדת ה־VR ולהתנסות בכל הנפלאות שהיו שמורות עד היום למכוני אבחון למיניהם שעוסקים בגיוס עובדים. חסל סדר דינמיקה קבוצתית ובניית מגדלים בצוותא תוך בחינת יכולות מנהיגות, מעכשיו החברים לקבוצה הם וירטואליים. אבל לדברי מתנאל ליבי, המנכ"ל ואחד המייסדים של Actiview, דווקא אותם קשה יותר לרמות. הקסדה מתעדת ומעריכה בכל רגע נתון לא רק את ההתנהגות החיצונית של הנבחן, אלא קולטת הרבה מעבר לכך — לאן הוא מסתכל, מה גורם לו ללחץ, כמה מהר הוא מגיב — כלומר מפענחת את פעילות המוח.
לקרוא מחשבות של מילניאלס
טכנולוגיות VR מחלחלות בשנים האחרונות לתחומים רבים שאינם קשורים לגיימינג. הטכנולוגיה הופכת לזמינה יותר על רקע הוזלה של מרכיבי החומרה, שבתורה גם הופכת לעוצמתית יותר ולכזאת שאכן מסוגלת לסחוב על גבה את מה שהמפתחים חולמים עליו. מתווכי נדל"ן כבר יודעים להתבסס על טכנולוגיות VR כדי לקיים סיורים וירטואליים בבתים, ועבור טייסים, סימולטורים מבוססי טכנולוגיות של מציאות מדומה הם עניין שבשגרה. בשנה האחרונה מתחילים לגלות את העולם הזה גם בתחום משאבי האנוש, והספרות המקצועית בתחום מלאה במאמרים בנושא.
VR יכולה לפתור כמה בעיות עומק עבור מגייסי כוח אדם, שקשורות בקושי להבין את נפש המועמד בחצי שעה או אפילו שעה של ראיון. גם הטכניקות שאולי נראו פורצות דרך לפני שני עשורים ושהצמיחו מכוני אבחון רבים מתחילות להתיישן, ורבים כבר מכירים את הטריקים הנדרשים כדי לעבור בהצלחה את המבחנים. באחרונה הופיע אתגר נוסף — התמודדות עם דור המילניאלס, שלעתים נדמה כי המעסיק צריך לשכנע אותם להצטרף אליו ולא להפך.
היישומים הפשוטים ביותר של VR בעולמות כוח האדם כבר קיימים בדמות סיור וירטואלי במשרדים והתרשמות מסביבת העבודה העתידית עבור מועמדים שאינם יכולים או רוצים להגיע לשם לפני תחילת עבודתם. חברות גדולות ובהן GAP למשל כבר משתמשות בטכנולוגיות כאלה. יישום נוסף שמתחיל להיכנס לעולם התאגידי בהשראת סימולטורים של טיסות הוא אימון והכשרה עבור מקצועות מסוימים.
אולם ב־Actiview מכוונים הרבה יותר גבוה, או בעצם עמוק. כחברה שהוקמה על ידי יוצאי יחידת 9900, עוצבת המודיעין החזותי שמתחילה להתחרות בייצור סטארט־אפים מול 8200, היא רוצה לתת מידע רב ומעמיק יותר עבור מקבלי ההחלטות. חיילי היחידה עוסקים במהלך שירותם הצבאי בתרגום של מידע חזותי שמתקבל מתצלומי לוויין וממקורות נוספים למידע שיסייע בקבלת החלטות בלחימה בשטח ברמת בניית מציאות רבודה, שאותה חיילים יוכלו לראות באמצעות משקפי VR. אלה גם יסמנו להם את כוחות האויב ואת אמצעי הלחימה שלהם.
בריטים מאורגנים, ישראלים מבולגנים
Actiview הוקמה ב־2016 על ידי המנכ"ל מתנאל ליבי, סמנכ"ל הטכנולוגיה גיל אשר, סמנכ"ל התפעול טל קולווין, סמנכ"ל ההנדסה איתן חייק ורועי רביץ. החבורה הכירה במהלך השירות הצבאי והחליטה להקים סטארט־אפ ביחד. כבר במהלך השירות התנסו בשימוש בטכנולוגיות של מציאות רבודה, אבל כלל לא חשבו על יישומה בתחום משאבי האנוש עד להגעתו של טדי שגיא, שהשקיע לפני חצי שנה 6.5 מיליון דולר בחברה וייעץ להם להתמקד בשוק הזה כבעל הפוטנציאל הגדול ביותר. החברה יוצאת בימים אלה לסבב גיוס נוסף.
בין 50 עובדי החברה שיושבים בלוד וחלקם בלונדון, יותר מ־10% הם מדענים בתחום המוח. זאת משום שכמטרה המרכזית הוגדרה היכולת להבין מה מתרחש ברמה הקוגניטיבית במוחו של המועמד במהלך ההתנסות הווירטואלית. הקלט החושי שמייצרת הקסדה זהה לכולם, אך הפלט שונה — ולאחר ניתוח באמצעות תוכנות שנבנו בסיוע של מדעני המוח, אמור לתת מידע עשיר הרבה יותר. לשם כך Actiview משתפת פעולה עם כמה חוקרי מוח מובילים, בהם פרופ' תלמה הנדלר, מנהלת המרכז לחקר המוח במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי (איכילוב), מהחוקרות המובילות בישראל בתחום מיפוי תפקודי המוח.
כך, למשל, מבחן הצורות הפשוט והדו־ממדי מקבל משמעויות חדשות בתלת־ממד. אם בעבר אפשר היה לדעת רק כמה מהר המועמד פתר את השאלות ומה שיעור התשובות הנכונות, הרי שבגרסת ה־VR אפשר לקבל מידע לגבי עד כמה המועמד החלטי או הססן, באילו פרטים הוא מבחין ובאילו פחות ואפילו עד כמה הוא מסודר.
ליבי התייחס לדקויות שבהן הבחינו במהלך הכנס, ואמר כי "בהתנסויות של משתתפי הכנס שמנו לב שהבריטים מסודרים יותר בהשוואה לישראלים, שכן הם דואגים להחזיר את הצורות שהשתמשו בהן לצורך מענה על שאלות, ואילו הישראלים פשוט משאירים אותן במרחב הווירטואלי".
השאיפה של Actiview היא שעל בסיס הפלטפורמה שלה ייבחנו תחילה העובדים הקיימים בארגון וייבנה בסיס נתונים על אודות התכונות החשובות עבור מגוון התפקידים. בהמשך ניתן יהיה לבחון את המועמדים באמצעות מדדים שישולבו במערכת ולהגיע לניבוי הצלחתם ברמה מרבית. כל ארגון יוכל לפתח סימולציות ומבחני הערכה משלו, שמותאמים ספציפית לצרכיו.
המודל העסקי של Actiview מבוסס על מכירה לארגונים, כאשר לאחר ההתקנה הראשונית והכנת סרטון סיור במשרדים, גובה התשלום נגזר מהיקפי הפעילות. ארגונים גדולים שמגייסים יותר מועמדים יידרשו לתשלום גבוה יותר. בימים אלה Actiview כבר מתחילה לעבוד עם כמה חברות, אך עדיין אין לה הכנסות משמעותיות. על אף העניין הרב, שתורגם גם להגעה לגמר תחרות הסטארט־אפים בכנס בלונדון, נטל ההוכחה על Actiview, כמו גם על חברות VR בכלל, עדיין עצום. הטכנולוגיה ובעיקר היישומים שלה מבטיחים, אך השימוש בשטח מועט ועובד טוב לרוב בדמואים ובהדגמות בכנסים. האתגר הוא לתרגם את השימוש במציאות הווירטואלית הרבודה לשטח, ולכסף אמיתי.
הכותבת היתה אורחת קרן Globvestment בכנס