חובה טובה: כך התאהבה נטפליקס בקהל האירופי
האיחוד האירופי גרם לנטפליקס להשקיע בתוכן ייעודי ומותאם לקהל במדינותיו - מה שהניב הצלחות כ-Dark ו-La Casa de Papel. ישראל, בינתיים, מעדיפה לנמנם ולא להטיל חובות תוכן על ספקיות שירותי הסטרימינג
נטפליקס מאוהבת באירופה. עם פרסום הדו"חות לרבעון הראשון של השנה בשבוע שעבר, התגאו ראשי ענקית הסטרימינג בפופולריות התכנים בשפות שאינן אנגלית.
- נטפליקס עמדה בציפיות: מנייתה מזנקת ב-7% במסחר המאוחר בוול סטריט
- משתמשי נטפליקס? האקרים יכולים לחגוג לכם על החשבון
סמנכ"ל התוכן של החברה, טד סרנדוס, הביע בשיחת המשקיעים סיפוק מהצלחת סדרות המקור Dark הגרמנית ו-La Casa de Papel הספרדית, שהפכה לסדרה הפופולרית ביותר של שירות התוכן שאינה באנגלית. במקביל חשף הפייננשל טיימס שנטפליקס מתכוונת להגדיל את השקעותיה בתוכן באירופה במיליארד דולר בשנה הקרובה. אין ספק שהצורך של החברה האמריקאית לצמוח בשוק הגלובלי מצא בית חם.
עד לא מזמן היחסים בין ענקית הסטרימינג ליבשת היו שונים לחלוטין: כניסתה של נטפליקס לשוק האירופי לוותה בחששות כבדים שהענקית האמריקאית מאיימת לחסל את התרבות המקומית. לפני כשנה קידמו באיחוד האירופי רגולציה שתחייב פלטפורמות סטרימינג להציע ללקוחות אירופים שיעורים ניכרים (20%) של תכנים שהופקו ביבשת. והנה, נטפליקס הקפיצה את השקעותיה בתוכן אירופי ובסדרות שאינן דוברות אנגלית, שאף משרתות אותה בהצלחה ביתר העולם. בנטפליקס לא יודו כי הגדלת ההשקעות באה בתגובה לצעדים הרגולטוריים, אך סדר הדברים ברור. ונראה כי גם מאוד משתלם.
בישראל נטפליקס עדיין מהווה שחקנית משנית. היא עושה את צעדיה בזהירות תוך התמקדות בשיתופי פעולה עם פלטפורמות טלוויזיה מקומיות כפרטנר ו-HOT. היא רכשה זכויות הפצה למספר סדרות ישראליות ואף הפיקה גרסה בינלאומית ל"החממה", אך אין לה שום מחויבות להשקעה בתוכן מקורי בישראל. ולמה שתהיה לה? הרי משרד התקשורת שמט שוב ושוב את ההזדמנות להחיל רגולציה וחובות השקעה בתוכני מקור על גבי פלטפורמות שידור מקוונות כמו נטפליקס, פרטנר וסלקום.
שלוש שנים לאחר השקתו, מחזיק סלקום TV ביותר מ-10% משוק הטלוויזיה הישראלי, אך חובות תוכן עדיין אין. ועל אף דיווחים כי פרטנר וסלקום עומלות על פיתוח תוכני מקור, הם עדיין לא הגיעו למסכי הצופים. אירופה הוכיחה שמספיק לאיים ברגולציה כדי לדחוק ענקיות בינלאומיות לפתוח את הארנק. בלי איום מלמעלה, גם אם מדובר בהשקעה שצפויה לשאת פירות נאים, היא תיעשה לפי הקצב שנוח לחברות הגדולות ולא לפי טובת הצרכנים.