האיחוד האירופי חוקר: האם עסקת אפל-שזאם תפגע בצרכנים?
נציבות התחרותיות של האיחוד פתחה בחקירה שתימשך עד ספטמבר, במטרה לוודא שרכישת שירות זיהוי השירים לא תיתן לאפל יתרון בלתי-הוגן על מתחרות אירופיות. החקירה תעכב את השלמת העסקה, אך לא צפויה לבטל אותה
האיחוד האירופי הודיע על חקירה שנועדה לבדוק האם רכישת שזאם בידי אפל תפגע בצרכנים. "הדרך בה צורכים מוזיקה השתנתה באופן מהותי בשנים האחרונות", אמרה נציבת האיחוד לאכיפת התחרויות, מרגרתה וסטאגר. "האחריות שלנו היא לוודא שלצרכני המוזיקה יהיו יותר אפשרויות להאזנה ושהעסקה בין אפל לשזאם לא תפגע במגוון האפשרויות העומדות לפניהם", הסבירה.
- טושיבה מאיימת לבטל את מכירת חטיבת השבבים בגלל סין
- "זיהוי הפנים בפייסבוק עשוי לעבור חוקי הגנת מידע באיחוד האירופי"
- רגולציה על פייסבוק? בלתי אפשרי; מחוקקים לא מבינים מהי בכלל
וסטאגר ידועה כרגולטורית קשוחה; היא זו שקנסה את גוגל בהיקף של כ-2.7 מיליארד יורו בשנה שעברה על הפרת כללי התחרות; היא גם עומדת מאחורי חקירות המס נגד אפל שהניבו לאיחוד תשלום שומות בהיקף של כ-13 מיליארד יורו ב-2016; וקוואלקום ספגה בהוראתה קנס של כמיליארד יורו בגין התנהלותה בשוק שבבי התקשורת במובייל.
אפל מיוזיק מחזיקה את המקום השני בשוק הזרמת המוזיקה באירופה, אחרי ספוטיפיי השוודית. הרכישה של שזאם תעמיד לרשותה מידע נרחב על הרגלי ההאזנה של הצרכנים, גם אם אינם משתמשים בשירותי אפל. באיחוד גם חוששים שהחברה האמריקאית תנצל את מעמדה כדי להפנות משתמשים בשירות הזיהוי לחנות המוזיקה שלה במקום לזו של המתחרים.
האיחוד הודיע שהבדיקה תימשך עד ספטמבר, מה שימנע מאפל מלהשלים עד אז את העסקה, 400 מיליון דולר היקפה. ואולם, אינה צפויה להתבטל: גם אם יימצאו טענות ראויות, האיחוד עדיין יכול לאשר את הרכישה תחת סייגים שונים. הבעיה העיקרית עבור אפל היא שהחברה לא תוכל לכלול את ההטמעה של שזאם בעדכון הגדול הבא שלה ל-iOS, שצפוי להגיע בערך באותה תקופה.