השוק הסיטונאי: הרשתות הגדולות יכולות לחגוג
סגירת חברת שוק סיטוני תנציח את המחירים הגבוהים של התוצרת החקלאית ואת התמורה הנמוכה שנותרת למגדלים
כיום נשלט הענף על ידי סיטונאי ירקות ופירות ורשתות שיווק גדולות הרוכשים את התוצרת מהמגדלים וגוזרים קופון על חשבון החקלאי והצרכן. המדינה הקימה את שוק סיטוני במטרה לקדם את התחרות ולהגביר את היעילות של שיווק התוצרת החקלאית בישראל, כלומר להקטין את פערי התיווך ולהגביר את הפיקוח על המסחר.
על פי נתונים שהוצגו לממשלה בעת הקמת החברה ב־2011, שוק סיטוני היתה אמורה להוביל לירידה של 14% במחירי הירקות והפירות, שהם חיסכון של 1־2.5 מיליארד שקל בשנה לציבור. מחירי הפירות והירקות היו אמורים להיות מוצגים מדי יום, באופן שהציבור והרגולטורים יוכלו לבקר את רווחיות הקמעונאים.
ההחלטה לסגור את החברה חותמת שבע שנים של חוסר עשייה ובזבוז כספים, ומכניסה את החקלאים והציבור לתקופת המתנה נוספת, שבמהלכה ישקלו משרדי האוצר והחקלאות חלופות. בינתיים הסיטונאים ימשיכו להרוויח על גב המגדלים והצרכנים.