$
דעות

השוק הסיטונאי: הרשתות הגדולות יכולות לחגוג

סגירת חברת שוק סיטוני תנציח את המחירים הגבוהים של התוצרת החקלאית ואת התמורה הנמוכה שנותרת למגדלים

נורית קדוש 08:4824.04.18
כבר יותר משבע שנים שחברת שוק סיטוני הממשלתית מתקיימת בלי להציג כל הישג, תוך שהיא מחלקת לעובדיה משכורות, כיבודים, נסיעות לחו"ל ומתנות מכספי המסים של כולנו. על רקע זה נראה כי החלטת משרד החקלאות לסגור את החברה עד סוף השנה היא מתבקשת. אלא שההחלטה הזו תנציח את המחירים הגבוהים של התוצרת החקלאית לצרכנים ואת התמורה הנמוכה שנותרת למגדלים, שבלית ברירה חלקם פורשים מהענף.

 

כיום נשלט הענף על ידי סיטונאי ירקות ופירות ורשתות שיווק גדולות הרוכשים את התוצרת מהמגדלים וגוזרים קופון על חשבון החקלאי והצרכן. המדינה הקימה את שוק סיטוני במטרה לקדם את התחרות ולהגביר את היעילות של שיווק התוצרת החקלאית בישראל, כלומר להקטין את פערי התיווך ולהגביר את הפיקוח על המסחר.

על פי נתונים שהוצגו לממשלה בעת הקמת החברה ב־2011, שוק סיטוני היתה אמורה להוביל לירידה של 14% במחירי הירקות והפירות, שהם חיסכון של 1־2.5 מיליארד שקל בשנה לציבור. מחירי הפירות והירקות היו אמורים להיות מוצגים מדי יום, באופן שהציבור והרגולטורים יוכלו לבקר את רווחיות הקמעונאים.

 

השוק הסיטונאי בצריפין השוק הסיטונאי בצריפין צילום: נמרוד גליקמן

 

ההחלטה לסגור את החברה חותמת שבע שנים של חוסר עשייה ובזבוז כספים, ומכניסה את החקלאים והציבור לתקופת המתנה נוספת, שבמהלכה ישקלו משרדי האוצר והחקלאות חלופות. בינתיים הסיטונאים ימשיכו להרוויח על גב המגדלים והצרכנים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x