בלעדי לכלכליסט
בעקבות הממשלה: גם הח"כים מגדילים ההוצאה על ייעוץ חיצוני
תקציב היועצים החיצוניים של חברי הכנסת קפץ ב־29% ב־2017, כשעיקר ההוצאה מנותבת ליועצי תקשורת שמועסקים במקביל לדוברים ולייעוץ משפטי. התקציב שזינק בשיעור החד ביותר היה עבור השימוש ברשתות חברתיות ועלה ב־74%
תקציב השימוש ברשתות חברתיות ובאינטרנט של חברי הכנסת גדל ב־2017 ב־74%. מבחינת ההיקף הכספי מדובר בעלייה של מיליון שקל שהגיעה לסכום של כ־2.5 מיליון שקל.
בניגוד להוצאה זו שתואמת את ההתפתחויות הטכנולוגיות, הוצאה יותר שנויה במחלוקת היא התקציב לייעוץ מקצועי חיצוני שהח"כים עשו בו שימוש. תקציב זה עלה ב־2017 ב־29% ל־780 אלף שקל.
בסך הכל עלה השימוש של חברי הכנסת בתקציב הקשר עם הציבור ב־2017 ב־19% שהם 1.3 מיליון שקל. כך עולה מנתונים שהעבירה הכנסת לבקשת "כלכליסט".
הסכום הכולל שהוציאו חברי הכנסת על הוצאות הקשר עם הציבור עלה מ־7.1 מיליון שקל ל־8.4 מיליון שקל. זאת בלי לחרוג מתקציבם. כלומר הם ניצלו את התקציב שלהם ביעילות רבה יותר.
אפשר להעריך את ההיקף הכספי שיכולים חברי הכנסת להוציא בשנה בכ־11 מיליון שקל. התקציב כולל את השרים וסגני השרים שזכאים לכחצי מהסכום שמקבלים הח"כים, והוא כולל העברה משנים קודמות. רמת ניצול התקציב עלתה מ־65% ל־77%.
הגורם העיקרי לעלייה בתקציב הקשר עם הציבור היה הרחבה משמעותית של 74% בשימוש שעשו הח"כים באתרי אינטרנט ורשתות חברתיות.
הסכום עלה מ־1.4 מיליון שקל, שהיוו 19% מכלל הוצאות הח"כים, ל־2.4 מיליון שקל שהם 28%. מדובר בתקציבים להפעלת דפים ברשתות החברתיות, קידום שלהם ולבנייה והפעלה של אתרים.
אין ספק ש־2017 היתה השנה שבה חברי הכנסת הבינו את החשיבות של הפניית תקציבים הולכים וגדלים למטרות אלו. ח"כ יוסי יונה מהמחנה הציוני, שהוא סגן אלוף ההוצאות של הכנסת, הקצה למטרה זו 78 אלף שקל מתוך הוצאות של 119 אלף שקל, כלומר שני שלישים מהוצאותיו. אלופת ההוצאות ח"כ יפעת שאשא ביטון מכולנו הוציאה 71 אלף שקל על אינטרנט ורשתות חברתיות מתוך 136 אלף שקל, כלומר יותר מחצי.
תקציב היועצים החיצוניים של חברי הכנסת גדל ב־29% מ־608 אלף שקל ל־783 אלף שקל. מדובר בעיקר ביועצי תקשורת שחברי הכנסת מעסיקים במקביל או בנוסף לדוברים שלהם. זאת אף שלחברי הכנסת יש שלושה יועצים פרלמנטריים שאחד מהם משמש בדרך כלל כדובר.
כן משלמים לפעמים חברי הכנסת גם על ייעוץ משפטי. מדובר בזליגה של תופעת השימוש ביועצים חיצוניים ממשרדי הממשלה גם לכנסת.
אלוף ההוצאות על יועצים הוא ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס ששילם 50 אלף שקל ליועץ תקשורת. מלכיאלי מסביר שהוא מעדיף לשלם לדובר חיצוני כי הוא זקוק לשלושת היועצים הפרלמנטריים שלו כדי לטפל בפניות הציבור הרבות שמגיעות אליו.
אחריו ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו (42 אלף שקל) וח"כ נאוה בוקר מהליכוד (36 אלף שקל).
ככל שמתקרבות הבחירות גדל גם התקציב של חברי הכנסת על כנסי הסברה, שעלה ב־63% ב־2017 מ־365 אלף שקל ל־594 אלף שקל.
בתקציב הזה מרבים להשתמש במיוחד ח"כים מהליכוד בשל הפריימריז הנהוגים במפלגתם.
את הסכום הגבוה ביותר למטרה זו הוציא השר לביטחון פנים גלעד ארדן מהליכוד - 49 אלף שקל. אחריו ניצב יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש מהליכוד — 41 אלף שקל. יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד הוציא שלושה רבעים מתקציב הקשר שלו, שהם 55 אלף שקל, על קטעי עיתונות.