תושבי כוכב יאיר, אורנית וג'לג'וליה מתנגדים לשיפוץ המסלולים בנתב"ג: "המטוסים ירעישו"
רשות שדות התעופה הודיעה על שדרוג מסלולי הטיסה הצפויה להסיט את מסלולי ההמראה והנחיתה כך שיעברו מעל לישובים בשרון ובחבל מודיעין. ביום חמישי הקרוב תגיעה עתירת היישובים נגד המהלך לדיון בביהמ"ש המחוזי. רשות שדות התעופה: "הצענו ליישובים הסדרים שונים אך הם העדיפו לפנות לביהמ"ש"
האם תושבי ישובי דרום השרון ויישובים נוספים יצליחו לתקוע מקלות בגלגלי המטוסים בנתב"ג? ביום חמישי הקרוב צפוי בית הדין המחוזי לדון בבקשתם של תושבי מספר ישובים בשרון לדחות את תכנית השיפוץ של מסלול ההמראות והנחיתות הראשי של נתב"ג (הידוע כמסלול 12-30) לחודשי החורף עקב חשש ממטרדי רעש.
- לנוחות הציבור: הנפקת רישיונות וכרטיסי רב קו בנתב"ג
- ועדת הכספים דורשת להעניק 300 מיליון שקל פיצוי לרשויות הגובלות בנתב"ג
- סיכום שנה: כ-20 מיליון נוסעים עברו בנתב"ג ב-2017 - עלייה של 17%
בדומה לשדות גדולים אחרים בעולם, גם בנתב"ג מתבצעת מדי עשור תכנית שיפוץ ושדרוג של המסלולים כדי להכשירם לתנועת מטוסים, וזאת לאור הבלאי של המסלולים כתוצאה מנחיתות המטוסים התכופות. התכנית שבמסגרתה ישופץ המסלול הראשי תחל במאי הקרוב ותדרוש השבתות תכופות של המסלול הראשי. מכיוון שכך, חלק ניכר מן הטיסות יוסטו כך שיעברו מעל ישובי השרון במשך שלושה חודשים שבמהלכם צפוי השיפוץ להתקיים. ברשות שדות התעופה ידעו את תושביהם של מספר ישובים בשרון ובחבל מודיעין לפני כחודש אודות השיפוץ המתוכנן ואף הציעו מגורים חלופיים למשך תקופת השיפוצים - אך ללא הועיל מאחר ותושבי הישובים, כגון ג'לג'וליה, אלעד, בארות יצחק, כוכב יאיר ואורנית, בחרו בפתרון משפטי.
ברשות שדות התעופה, שקיצרה את משך השיפוץ מחמישה חודשים לשלושה חודשים, מדגישים כי בניגוד לשדות תעופה אחרים בעולם, בישראל שוררים בחודשי הקיץ תנאים יחודיים אשר דורשים שיפוץ בקיץ עקב מיעוט רוחות שעלולות להפריע לנחיתות, מה שדורש שיפוץ דווקא בחודשי הקיץ ומתריעים כי בהיעדר תנאים לשיפוץ מתאים יגרמו שיבושי טיסות מחשש שמא המסלול לא יעמוד בתקנים הנדרשים לנחיתת מטוסים.
מרשות שדות התעופה נמסר כי "שיפוץ מסלול 12-30 הינו הכרחי ובלתי ניתן לדחייה" וכי "אי-ביצוע העבודות בטווח הזמן המידי, עלול לגרום בסבירות גבוהה, לסגירת מסלול 12-30 מסלול הנחיתות הראשי של נתב"ג כבר בחודשים הקרובים".
ברשות הסבירו כי אחת למספר שנים (כעשר) יש צורך בסגירת מסלול לצורך אחזקתו ולמניעת הרחבת זמן והיקף העבודות .לטענת הרשות, היישובים סובב נתב"ג קבלו
הודעה על כך בטרם עת: "במסגרת ההיערכות של רש"ת לביצוע עבודות השיפוץ של מסלול 12-30 נבחנו כלל השיקולים הרלוונטיים, ובכלל זה השיקולים הסביבתיים והאמצעים לצמצום רעש המטוסים בתקופת ביצוע העבודות במהלך של שלושה חודשים. על בסיס כלל השיקולים הוצעו לישובים הסדרים שונים הכוללים מימון מיגון אקוסטי ומימון דיור חלופי, לרבות בתי מלון, בתקופת ביצוע העבודות. הישובים סירבו לקבל את הצעות רש"ת והעדיפו את הפנייה לבית המשפט".
בשלב זה הוגשו לבית המשפט שלוש עתירות: הדיון בעתירת כפר סבא נקבע לתאריך 6.6.18 ולא ניתן צו ביניים שהתבקש. לעתירה השלישית של הישובים בארות יצחק ומזור צורפה בקשה לצו ביניים לפיה השיפוץ ידחה עד השלמת עבודות המיגון. בנושא זה טוענים ברשות: "אי סגירת המסלול בעיתוי הנוכחי יחייב מצב לא סביר של צמצום תנועת המטוסים הגדלה והולכת לישראל במהלך היום, מה שיביא לדחיית בקשות טיסה רבות של חברות התעופה תוך הרחבת השימוש בשני המסלולים האחרים בנתב"ג, ואגב כך, הגברת הרעש ליישובי הסביבה, לרבות המבקשים. משמעות נוספת של דחייה או פיצול של ביצוע העבודות הינה פגיעה בבטיחות הטיסה באופן שאף עשוי להוביל לצמצום התנועות ופגיעה בתנועה האווירית אל וממדינת ישראל".