היו שם
משה נסים חוזר לביטול פרויקט הלביא: "צילצלתי לרבין והצעתי לו שנגיש הצעה ביחד"
1987 - ביטול פרויקט הלביא. הימים הם ימי ממשלת האחדות, ומטוס הקרב הישראלי הראשון כבר נמצא על פס הייצור. אבל הלביא היה פרויקט ממשלתי יקר וגרנדיוזי, ובחודש אוגוסט, לאחר ויכוח סוער, הממשלה מחליטה לעצור את ייצורו
"יצחק רבין שר הבטחון דאז בא לממשלה ואמר שכדי לייצר את הלביא צריך תוספת תקציב של 650 מיליון דולר. הוא אמר 'אם אתם רוצים לביא, תאשרו את זה'. זה היה נראה לי מוזר, כשר ביטחון הוא צריך להגיד אם המטוס חיוני או לא, אבל הוא לא נקט עמדה ברורה", נזכר שר האוצר לשעבר משה נסים בתחילת השתלשלות האירועים שהסתיימה בביטול הפרויקט.
בעקבות זאת, מספר נסים, החלו דיונים נוקבים בממשלה בהשתתפות כלל הגורמים. "החלטתי לבדוק את הנושא באופן יסודי. בחנתי האם המטוס כולו הוא מעשה יצירה של ישראל שמקנה לנו עצמאות בלתי תלויה במדינה אחרת, או אז יש ערך גדול למטוס שמצדיק פריצה של התקציב. אבל הסתבר לי שחלק גדול מייצור המטוס תלוי באופן מוחלט במדיניות הממשל האמריקאי. הגעתי למסקנה שאין הצדקה לתוספת התקציב ולא נכון להמשיך בייצור שלו".
נסים מספר שבאותה עת היה רוב בממשלה להמשך ייצור הלביא ולכן היה לו חשוב לגלות את עמדתו האמיתית של רבין. "שר החקלאות אריה נחמקין היה אחד השרים המקורבים ביותר לרבין. הוא אמר לי שרבין לא רוצה בלביא אבל הוא לא רוצה שיירשם על שמו בטאבו שהוא האיש שביטל את פרויקט הלביא".
אז נסים החליט לסדר לרבין סולם שיאפשר לו לרדת מהמטוס. "למחרת צילצלתי לרבין, אמרתי לו 'יצחק, יש לי בשבילך הצעה: אני ואתה נגיש ביחד לממשלה הצעת החלטה לבטל את פרוייקט הלביא. באותו רגע הרגשתי כמה רבין שמח ושאורו עיניו. הוא אמר 'כן תכין הצעה'. לפי ההצעה שהכנתי, הממשלה תחליט על ביטול ייצור הלביא, וחתמתי בשמי ובשם רבין. לא שמתי את שמי ראשון בשביל הכבוד, אלא כדי שרבין לא ייראה כיוזם הראשי של הביטול, כך שיוכל להיות שלם עם זה".
הצעד הבא היה גיוס רוב בממשלת האחדות שבה היו כוחות שווים לליכוד ולעבודה. ראשית, גייס נסים את פרס: "אמרתי לו, 'שמעון, אם הייתי יודע שהמטוס 100% ישראלי, הייתי מוכר את הג'קט ואת החולצה שלי כדי לקיים אותו, אבל הוא לא, ולכן צריך להפסיק את הייצור'. הוא קיבל את דעתי". נסים מספר כי זמן קצר לאחר מכן הכריז ראש הממשלה שמיר שבישיבה הבאה הממשלה תצביע ותכריע בנושא. נסים בנה על הקול המכריע של שר התיירות מהליכוד אברהם שריר, שתכנן להצביע בעד ביטול הפרויקט. "אולם יומיים לפני ההצבעה בממשלה, קיבלתי טלפון מארה"ב: 'מדבר אברהם שריר', הוא אמר בקול של נהי. 'משה, אני מאוד מבקש שתצביע בעד השארת הלביא בשמי, התקשרו אליי מלשכת שמיר ואמרו לו שאם אצביע נגד הלביא יפטרו אותי'".
במצב זה, חישב נסים, לא היה רוב להחלטה לעצור את הפרוייקט, לכן התקשר מיד לפרס וביקש ממנו "לטפל ביחידה ממפלגת העבודה שרוצה להצביע בעד המשך הלביא, אחרת ניכשל בהצבעה". פרס הסכים, אך לבסוף אמר לנסים שהחליט לא לעסוק בעניין כדי לא למשוך אש מהתקשורת. "פרס אמר שלמחרת בבוקר, כששמיר יעמיד את ההחלטה להצבעה, יבקש הפסקה כדי לכנס את שרי העבודה שביחד ידרשו משושנה ארבלי אלמוזנינו להצביע נגד".
"בבוקר ההצבעה שמיר אמר לי, 'הלביא נוע ינוע'. הוא היה משוכנע שיש להם רוב. אלא שפרס כינס את הסיעה וארבלי אלמוזלינו החליטה להימנע. זה הספיק כדי להשיג את הרוב לביטול הפרויקט. הלביא נפל ברוב של אחד. זה למעשה הייתי אני, היחיד מבין שרי הליכוד שהצביע נגד".