דאבל וריפיי: הסטארט-אפ הישראלי שמבוקש ע"י החברות הגדולות בארה"ב
10:4208.04.18
דיסני, AT&T, AOL ועוד חברות רבות ברשימת Fortune 500 משתמשות בשירותיה של DoubleVerify (דאבל וריפיי), סטארט-אפ ישראלי שמאפשר להן לדעת מה בדיוק קרה עם הפרסומות שלהן. החברה חשפה תרמית ענק של ניוזוויק ונרכשה בשווי שוק של 300 מיליון דולר, ומגייסת עובדים למרכז הפיתוח בישראל
עולם הפרסום הדיגיטלי רווי בתככים. על פי נתוני חברת המחקר Emarketer, פייסבוק וגוגל חלשו ב-2017 על 63% מהשוק, כש-37 האחוזים האחרים התחלקו בין אין ספור אתרי קידום תוכן. זו עוגה גדולה, כולם רוצים ליהנות ממנה וכל האמצעים כשרים. בעצם, לא בדיוק. התרמיות, Advertising Fraud, גדלו למימדים מדאיגים. מפרסם מגיש מודעה ורוצה להגיע לקהל מסוים, המודעה הזו "נצפית" על ידי בוטים, תוכנות רוגלה ואפליקציות סמויות במכשירים סלולריים, כאלה שבעלי המכשיר אפילו לא יודעים על קיומן. המסר הוא "הבטחנו לך חשיפה וקיימנו. העובדה שחלק גדול ממנה ייצרנו באופן פיקטיבי בכלל לא רלוונטית".
"יש הרבה דרכים לא כשרות לפרסם ברשת", אומר להט אבו, סמנכ"ל מחקר ופיתוח בחברת הסטארט-אפ DoubleVerify (דאבל וריפיי), "אבל אני רוצה לתת לפני כן דווקא דוגמה לפרסום לגיטימי שלא מוגש לקהל הנכון. נניח, חברת תעופה שהפרסומת שלה עולה ביוטיוב לפני סרטון שמתעד התרסקות מטוס, או פרסומת לילדים שמוגשת לפני סרטון על בריונות רשת. כשהמוצר מוגש לקהל לא מתאים המשמעות היא סכנה למוניטין המותג וראייה שלו באור לא חיובי".
רועי רוזנפלד, סמנכ"ל מוצר (עומד שני משמאל) ולהט אבו, סגן נשיא מחקר ופיתוח (יושב שני משמאל), ועובדי החברה במשרדים בהרצליה פיתוח
קיימות הרבה מאוד דרכים להונות את המפרסם, ובדיוק מסיבה זו Double Verify קיימת. היא הוקמה ב-2008 על ידי אורן נצר ואלכס ליברנט ופיתחה טכנולוגיה למדידת אפקטיביות בפרסום ברשת. בין 2012 ל-2015 פעלה החברה מניו יורק, ואז שב ונפתח מרכז הפיתוח בישראל. בספטמבר 2017 רכש בית ההשקעות פרובידנס אקוויטי פרטנרס את השליטה בDouble Verify- על פי שווי שוק של למעלה מ-300 מיליון דולר, ובשנים הקרובות אמורה החברה, המונה 240 איש גלובלית, להתרחב בעשרות עובדים נוספים, שיגויסו למרכז הפיתוח בישראל.
עם לקוחותיה של דאבל ווריפיי נמנות כמה מהחברות הגדולות בעולם, כמו AT&T , דיסני, Verizon וחברות רבות אחרות מרשימת Fortune 500 – ולכולן יש סיבה טובה להשתמש בשירותיה. אם בעבר רב היה הנסתר על הגלוי, בזכות יכולות הניטור של Double Verify יש היום לכל מפרסם אפשרות לדעת האם המודעה שלו הגיעה ליעד הנכון, או שנפלה על בוט וסוגים אחרים של קהלים מזויפים. "כל אחד יכול למכור סיפור למפרסמים", אומר אבו, "נגיש לקהל הזה, נגיש לקהל ההוא. בסופו של דבר, בעבר המפרסם לא יכול היה לדעת אילו הבטחות קוימו. אנחנו נמצאים כאן כדי לספק את האנליטיקה ולהציג לו תמונה מלאה של מפת הפרסום שלו – מי בדיוק צפה, מתי, כמה זמן ונתונים חשובים נוספים".
דוגמה לפעילות של דאבל וריפיי, שלאחרונה תפסה כותרות בארה"ב: בתחילת מרץ 2018 חשפה החברה כי ניוזוויק ניסתה לזייף את הנתונים הנאספים על ידי חברות צד שלישי. במילים אחרות, ניוזוויק – מגזין אמריקאי ותיק ורחב היקף, יצר מצג שווא של טראפיק (תנועה באתר) לא אמיתי באתרים המופעלים תחת המותג "ניוזוויק מדיה גרופ". החשיפה גרמה לחלק מהמפרסמים וסוכנויות המדיה להפסיק לפרסם בניוזוויק. כאן, כידוע, לא מדובר באתר קיקיוני, אלא במערכת דיגיטלית עם למעלה מ-90 מיליון גולשים. "ראינו את זה קורה בעבר בתוכנות רוגלה או בבוטים", אמר ויין גאטינלה, נשיא Doubleverify, "זו הפעם הראשונה שגילינו את זה בהוצאה לאור".
מפרסמים משקיעים היום לא מעט, ובהתאם לכך מצפים לקבל יותר. "עדיין יש דרכים לעקוף את הציפיות האלה, ורובן לא לגיטימיות", אומר רועי רוזנפלד, סמנכ"ל מוצר ב-DoubleVerify, "מדברים על תופעות פליליות ברשת, אבל בענף הפרסום הדיגיטלי נעשות כל הזמן תרמיות והונאות ואף אחד לא ממש מתייחס לזה". בשורה התחתונה, מפרסם משלם הרבה כסף, חלקו הגדול מנוצל בצורה רעה ואם תהיתם מדוע חברה ענקית כמו דיסני משתמשת בשירותיו של סטארט-אפ ישראלי, קיבלתם את התשובה: כולם רוצים נתוני אמת. היום אפשר גם להשיג אותם.