ראיון כלכליסט
הרוכש הפוטנציאלי של הפניקס: "אם IBM הייתה קונה פה חברת ביטוח לא היו עושים כאלה בדיקות"
אלן ווטרס, מנכ"ל סיריוס שחתמה על הסכם לרכישת השליטה בהפניקס, הגיע לישראל; לדבריו, "הפצת מניות חברות ביטוח בבורסה כך שיוחזקו על ידי הציבור - טעות"; הראיון המלא מחר ב"כלכליסט"
נהיה קצת מגוחך לדבר על עוד רוכשת פוטנציאלית לחברת הביטוח הפניקס, לאחר שורה של רוכשים שנפסלו או ירדו מהפרק בשנים האחרונות. אבל השבוע הגיע ארצה אלן ווטרס, מנכ"ל סיריוס אינטרנשיונל (Sirius International) - קבוצת הביטוח שחתמה בנובמבר האחרון על הסכם למימוש האופציה שלה לרכישת 47.4% ממניות הפניקס.
מנכ"ל סיריוס: הפצת מניות חברות ביטוח בבורסה כך שיוחזקו על ידי הציבור זו טעות
- דירוג האופק בסכנה: סיריוס משלמת מחיר על עסקת הפניקס
- קבוצת הביטוח סיריוס מממשת את האופציה לרכישת הפניקס
- הסינית התורנית שגייס תשובה מחכה לסלינגר
בספטמבר חתמה סיריוס, חברה בינלאומית בעלת רישיונות ביטוח בארצות הברית, בשבדיה ובבריטניה, על עסקה בשני שלבים.
בשלב הראשון רכשה סיריוס 4.9% ממניות הפניקס - שיעור שאינו מצריך אישור - בתמורה ל־208 מיליון שקל במזומן, מחיר שהיה גבוה באותה עת ב-8% ממחיר השוק של הפניקס.
בשלב השני והעיקרי חתמה סיריוס, הנשלטת בידי צ'יינה מינשנג (China Minsheng) הסינית, על רכישת יתרת האחזקות של דלק בהפניקס (47.4%) - רכישה שתהפוך אותה לבעלת השליטה בקבוצת הפיננסים הישראלית.
התמורה לנתח השני בעסקה נקבעה ל־2.3 מיליארד דולר, לפי שווי של 4.8 מיליארד שקל להפניקס, שנסחרה באותה עת בשווי של 3.9 מיליארד שקל.
היום כבר נסחרת הפניקס לפי שווי של 4.8 מיליארד שקל - כלומר שווי השוק שלה זהה לשווי בעסקה ולכן בסיריוס לחוצים מאד לקבל היתר שליטה מהממונה על שוק ההון דורית סלינגר. אם ההיתר לא יתקבל עד יולי, יפקע ההסכם בינם לבין קבוצת דלק ואם סיריוס תרצה לחדשו, בהפניקס צפויים לדרוש תופסת משמעותית במחיר.
"הפניקס זה בדיוק הסטייל שלנו"
"דיברתי עם סלינגר לפני שנתיים, כשהתעניינו ברכישת כלל ביטוח", כך אמר ל"כלכליסט" ווטרס, יו"ר ומנכ"ל סיריוס. "היא אמרה שהסיבה שלא נתנה היתר שליטה לחברות אחרות הוא חוסר בניסיון בביטוח. אנחנו חברה שנוסדה ב-1945, יש לנו ניסיון רב בביטוח".
אז למה ויתרתם על כלל ועברתם להפניקס?
"ראינו שזו חברה שמנוהלת בצורה טובה. בישראל חברות הביטוח מנוהלות בשילוב של הממשלה, האזרחים, הבעלים והעובדים, והיה לנו תיאבון לקחת חלק בזה. כשראינו שעסקת יאנגו-הפניקס לא יוצאת לפועל, העדפנו את הפניקס כי זו חברת הביטוח שמנוהלת הכי טוב בישראל. המנכ"ל אייל לפידות הוא קריטי בעסקה. הפניקס זה בדיוק הסטייל שלנו - אנחנו רוצים רק חברות עם הנהלה מעולה".
סלינגר דורשת שרוב הדירקטוריון יהיו ישראלים, שהדירקטורים יבינו עברית. זו דרישה לגיטימית?
"במסמכים שהגשנו התחייבנו לרוב דירקטורים ישראלי. אנחנו רוצים לתת עצמאות לדירקטוריון מעבר לנדרש בחוק, אנחנו תומכים ברגולציה. סלינגר מצפה שהדירקטורים ידברו עברית ובעיניי זה מוגזם - יש המון כשרונות בחו"ל שיכולים לתרום לדירקטוריון, אבל אמרנו שנתמוך בכל החלטה שתתקבל".
אתם מאמינים שסלינגר תיתן היתר?
"החוזה שלנו מול קבוצת דלק הוא עד תחילת יולי, ולא נאריך אותי כי בדלק ידרשו שיפור מהותי בסכום. לכן מי שתיתן או לא תיתן את האישור היא רק סלינגר".
יש לכם כבר מועמדים לתפקיד היושב ראש, כמו שיאנגו הביאו את יונל כהן?
"דיברנו עם כמה אנשים מוכשרים שהם מועמדים אבל עוד לא החלטנו. כרגע יש עוד כמה דוחות מבוקרים שצריך להעביר לפיקוח".
אתה בעד הגבלת שכר הבכירים בגופים הפיננסים? אייל לפידות בטח יקבל מניות של הפניקס בעסקה.
"כמו בכל תעשייה, גם בביטוח מתחרים על כשרונות. אם מגבילים את השכר, לאורך זמן זה ישפיע על איכות המנהלים. אייל יקבל מניות, עוד לא חושפים כמה".
"מביאים גב חיצוני גלובלי"
"היתרון של גוף כמו סיריוס הוא הפריסה הגאוגרפית שלנו", אמר ווטרס. "החולשה של הפניקס ויתר חברות הביטוח הישראליות היא שהן פועלות בשוק סגור, אנחנו נספק להפניקס מקורות הון שיהפכו אותה לגלובלית".
אתה לא סבור שסלינגר מכוונת לחברות ביטוח ללא גרעין שליטה?
"אני מאמין שאם סלינגר לא תאשר את העסקה הזו אז המניות של הפניקס יופצו בבורסה. זה לא תרחיש חיובי, בטח לא לכספי החוסכים שמושקעים וישקיעו בהפניקס. תחשבו על רעידת אדמה, מגפה או חלילה אירוע גרעיני - כל תעשיית הביטוח המקומית תיפול. אנחנו מביאים כאן גב חיצוני גלובלי. ומשעבדים 2.6 מיליארד דולר שייכנסו למאזן של הפניקס. בעיני זו טעות שכלל ביטוח בדרך להפוך לחברה ללא גרעין שליטה".
נפגשתם השבוע עם הפיקוח על שוק ההון, מה היה בפגישה?
"בפגישה הבנו שמה שקריטי להם זה שני דברים: מי הבעלים ומי הקונה. ערכנו בדיקה מקיפה, חזרנו אחורה ל-65 בעלי מניות, העברנו להם 20 מגה של נתונים באקסל שמראים מי הבעלים.
"סלינגר יודעת היום על סיריוס והבעלים שלה יותר מאשר על י.ב.מ. נראה לכם שאם י.ב.מ הייתה באה לקנות פה חברת ביטוח היו עושים כאלה בדיקות? גפני אמר לנו שהם מאוד התרשמו מכמות המידע. כשקבוצת CMIG, בעלת השליטה שלנו קנתה אותנו מהבעלים הקודם וויט מאונטיין, היא הייתה צריכה לקבל היתר מהרגולטורים בארה"ב, אנגליה, ברמודה ושבדיה. כולם אמרו כן".
הראיון המלא מחר (ב') ב"כלכליסט".