דרושים 100 אלף מתנדבים: יקבלו אלפי שקלים אם לא ייכנסו לת"א ברכב פרטי
במסגרת הניסוי, שמכונה "נעים לירוק", תנסה נתיבי איילון לצמצם את העומס בכבישי מטרופולין ת"א. משתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות, יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו
חברת נתיבי איילון פרסמה היום (ב') מודעות דרושים לאחד מניסויי התחבורה הגדולים שנרשמו בישראל. במסגרת הניסוי, שמכונה "נעים לירוק", תנסה נתיבי איילון לצמצם את העומס בכבישי מטרופולין תל אביב באמצעי פשוט - הענקת מאות שקלים בחודש לנהגים שיכנסו לעיר בשעות השפל, כלומר מאוחר מאוד בבוקר או מאוחר מאוד בלילה.
- 10 דברים שהמדינה יכולה לעשות כדי לשחרר את הפקקים
- הפוך מהעולם: 69% מהישראלים משתמשים ברכב פרטי להגיע לעבודה
- "ישראל הפכה למדינה עם בעיית הפקקים החמורה ביותר ב-OECD, וזה רק יתגבר"
התוכנית לתת מענק כספי קבוע לנהגים אינה חדשה, ולמעשה כבר בשנת 2013 נערך השלב הראשון של הניסוי, עם תוצאות מבטיחות: 400 מתוך 1,200 המתנדבים לניסוי השלימו אותו עם כמה אלפי שקלים בחשבון הבנק תוך שהם רושמים בממוצע ירידה של 16.4% בנסיעות בכביש בשעות העומס.
השלב הבא של התוכנית היה אמור לצאת לדרך ב־2015 ולכלול כ־40 אלף איש, אלא שהניסוי הוקפא על ידי שר התחבורה ישראל כץ בטענה שההתוכנית עלולה להשית בעשור הבא מס חדש על הנהגים. החשש של כץ היה שמשרד האוצר יקבע שרירותית שנסיעה בפקקים היא נטל על המדינה ויחייב כל בעל רכב שבוחר לנוע בשעות העומס בתשלום מיוחד.
מחפשים 100 אלף נהגים מתנדבים
בשבועות האחרונים הצליחו משרדי התחבורה והאוצר למצוא מכנה משותף להשקת הניסוי פעם נוספת, כאשר הפעם מחפשים לא פחות מ-100 אלף נהגי שיתנדבו לניסוי. התוכנית היא למצוא מספר חברות שיצליחו לנטר אחר נסיעות המתנדבים באמצעות ניטור קבוע אחרי אופן נהיגה ובאמצעות GPS. היקף התגמול שנקבע הוא כ-150 מיליון שקל לשנה, כאשר הכוונה להקיץ את הניסוי עד 7 שנים.
לפי נתיבי איילון המשתתפים שיגויסו לניסוי יקבלו תקציב וירטואלי שנתי בגובה 4,500 שקל, שיגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לשינוי הרגלי הנסיעה שלהם. בין הפרמטרים שיבחנו וינוטרו דיגיטלית - היקף הנסיעות, מספר הנסיעות בשעות העומס ומיקום הנסיעה.
עוד מבטיחים שם שמשתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות, יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו (עד לרף של 5,500 שקל). לעומת זאת, משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים (במטרופולינים השונים), יקטין משמעותית את תקציבו.
לצורך הפרויקט יותקן ציוד ניטור ברכבו של כל מתנדב. כמו כן, תשולב אפליקציה לניהול הקשר עם המתנדבים. האפליקציה תציג למשל הצעות לחלופות נסיעה, מידע שוטף ועדכני על עלות הנסיעה והיתרה שלו בתוכנית כמו גם היסטוריית נסיעות. בתום כל שנת ניסוי, המשתתפים יקבלו תשלום בהתאם למאפייני נסיעותיהם.
בנתיבי איילון מעריכים שהתשלום המקסימלי יעמוד על כ-2,000 שקל לשנה (מתוך הנחה שלא כולם יעמדו בכללים לאורך כל השנה).
מנכ"ל החברה איתמר בן מאיר: "הייחוד של 'נעים לירוק' הוא בחשיבה החדשנית העומדת מאחוריו. היום ברור שלעולם לא נצליח להדביק את קצב עליית הרכבים על הכביש באמצעות עוד כבישים וצריך לגרום לנהגים לרצות לרדת מהכביש באמצעות תמריץ לעשות זאת. בעזרת הפיילוט הרחב נוכל ללמוד מה משפיע הכי טוב על הנהגים ומה יגרום להם לזנוח את הרכב הפרטי".