$
שוק ההון

הבנקים מקשים? מימון ישיר פתחה ללווים את הדלת

חברת האשראי החוץ־בנקאי הגדולה בישראל רשמה ב־2017 זינוק של 46% בהכנסות ו־24% ברווח הנקי. המטרות ל־2018: המשך צמיחה באשראי הצרכני ופזילה לתשלום בסמארטפון העוקף את חברות כרטיסי האשראי

רחלי בינדמן 06:4715.03.18

המפקחת על הבנקים חדוה בר מודאגת מההלוואות הצרכניות המשמשות, בין היתר, להשלמות הון לרכישת דירה? מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק עמינח טוענת שצמצמה ב־2017 את היקף האשראי הצרכני, מתוך דאגה לכושר ההחזר? בחברת האשראי החוץ־בנקאי הגדולה בישראל, מימון ישיר, העסקים דווקא פורחים.

 

הכנסות החברה המנוהלת על ידי ערן וולף צמחו ב־2017 ב־46%, והגיעו ל־429 מיליון שקל. הרווח הנקי הסתכם ב־67 מיליון שקל - עלייה של 24% לעומת 2016.

האשראי הצרכני בישראל מסתכם ב־178 מיליארד שקל, מתוכם 160 מיליארד שקל הן הלוואות לכל מטרה, כשנתח משמעותי נמצא במשיכות יתר במסגרות אשראי בנקאיות. במימון ישיר רוצים לייצר תחרות על אשראי זה, שלטענת החברה יקר יחסית ובעל פוטנציאל תחרות משמעותי לבנקים.

ערן וולף מנכ"ל מימון ישיר ערן וולף מנכ"ל מימון ישיר צילום: עמית שעל

 

ב־2017 העמידה מימון ישיר הלוואות חדשות ב־3.2 מיליארד שקל, מתוכן מכרה 2.4 מיליארד שקל לבנק אגוד, מזרחי־טפחות ולגופים מוסדיים. בנוסף, היא שיווקה ללאומי קארד ולוויזה כאל הלוואות לכל מטרה ב־900 מיליון שקל.

 

החברה רשמה ב־2017 צמיחה של 39% בהלוואות ללקוחות וצמיחה של 36% בשיווק הלוואות לחברות האשראי. שיעור ההפרשה להפסדי אשראי של החברה עמד ב־2017 על 2.2%, לעומת 1.5% ב־2016. מימון ישיר מסבירה את העלייה בכך שב־2017 מכרה לצדדים שלישיים תיקי הלוואות רכב, ונשארה עם יותר הלוואות לכל מטרה - שם שיעור ההפרשות גדול יותר.

 

בעוד שב־2016 העמידה החברה אשראי בהיקף של 1.8 מיליארד שקל בתחום הרכב, ב־2017 פעילות זו צמחה ב־45% והגיעה ל־2.7 מיליארד שקל. בלאומי תיק ההלוואות של הבנק לרכישת רכב עמד בסוף 2017 על 2.25 מיליארד שקל, לעומת 2.58 מיליארד שקל ב־2016.

 

הדבר מצביע על כך שחלק מהלקוחות שסורבו על ידי הבנקים פנו לחברות האשראי החוץ־בנקאי. יתרת תיק האשראי של מימון ישיר עמדה נכון לסוף 2017 על 1.27 מיליארד שקל. התוצאות החזקות מוסברות על ידי מימון ישיר ב"המשך מגמת צמיחה מואצת בפעילות, בפרט בתחום ההלוואות לרכב, וכן עקב המשך יצירת שיתופי פעולה".

 

מימון ישיר מציינת בדו"חות כי על ענף האשראי ישפיעו בשנים הקרובות בעיקר פיתוחים טכנולוגיים, כמו מודלים לניבוי כשלי אשראי על בסיס למידת מכונה, טכנולוגיית הבלוקצ'יין שתאפשר החלפות ערך בין צדדים זרים ועוד. בחברה גם מתייחסים לטכנולוגיות התשלום החדשות שצפויות להתפתח, המחברות את הסמארטפון לקופות בבתי עסק ואתרי אינטרנט, תוך עקיפת חברות האשראי. אלה עשויות לרמוז על רצונה של מימון ישיר להיכנס גם לתחום זה.

 

להערכת מימון ישיר, מכירת ישראכרט ולאומי קארד תגרום להגברת פעילותן בשוק האשראי הצרכני. בשנה הקרובה מתכננת החברה להמשיך להגדיל את היקפי האשראי שהיא צורכת הן מהמערכת הבנקאית והן ממוסדיים, לצורך המשך התמיכה בגידול בתיק ההלוואות שלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x