לקראת קריאה שנייה ושלישית: אושרה רפורמת הניוד המהיר בין הבנקים
ועדת הרפורמות אישרה את הרפורמה, במסגרתה נדרשים הבנקים לממן מערכת ניוד שתוקם תוך שלוש שנים מכניסת החוק לתוקף; כל בנק יחוייב לאפשר ללקוחותיו לעבור לבנק אחר באופן מקוון תוך שבעה ימי עסקים וללא צורך בהגעה פיזית לסניף
הרפורמה שמטרתה לאפשר ללקוחות הבנקים לעבור לבנק אחר באופן מהיר ופשוט אושרה היום (ב') בוועדת הרפורמות בראשות ח"כ רחל עזריה. ההצעה צפויה להגיע בשבוע הבא למליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית במסגרת חוק ההסדרים.
- הרפורמה לניוד חשבונות: בנק שלא יעביר לקוח לבנק אחר תוך 7 ימים ייקנס ב-50 אלף שקל
- פורסם תזכיר החוק לניוד חשבונות: מעבר לבנק אחר יתבצע תוך 7 ימי עסקים בלחיצת כפתור
- במשרד המשפטים מערימים קשיים על מהלך של ניוד חשבונות בנק בחוק ההסדרים
במסגרת הרפורמה נדרשים הבנקים לממן מערכת ניוד שתוקם תוך שלוש שנים מכניסת החוק לתוקף. במסגרת זו כל בנק יחוייב לאפשר ללקוחותיו לעבור לבנק אחר באופן מקוון תוך שבעה ימי עסקים וללא צורך בהגעה פיזית לסניף. על בנק שיעכב את התהליך מעל שבעה ימי עסקים יוטל קנס בסך 50 אלף שקל, כמו גם על בנקים שידרשו עבור המעבר תשלום נוסף או ידרשו הגעה לסניף ולא יאפשרו מעבר מקוון מרחוק. הרפורמה לא תחול על בנקים שנתח הנכסים שלהם במערכת הבנקאית נמוך מ-5% והם בנק ירושלים ובנק אגוד.
מדובר בדיון השלישי שהתקיים בנושא כאשר בדיון הראשון העלו בנקים קטנים יותר כדוגמת הבנק הבינלאומי חששות לפיהן מאמצי השיווק שלהם יירדו לטמיון משום שהבנקים הגדולים "ירדפו" אחרי לקוחות צעירים ויוכלו לתגמל את אגודות הסטודנטים באלפי שקלים עבור כל סטודנט שיפתח חשבון אצלם. לפיכך הציע הבנק הבינלאומי שלא לחייבו להשתתף בעלות הקמתה של המערכת כמו גם שלקוחותיו לא ייהנו מגישה למערכת הזו כמו לקוחות הבנקים הגדולים. ההצעה לא התקבלה.
איך זה יתבצע?
מי שיישא באחריות להשלמת ההיבטים השונים הנוגעים למעבר יהיה הבנק החדש שאליו יעבור הלקוח, וכל שעל הלקוח יהיה לעשות הוא להחליט לאיזה בנק לעבור ומתי. המודל המתגבש מבוסס על מודל אנגלי בשם שירות החלפת חשבון עובר ושב (CASS: Current Account Switch Service). אלא שבבריטניה לא הביא המהלך את לקוחות הבנקים לנהור למתחרים, ונרשמה עלייה קטנה בלבד של כ-20% בשיעור המעבר. אם נקביל זאת לישראל הרי שמדובר על שיעור מעבר של 8.5% במקום 7%.
כיום מי שמבקש לעבור בנק נתקל בקשיים. בין היתר, עליו להתמודד עם תקלות טכניות שגורמות לכך שהוראות הקבע שלו לא מעודכנות בחשבון החדש, מה שעלול ליצור קשיים בחיוב, זיכויים בחשבון ועוד. נתונים של האוצר שפורסמו לאחרונה מלמדים כי בשלוש השנים האחרונות קצת יותר ממחצית (53%) מלקוחות הבנקים כלל לא שקלו לעבור בנק, קצת יותר משליש (38%) שקלו לעשות זאת, אך לבסוף נמנעו מכך, ורק 9% ביצעו את המעבר בפועל.
יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה (כולנו) מסרה כי "זו החלטה היסטורית. לקוחות יוכלו לעבור מבנק לבנק תוך שבוע אחד בלי לצאת מהבית. הרפורמה תיצור תחרות בין הבנקים, בזכות מעבר טכנולוגי ומהיר - כמו שקרה בשוק הסלולר. הוספנו עיצומים כספיים לחוק כדי לוודא שכל בנק ממלא את ההתחייבות שלו. בנוסף, כיוון שייקח כמה שנים לבנות את המערכת הטכנולוגית, הכנסנו סעיף לפיו גם בתקופת הביניים אסור לפגוע בזכויות של לקוחות שהודיעו על מעבר".