פרשנות
דילמת הגולש: מה עדיף, גלישה נוחה או פלורליסטית?
תוצאות החיפוש המתומצתות של גוגל אולי תורמות לחויית הגלישה שלנו, אבל גם הורגות לאט לאט אתרי תוכן קטנים. האם שווה לאבד את הנוחות המיידית כדי למנוע עתיד בו פרסום התוכן יתרכז בידי גורמי כוח בודדים?
2. לא רוצים ללחוץ. התמציתים של גוגל שואבים את המידע מהאתרים המקוריים ומייתרים את הצורך של המשתמש בכלל להגיע אליהם. לפי סקר שערכה חברת המחקר Stone Temple, שישה מתוך עשרה משתמשי גוגל מעדיפים תוצאות חיפוש שלא צריך ללחוץ עליהן. אך עבור האתרים, שהשקיעו זמן ומשאבים ביצירת תוכן אטרקטיבי, התמציתים גורמים לאובדן גולשים ופגיעה בהכנסות. מה שכמובן מעלה אצל רבים מיוצרי התוכן את השאלה "למה בכלל לטרוח?".
3. פחות נוח. החודש נסוגה גוגל מאחת הפרקטיקות הגסות ביותר באספקט זה, וביטלה את האפשרות שניתנה למשתמשי חיפוש התמונות שלה להגיע ישירות לתוצאות החיפוש בלי לעבור באתר שהציג אותן. זאת בעקבות הסדר משפטי שגיבשה עם סוכנות הצילומים גטי אימג'ס במטרה להימנע מתביעה בתחום ההגבלים העסקיים. התוצאה מיטיבה עם אתרי התוכן, שכן היא מאלצת את הגולשים להגיע אליהם כדי לחזות בתמונה המלאה, אך מקשה על הגולשים מאותה סיבה בדיוק.
4. חסרי כוח. אלא שבעוד גטי היא גוף עשיר ורב-עוצמה שמסוגל לכופף את גוגל, אתרי תוכן קטנים יותר דוגמת CelebrityNetWorth.com חסרי כוח מול החברה שמתגאה בסלוגן ''אל תעשה רע''. מייסד ומנכ"ל האתר בריאן וורנר אמר לאתר הטכנולוגיה Mashable כי אף שסירב לבקשת גוגל לסרוק את כל המידע באתר שלו לטובת הצגת תוצאות ממוקדות במנוע החיפוש שלה, היא הלכה ועשתה זאת בלי הסכמתו.
5. מלחמת העצמאות. בסיטואציה הזאת משתמשי הקצה - אנחנו - נותרים מול דילמה. מחד, התמציתים של גוגל באמת משפרים את החיפוש ברשת. מאידך, הם מחסלים את התוכן העצמאי בה. נוחות לטווח הקצר מול עתיד תיאורטי של עולם ריכוזי ונטול אלטרנטיבות. כעת עלינו להכריע מה חשוב יותר.