משרד הכלכלה יעלה קמפיין המזהיר מפני הסכנות במוצרים מחו”ל
לדברי הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, "הרכישות באינטרנט גדלות, וזה מעמיד אתגרים בפני הרגולטור שאין לו יכולת אכיפה על עוסקים מחוץ למדינה”
משרד הכלכלה יוצא במהלך מנוגד למדיניות הממשלה לעידוד היבוא האישי. המשרד יעלה בחודש נובמבר קמפיין בינלאומי להגברת המודעות והסכנות הטמונות בהזמנת מוצרים מחו”ל באינטרנט.
יעקב וכטל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, הסביר כי מדובר במהלך עולמי. “יש קבוצת עבודה של מדינות ה־OECD, שישראל היא חלק ממנה, וב־2018 הקבוצה תבנה קמפיין של יידוע הציבור”. קבוצת העבודה כוללת רגולטורים במדינות ה־OECD ובאיחוד האירופי שעוסקים בבטיחות מוצרים במדינות שבהן הם פועלים, בהם וכטל. בשנה שעברה העלתה הקבוצה קמפיין להגברת המודעות להיפגעות ילדים מהתהפכות רהיטים, והשנה הוחלט שהקמפיין יוקדש לבטיחות מוצרים
המוזמנים באמצעות האינטרנט.
"הרכישות באינטרנט גדלות, וזה מעמיד אתגרים בפני הרגולטור שאין לו יכולת אכיפה על עוסקים מחוץ למדינה”, אומר וכטל. “מי שרוכש באינטרנט לא מודע לסיכונים פוטנציאליים ממוצרים שאינם עומדים בדרישות תקינה. סמכויות אכיפה הן בעלות משמעות ברכש מסחרי כי אפשר לאתר את המשלוח ולבצע ריקול, אבל ברכש פרטי אין משמעות”. הקמפיין עדיין לא גובש, אבל ההשקעה בו מוערכת בכמה מאות אלפי שקלים, שיופנו אליו מתקציב הפרסום של משרד הכלכלה. “אנחנו לא מנסים לחסום את הרכש האישי, אך צריך לייצר מעטפת בטחון”, מסביר וכטל.