ועידת האנרגיה
"אנחנו חיים במצב שכל החלטה צריכה לעבור דרך ועד חברת החשמל"
כך לדבריו של ערן יעקב הממונה על התקציבים באוצר שהשתתף היום בפאנל בוועידת האנרגיה. יו"ר קצא"א ארז חלפון: "בעתיד לא יהיה שר או רגולטור שיוכל למנוע מאיתנו לספק חשמל ללקוחות פרטיים ולהוריד את המחירים בין 5% ל-7%"
בכירי שוק האנרגיה ומשרדי הממשלה דנו היום בוועידת האנרגיה על העתיד הישראלי בתחום. בפאנל שהנחתה קרן מרציאנו השתתפו יו"ר דירקטוריון קצא"א ארז חלפון, יגאל לנדאו מבעלי רציו, הממונה על התקציבים באוצר ערן יעקב, מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה חן בר יוסף ומנכ"לית דלק בחברת הדלק הישראלית אסתר אלדן.
- מנכ"ל אנרג'יאן: "נבצע הנפקה בלונדון וזו תהיה הזדמנות השקעה לגופים פיננסיים מישראל"
- אבי גבאי: "בעבר היה חזון, היום יש רפורמות שמתעכבות 20 שנה"
- מנכ"ל חברת החשמל: "השסתום שמונע את הפיצוץ הוא האמונה שהרפורמה קרובה"
יושב ראש דירקטוריון קצא"א, ארז חלפון, סיפר בכנס שהתקיים במלון הילטון בתל אביב על התעריף הנמוך במיוחד שהשיגה חברת דוראד לגז הטבעי עבור תחנת הכוח פרטית.
"עשינו הסכם היסטורי שבעתיד יעזור לחברת חשמל להשיג מחיר טוב יותר ובכללי להוריד את התעריף על הגז", אמר חלפון, "ועל רקע ההישג הזה לא הגיוני שאנחנו ושאר תחנות הכוח הפרטיות נספק חשמל רק לתעשייה, בזמן שאנחנו עושים את זה במחירים נמוכים. בעתיד, במתווה שייכנס, לא יהיה שר או רגולטור שיוכל למנוע מאיתנו לספק חשמל ללקוחות פרטיים ולהוריד את המחירים בין 5% ל-7% שרק יירדו אחרי העבודה עם כריש ותנין עד לחסכון של לפחות 10%".
בעניין היצע הגז ומי שעומד בצידה השני של העסקה קרא יגאל לנדאו, מבעלי רציו, להורדת הרגולציה והגדלת התמריצים לחיפושים נוספים. "כמות הגז בים של מדינת ישראל כפולה ומכופלת לעומת מה שהתגלה". בתגובה לטענות על המחיר הגבוה ליחידת חום אמר לנדאו כי בניגוד אולי לשיעור הראשון בכלכלה – על המשק הישראלי לעבור להשתמש יותר ויותר בגז על מנת להוריד את המחיר. "ככל שהביקוש לגז יהיה גדול יותר, כך מחיר הגז יירד. ראינו את זה בארצות הברית. ככל שעלה הביקוש הושקעו עוד כספים לפיתוח וגילוי ולכן המחיר ירד ואנחנו מאמינים שזה יכול להיות גם בישראל".
הממונה על התקציבים באוצר, ערן יעקב, שהשתתף גם הוא בוועידה, האיר את חלקו האחר של שוק החשמל הישראלי. יעקב שמעורב ברפורמה בחברת החשמל התייחס לסוגיית יכולת הניהול של העומדים בראשה של החברה הממשלתית אליהם מבקשים לדבריו להעביר את המושכות בחברה.
"אנחנו חיים כיום במצב שבו כל החלטה צריכה לעבור דרך הוועד. בעקבות הרפורמה ההנהלה תוכל לנהל את החברה בצורה שהיא מבינה וועד העובדים יעסוק במה שהוא צריך, אמר יעקב. "חברת החשמל תוכל להתייעל וזה אומר שיהיו חוזים למנהלים הבכירים ויהיה להם החופש המקצועי לנהל אותה".
בנוסף, התבקש הממונה על השכר באוצר להתייחס למדיניות המדינה כמעסיקה הגדולה ביותר במשק לפיה היא מעודדת את ההגעה לעבודה ברכב פרטי. "צריך לחשוב על האלטרנטיבה שאנחנו מייצרים תחבורה שתהיה פחות מזהמת ושתפגע פחות בפיריון. המדינה צריכה לבדוק כיצד היא מתמרצת להפחית את ההגעה עם כלי הרכב לעבודה ואולי גם למסות לדוגמה שימוש בחניה".
בסוגיית הרכב הפרטי חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה, ברך על הצעד לשיווק דלקנים אוניברסליים ואמר כי מדובר בבשורה בסדר גודל משנה מציאות. "הדלקן האוניברסלי הוא מהפכה שאפילו לא ציפינו לכמה טוב היא תעשה. היא תסייע גם לרשות המסים, ללקוחות, ליזמים וגם לספקים. בן אדם שהלך וקנה משאית חייב להיות מסוגל לתדלק בכל מקום, והפריסה של הטכנולוגיות והחדשנות תהיה מועטה בהתחלה, אבל בעתיד זה יהיה בכל מקום והוא יוכל לבחור איפה מתאים לו לתדלק".
עם זאת, מנכ"לית דלק בחברת הדלק הישראלית, אסתר אלדן, קראה להוצאת כף רגלו של הרגולטור מעסקי הדלק ובדגש על סוגיית הפיקוח על המחיר. מעורבות שלדבריה פוגעת הן בחברות והן בצרכנים. "מחיר מפוקח ארצי במדינת ישראל זה לקחת מדימונה ולתת בתל אביב כי ההחזקה וההפעלה של תחנה גבוהות בהרבה במרכז מאשר בנגב. למה אני צריכה לגבות אותו מחיר בשני המקומות. מחיר מפוקח זה משהו ששייך למדינות אחרות ואולי אף בזמנים אחרים. הגיע הזמן לסיים את העניין הזה של מחיר מפוקח".