מילון כלכליסט
דגשים על המסחר באינטרנט
דגשים על המסחר באינטרנט 
צילום: pixabay
 

איך האינטרנט השפיע על הסחר בעולם?

היקף המסחר באינטרנט עולה מדי שנה בעשרות אחוזים והתוצאה היא כפר גלובאלי שבו מתחרים בעלי עסקים קטנים, קמעונאים, יבואנים ויצואנים. מה כל זה אומר? הנה הדגשים החשובים

בשיתוף מכון הייצוא 25.02.18

מסחר אלקטרוני הופך את העולם לכפר גלובאלי ומטשטש את הגבולות בין מדינות, שפות והבדלים תרבותיים. מי שעובר היום קורס יבוא יצוא למשל לא יכול להתעלם מהאופן שבו האינטרנט השפיע על הסחר בעולם.



השאלה היא כיצד מפיקים את מלוא הפוטנציאל של הרגלי הקניות המקוונים ומה מאפיין אותם בהשוואה לצרכנות המסורתית. בשביל לענות על זה צריך לבדוק מה גולשי האינטרנט מחפשים כאשר הם מזמינים מוצרים ממדינות זרות ולהשתמש בנתונים כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה של היצוא או היבוא.

 

גולשי האינטרנט מחפשים ערך מוסף

מבחינת נתונים, הקנייה הנפוצה ביותר של הצרכנים בכל העולם היא אביזרי אופנה. אחריה מדורגות קטגוריות האלקטרוניקה, התיירות, המוצרים הפיזיים לבידור והשכלה (כגון ספרים, סרטים ועזרים לימודיים) ולבסוף צעצועים לילדים. מבחינת יבואנים ויצואנים זה אומר שכדאי להתמקד באביזרי האופנה, לפחות עד שצוברים מספיק ניסיון כדי לנסות ולמכור בשווקים זרים גם מוצרים פחות נחשקים.

 

מעבר לכך, מי שמתכנן להשתמש באינטרנט כדי לייבא או לייצא צריך לדעת למה אנשים קונים מוצרים ממדינות זרות. לפי סקר של פייפאל משנת 2016, 73% עושים את זה בגלל מחירים טובים יותר ורק 67% בגלל שהמוצרים הספציפיים שהם מחפשים אינם זמינים בשוק המקומי. לשם השוואה, 58% קונים באינטרנט ממדינות זרות כדי לגלות מוצרים חדשים ומעניינים ו-49% בלבד בגלל המוניטין של החנות.

 

המשמעות היא שמסחר בינלאומי מוצלח במאה ה-21 חייב להציע ערך מוסף ללקוחות. לא מספיק להעלות את המוצרים לאתר האינטרנט או לחפש מה לא קיים בשווקים מעבר לים, אלא צריך להוכיח לגולשים שמדובר בעסקה משתלמת. הבעיה היא שלצד היתרונות של כפר גלובאלי יש גם חסרונות, כמו לדוגמא תחרות עם גורמים בינלאומיים.

 

צילום: pixabay

 

המתכון להצלחה: נוחות ברכישת מוצרים ייחודיים

בצרכנות המסורתית נאלצו בעלי עסקים וקמעונאים להתחרות עם הסביבה הקרובה שלהם בלבד. כיום זה כמעט לא קורה, כי התחרות היא בינלאומית ולגולשי האינטרנט יש הרבה יותר אפשרויות מאי פעם. מנגד, זו גם הנקודה שבה צריכים יבואנים ויצואנים להתברג על מנת ליצור לעצמם בולטות.

 

במילים אחרות, האינטרנט השפיע על הסחר בעולם בכך שהוא הופך את ניתוח השוק לתהליך פשוט וקל יותר מחד, ועמוס ותחרותי יותר מאידך. יבואנים ויצואנים שרוצים להשתתף במסחר הבינלאומי חייבים לזכור שצרכנים יעברו לקנייה באינטרנט אם הם יקבלו תנאים נוחים – כמו משלוחים חינם, אמצעי תשלום בטוח, אפשרויות החזרה נוחות וכדומה. לפיכך, שילוב בין תנאי צרכנות כאלה לבין עקרונות בסיסיים של יבוא ויצוא, כמו הקצאת מוצרים שקשה למצוא בשוק המקומי, הוא מתכון להצלחה.

 

 
זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות