כנס יוזמות 2018
אורית שלום-בג: "אני יכולה להגיד, אוכל לנהל את חצי חינם בבוא היום"
שלום-בג, מבעלי רשת "חצי חינם" וסמנכ"לית שיווק אמרה בכנס יוזמות 2018 של "כלכליסט", כי כיום יש מעט נשים מנהלות בעולם הקמעונאות אבל "הרבה נשים יכולות לעשות את התפקידים האלה, אפילו יותר טוב מגברים"
"בחצי חינם לא היו עליות מחירים כבר שנתיים-שלוש ואני לא רואה בקרוב עליות מחירים.אנחנו חיים בשוק שאנשים לא ששים להוציא שקל, אנחנו מחפשים כל הזמן להוריד מחירים", כך אמרה היום (א') אורית שלום-בג, מבעלי רשת "חצי חינם" וסמנכ"לית שיווק בשיחה עם נטע-לי בינשטוק, עורכת מדור פרסום ושיווק של "כלכליסט", בכנס יוזמות 2018 של "כלכליסט", ובנק לאומי בשיתוף רשת עמל.
שלום-בג השיבה לשאלה אם נראה עוד עליות מחירים או הקטנות אריזות של ספקים בשנה הקרובה.
בינשטוק: "הנתונים בכל זאת מראים שהייתה עליית מחירים של 0.6% במדד המחירים ב-2017. אז את אומרת שאתם היחידים שלא העלתם?
שלום-בג: "כרגע לא, אם ספק בא אליי ולא משאיר לי ברירה, זה משהו אחר. אני לא חושבת שזה יקרה בעתיד הקרוב".
בינשטוק: "ענף קמעונאות המזון נשלט על ידי גברים. למה אין מספיק נשים בתחום כשבכל זאת הן אלה שעושות לרוב את הקניות לבית?"
שלום-בג: "כיום זה מסתובב בין 50% נשים ל-50% גברים, אבל בעולם הקמעונאות, העולם הנשי מאד חלש. אני יכולה לספור על יד אחת את מספר הנשים, אני יכולה להגיד שאני בתור אישה יושבת בישיבות שכולם גברים. בהתחלה זה היה לי קשה, אבל לאט לאט זה לא מעניין אותי, הרבה נשים יכולות לעשות את התפקידים האלה, אפילו יותר טוב מגברים".
בינשטוק: "מה הופך את השוק הזה לגברי? בעלי הרשתות לא למדו את זה, ויש להם חושים מפולפלים של סוחרים? זה משהו שפחות קיים אצל נשים?"
שלום-בג: "אני נולדתי לעסק הזה, מגיל 12 אני מסתובבת בעסק. צמחתי בעסק מסדרנית לקופאית, להנהלת חשבונות ובסופו של דבר הקמתי את מחלקת השיווק. מי שרוצה יכולה להיכנס לזה, היא לא חייבת להיות 'הבת של'. כל אחת יכולה לעשות את זה. היום, בתור הדור הצעיר בחצי חינם, אני תורמת יותר ממה שהיה בעבר, פותחת את השוק לדברים אחרים. פעם לא פרסמנו בכלל, היום מפרסמים בכל מדיה אפשרית, חשוב לי שישמעו את השם, שידעו מה אנחנו עושים. זה לא סתם שעכשיו שמים מוצרים בסופר ועכשיו בואו לקנות. יש פה עבודה חשובה, וחושבים על איכות מא' ועד ת'".
בינשטוק: "אתם רשת ששומרת על פרופיל נמוך, יש לכם סניפי ענק אבל, רק 7. שופרסל, יינות ביתן מתרחבות, רמי לוי ויוחננוף פותחים המון סניפים. איפה אסטרטגיית הצמיחה שלכם?"
שלום-בג: "קודם כל עוד סניף אמור להיפתח ב"ה ברחובות. סניף נוסף הוא אתר און-ליין שיפתח לשוק הרחב בקרוב. אני לא מדברת על המתחרים שלי, אני דברת על חצי חינם. אני אוהבת שיש שליטה, אני יכולה לפתוח מחר בבוקר 20 סניפים, אבל צריך שתהיה שליטה, ניקיון, שיעבוד, ואת זה אי אפשר עם 20 סניפים".
בינשטוק: "זה לא קצת באיחור?"
שלום-בג: "יש 10,000 איש ברשימת המתנה, אנחנו לגמרי שם. זה קצת באיחור, לא אגיד שלא. רשת חצי חינם כשהיא עושה משהו היא עושה מא' ועד ת', לא אוציא אתר און-ליין שלא יהיה מושלם. זה גם מחשוב וגם לוגיסטיקה, הכל שלנו, השליחים, הרכבים בקירור. חשוב שהכל יהיה מושלם, אם זה ליקוט משלנו, עגלות מיוחדות. זה לא העיקר לפתוח אתר ולקחת חברה מבחוץ שתעשה משלוחים".
בינשטוק: "שופרסל הפכה לכח גדול מאד בשוק המזון. האם זה היה נכון לאפשר לה לקנות את ניו פארם?"
שלום-בג: "אנחנו יודעים להתמודד עם כל מתחרה שפותח לידנו, לכל אחד אסטרטגיה משלו".
בינשטוק: "מה למשל?"
שלום-בג: "זה סודות חברה, אני לא יכולה לחשוף אותם".
בינשטוק: "לעסק משפחתי יש יתרונות וחסרונות. איך זה בא לידי ביטוי אצלך לעבוד לצד אבא?"
"שלום-בג: "אנחנו כבר רגילים, אני בעסק 18 שנה. לפעמים יש אי הסכמות אחד עם השני".
בינשטוק: "ויכוחים בארוחת שישי?"
שלום-בג: "אנחנו לא מכניסים את העבודה הביתה, מדברים על דברים אחרים, בטח בשישי בערב. גם אם יש ויכוח משאירים את זה בעבודה. גם אחי עובד איתנו בשיווק".
בינשטוק: "את רואה את עצמך לוקחת עליך את ניהול הרשת יום אחד?"
שלום-בג: "אני מקווה שאבא יעבוד עד 120. אני יכולה להגיד שמבחינתי אני יכולה, כמובן שאת לא יכולה לעשות את הדבר הזה אם אין לך אנשים, מנהל לא יכול לעשות את זה אם אין לו את האנשים בשטח. גם אני בתור הבעלים של חצי חינם כל הזמן מטיילת בשטח מסתכלת שכל ההוראות שאני מנחה באמת מתקיימים, עושה ביקורות בסניפים, בגלל זה אנחנו לא ששים לפתוח עוד סניפים".
בינשטוק: "לאחרונה הרחבתם את המותג הפרטי, איך זה בא לידי ביטוי?:
שלום-בג: "יש לנו את המותג הפרטי שלנו שנקרא 'פרפקט' - מוצרי ניקוי וטואלטיקה, המתחרות בסנו, חוגלה וכו', אני לא פוגעת באף ספק, לא עשיתי את המותג הפרטי כדי להוציא את סנו וחוגלה".
בינשטוק: "האם אתם שוקלים להיכנס עם המותג הפרטי גם לשוק המזון?"
שלום-בג: "כרגע לא, כרגע זה קצת שוק רווי, אבל אי אפשר לדעת. אני יכול לראות מחר מוצר ולהגיד, בואו נעשה אותו. העניין הוא לפתח את המותג שיהיו כמה שיותר מוצרים שהלקוחות יוכלו לרכוש, שהאיכות תהיה יותר טובה מהחברות המתחרות".
בינשטוק: "היה נדמה שעברנו את השלב של מותג פרטי, שאנחנו חזרו לקנות את המותגים המוכרים".
שלום-בג: "עשינו השקה שקטה, שמנו את המוצרים על המדפים, ובדקנו איך זה הולך. מבחן התוצאה הוא כשלקוח חוזר וקונה את המותג. כשאני רואה שלקוח עושה את זה זה אומר שעשינו את העבודה".