$
במה

חיפה חדשה: "החיפאית" עושה תיאטרון אחר

המנהלת החדשה של אנסמבל “החיפאית” רוני ברודצקי פותחת עונה וחולמת על בית לתיאטרון שונה

מאיה נחום שחל 09:0820.02.18

קבוצת החיפאית, אנסמבל של תיאטרון חיפה שמבקש לעשות תיאטרון שונה מהרפרטוארי, מתחילה עונה חדשה עם צוות שחקנים חדש. לניהול הקבוצה מונתה באחרונה המחזאית והבמאית רוני ברודצקי. “אנחנו בתקופה הכי יומרנית שלנו ויש לנו הרבה חלומות”, אומרת ברודצקי.

 

קבוצת החיפאית הוקמה לפני שמונה שנים בתיאטרון ביוזמתו של המנהל האמנותי משה נאור מתוך חזון ליצור אנסמבל שיפעל בתוך הקהילה ויאפשר תעסוקה ליוצרים צעירים. אחת מהצגותיה המוכרות היא ”אקווריום” מאת ברודצקי ובבימויה, ניסוי תיאטרוני חדשני המבוסס על אוסף הקלטות דוקומנטריות של בני הגיל השלישי. בטכניקת ליפסינק בוחנת ההצגה את המתח בין הגוף הצעיר לקול המבוגר, כאשר על הבמה עומדים שחקנים צעירים ומגרונם בוקע קול מוקלט של מבוגרים.

 

בשבועות האחרונים גיבשו נאור וברודצקי קבוצה חדשה של תשעה שחקנים, כולם יוצרים וכותבים. הם נפגשים מדי בוקר, עושים יוגה, שיעורי פיתוח קול ופיתוח חומרים ליצירה, וכולם העתיקו את מגוריהם לחיפה. “המעבר לחיפה הוא שוק”, אומרת ברודצקי. “אנחנו מבינים שיש קשר בין היצירה והמרחב שבו אתה נמצא, והתחושה היא שבתל אביב כבר אין מקום. כאן יש מקום, רעב וצורך. אני אישית בתל אביב הייתי צריכה להיכנע לקפיטליזם הדורסני ופה זה לא ככה, שכר הדירה והמחיה שפויים ויש יותר שקט ליצור”.

  

רוני ברודצקי. “יש קשר בין היצירה והמרחב שבו אתה נמצא” רוני ברודצקי. “יש קשר בין היצירה והמרחב שבו אתה נמצא” צילום: הילה שייר

 

השאיפה של ברודצקי היא ליצור מקום לקהל שמרגיש שתיאטרון לא תמיד בשבילו. “אנחנו חולמים על בית חיפאי שאנשים ירצו להגיע אליו ולא נצטרך להגיע לתל אביב”.

 

כדי להגשים את חלום הבית החיפאי יוקם בשנה הקרובה בית יצירה חדש בשכונת הדר על חורבות מועדון מרתף 10, מבנה נטוש שישופץ בעלות של 2 מיליון שקל מתקציב העירייה ומפעל הפיס. "בית היוצר 23" יהווה שלוחה צעירה של התיאטרון עם במה וחשיפה לאמנים ויוצרים מקומיים. בין השאר הוא ישמש ביתה של הקבוצה החיפאית, חלל ורסטילי דינמי הכולל גם חדר חזרות, שיענה על כל הצרכים המקצועיים של יוצרים מתחומים שונים. “זה לא מקום שהולך להרוויח כסף, אבל הולך לחולל שינוי בעיר בכלל ובשכונת הדר בפרט”, אומרת מנכ"לית התיאטרון ניצה בן צבי. עד הקיץ תעלה הקבוצה שתי הפקות חדשות. הראשונה “הוראות הפעלה” (שם זמני), קולאז’ המבוסס על טקסטים דוקומנטריים של הוראות הפעלה שנשלפו ממוצרים שונים, בייחוד מסרטוני הדרכה ביוטיוב, כמו איך מפעילים מסור חשמלי, איך להתאפר, איך להיות מאושר או איך להתנשק. "סרטוני הדרכה הם אחת התופעות הכי מטורפות היום”, אומרת ברודצקי. "אין שאלה שאין עליה תשובה, הפילוסופיה של העולם היא ביוטיוב ואנחנו חוקרים את המדיום הזה שהוא מרתק מכל כך הרבה אספקטים".

 

אחריה יעלה "אמסטרדם", מחזה מאת מאיה ערד יסעור, שבמרכזו סיפור תעלומה של ישראלית שחיה באמסטרדם ומנסה לאתר מקור של חשבון גז שלא שולם, ומגלה שהוא משנות הארבעים. המחזה חוקר מושגים כמו הגירה, שייכות, השואה והדור השלישי מזווית ייחודית.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x