$
חדשות טכנולוגיה

ראיון כלכליסט

"בינה מלאכותית - מהפכה שתעבור בחשיבותה את תגלית האש"

כשהילדים של עידו גרין, בכיר בחטיבת Assistant של גוגל, החלו לדבר עם הסייענית החכמה של החברה כמו אל חבר בשר ודם, הוא הבין שיש פה הרבה יותר מסתם גימיק; "המהפכה רק בתחילתה", אמר ל"כלכליסט". "אתה רוצה להיות בין הראשונים"

יואב סטולר 11:0719.02.18

לפני שש שנים, כשאפל השיקה את סירי, הסייענית החכמה הראשונה מחברה גדולה, נתפס המהלך בעיקר כגימיק או מוצר נישתי. סירי דיברה רק אנגלית, והתאמצה לבצע גם פעולות פשוטות ביותר. אבל חברות כמו אמזון, גוגל, מיקרוסופט וסמסונג הבינו שלא מדובר בטרנד, אלא במוצר שיכול לעמוד במרכזה של מהפכה טכנולוגית חדשה, ושסירי היא רק דוגמה בוסרית למה שהתחום הזה מסוגל לספק.

 

 

התוצאה של הבנה זו היתה השקעה מסיבית בפיתוח עוזרים חכמים מתחרים לסירי, שהולידה פלטפורמות כמו קורטנה של מיקרוסופט, אלקסה של אמזון ואסיסטנט של גוגל, שבתורן היוו בסיס למכשירים מזן חדש ובראשם רמקולים חכמים. לאורך השנים, העוזרים החכמים נעשו גם חכמים יותר, מתוחכמים יותר ובעלי יכולות לבצע פעולות נרחבות יותר.

 

האבולוציה של התחום היתה כל כך משמעותית, שאלה שמכירים אותו מקרוב סבורים שאנו מצויים על סף מהפכה אמיתית. "בינה מלאכותית היא מהפכה שתעבור בחשיבות את תגלית האש או המצאת מנוע הקיטור והמהפכה התעשייתית. לכן גוגל משקיעים מאמצים אדירים כדי ליצור סייען קולי שיהיה כמה שיותר חזק ומגוון", אמר ל"כלכליסט" מנהל קשרי המפתחים באסיסטנט של גוגל, הישראלי עידו גרין.

 

האסיסטנט היא הסייענית החכמה של גוגל שמוטמעת בכל מכשירי האנדרואיד, מחשבי הכרומבוק ונגישה גם במכשירי אפל, מכוניות חדשות, טלוויזיות ורמקולים חכמים. מטרת ההטמעה הרחבה היא הנגשת כמה שיותר משימות ותחומים בחיינו לשליטה ממוחשבת, כך שבאמצעות אינטרנט הדברים ופקודה קולית פשוטה ניתן לשלוט במנורה, במזגן, בדוד החשמלי, בטלוויזיה, בטלפון ובמחשב.

 

עידו גרין עידו גרין צילום: אוראל כהן

 

 

הילדים כבר התרגלו

 

גרין אחראי על פיתוח ותחזוק מערכת היחסים בין צוותי הפיתוח של האסיסטנט לחברות ומפתחים חיצוניים שמשתמשים בו כפלטפורמה ליצירת ממשק חדש, פשוט ויעיל עבור הצרכנים. אבל את התובנות המשמעותיות ביותר על החשיבות של התחום הוא מוצא דווקא בבית, אצל שני ילדיו שהסייען הקולי הפך עבורם לחבר יומיומי. "כשהם מדברים עם האסיסטנט זה כמו שיחה עם חבר", אמר בראיון שנערך במסגרת כנס הבוטים הבינלאומי בת"א. "אם מחר ייקחו להם את האסיסטנט, זה יחסר משום שזה כבר חלק מהיומיום שלהם".

 

"הילדים משתמשים בזה הרבה יותר ממני. הם עושים שיעורים לבית הספר ומחפשים מושגים, שואלים שאלות או מבקשים קצת רקע על הנושא. הם משתמשים בזה לחידות, בדיחות, משחקים ובעיקר מוזיקה. במפגש הראשון הילדים שאלו אותי מה אפשר או מותר לעשות ואמרתי שינסו ויראו, היום אני חושב שבקלות כל אחד מהם מגיע לעשר שיחות ביום עם האסיסטנט. וכן, ההגדרה היא שיחה. הפנייה אליו היא הרבה יותר חברית ואמפתית מאשר בקרב מבוגרים".

 

רמקול חכם של גוגל, מבוסס אסיסטנט רמקול חכם של גוגל, מבוסס אסיסטנט

 

 

ילדים שנפגשים כבר בגיל צעיר עם הסייעניות הקוליות למיניהן מתועדים פעמים רבות כשהם מקללים או שופכים עליהן את כל אשר נאסר עליהם לומר. לדברי גרין, גוגל מכירה את הנושא והוא מבין שזה נובע מכך שהתוכנה מהווה מפלט. "האסיסטנט לא משתף עם זה פעולה, יותר מזה - כדי לפתח פעולה בפלטפורמה שתהיה מיועדת למשפחות אתה צריך לעבור סינונים שבודקים את עניין השפה הנאותה".

 

אף שהטכנולוגיה זמינה כבר זמן מה, ואפשר כבר היום להרגיש אותה ברחוב במדינות מסוימות, לגוגל ושותפותיה לדרך יש עוד לא מעט לעבור עד שיגיעו לנקודת הטמעה קריטית. "אנחנו עוד בהתחלה של הגל. מבחינת האפשרויות, זה זמן מדהים. יש אינסוף דברים וחידושים וזה כמו בתחילת האינטרנט – אתה רוצה להיות שם בין הראשונים. עם זאת, מבחינת המשתמשים יש עוד פלח שוק שצריך להצטרף עד שנגיע לכמות קריטית. גם בארצות הברית אנחנו עדיין לא שם, אף שנמכרים כל כך הרבה רמקולים חכמים ושזה נהיה יותר ויותר פופולרי".

 

 

 

אבל פופולריות בקרב צרכנים היא רק חלק אחד של המשוואה. הצד השני הוא איך לייצר מאותם משתמשים כסף. הפתרון המקובל, פרסומות, מייצר לא מעט קשיים לעומת פרסומות ברשת, שכן ההסתמכות על קול בלבד מקשה על זיהוי תוכן ממומן ויש לה פוטנציאל גדול בהרבה להטעיית צרכנים. גרין גילה שגוגל עוסקת בעניין ושבקרוב צפויה החברה להציג כלים חדשים שיטפלו בסוגיה זו בדיוק: "בחודשים הקרובים אנחנו נראה דברים מעניינים, כל מיני דרכים לעשות מוניטיזציה. יש הרבה מחשבות איך לעשות מזה כסף גם עבור המפתחים. בגלל הבעייתיות והאפשרות לבלבול הצרכנים חושבים בגוגל איך לעשות את זה בצורה הנכונה ביותר".

 

עד שהתשובה לבעיה המורכבת הזו תמצא ותוטמע, גוגל פועלת להגדיל ככל האפשר את השפות והמקומות בהן פועל השירות. "המטרה היא שזה יהיה בכל מקום, אבל לא רק השפה אלא גם תהליך הלוקאליזציה לוקח זמן בעצמו – לחבר את לכל השירותים ובתי העסק ולפתח ערך מוסף למשתמשים. לאחרונה זה יצא ברוסית ועוד שפות, ועם מגוון גדול כמו שיש לאמריקאים". כיום השירות זמין במספר שפות משמעותיות באירופה, אבל לדברי גרין אותו מגוון צפוי להתרחב: "השוק האירופי גדול מאוד ואנו מתעניינים בו. גם בשוק האסייתי זה כבר נמצא באופן חלקי, וייכנסו אליו עוד הרבה מאוד".

 

“המיליארד הבא”

 

גרין מבדיל בין המדינות המפותחות לבין המדינות המתפתחות, אליהן הוא מתייחס כ"מיליארד הבא", מטבע לשון שנובע מהפוטנציאל שרואות ענקיות הטכנולוגיה בתושביהן. "בתוך כשנתיים נראה חדירה גדולה בהרבה גם בכמות השימוש וגם בכמות המשתמשים, בין היתר בזכות החשיבה והמאמץ על ה'מיליארד הבא' שיביא עמו עוד הרבה יותר מכשירים.

 

"כבר היום אפשר להתקין את האסיסטנט על כל מחשב פשוט, המגבלה היא בחיבור לרשת. אם זה בקישוריות של דור שני, זה ירוץ לאט. עבור אלו עושים הרבה מאוד מאמצים להתאים את זה למדינות המתפתחות, לראות כמה אפשר לדחוס את המידע ולעשות זאת כמה שיותר מהר. אני לא יודע אם זה יהיה 'האסיסטנט לייט', אבל זה לנקות ולצמצם כמה שאפשר מאחורי הקלעים כדי לתת לזה לעבוד הכי טוב שאפשר עבור כולם בכל מקום".

 

 

 

לשאלה מתי כבר נזכה ליהנות מגוגל אסיסטנט בעברית ובהתאמה לישראל, גרין לא משיב ישירות, אבל מבטיח שזה יקרה. עם הסייענית הקולית בגרסה הישראלית, הוא מעריך שיגיעו לארץ גם מוצרי חומרה של גוגל, ובהם הרמקולים החכמים וסמארטפוני הפיקסל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x