$
חדשות טכנולוגיה

פרויקט כלכליסט

5 מכונות הכסף שייצרו רווח של 100 מיליארד דולר ב-2017

פייסבוק, אמזון, אפל, גוגל ומיקרוסופט, ששוות יחד 3.5 טריליון דולר, חושפות את המספרים האדירים שמאחורי התלות שלנו במוצרים והשירותים שלהן • אך לא הכל ורוד בממלכת עמק הסיליקון • אמזון כמעט לא מרוויחה על עסקי הקמעונאות, אלא רק בענן, אפל מכרה פחות מכשירים, פייסבוק רוצה שנבלה פחות שעות ברשת ואילו גוגל ומיקרוסופט שילמו ביוקר על רפורמת המס

כתבי כלכליסט 06:3804.02.18

אמזון

הקניון המקוון לא מייצר רווחים

 

אמזון סיימה את 2017 עם זינוק של 31% בהכנסות, אך המספרים המעניינים באמת הם של חטיבת מחשוב הענן שלה AWS, שהכנסותיה זינקו ברבעון האחרון ב־44% לעומת הרבעון המקביל לו. בשיחת המשקיעים שלאחר פרסום הדו"חות התגאה מנהל קשרי המשקיעים של אמזון בהכנסות החברה מפרסום, אך מבט מדוקדק בתוצאות מראה עד כמה היא תלויה בפעילות הענן. בשנה החולפת הסתכם הרווח התפעולי של AWS ב־4.3 מיליארד דולר - יותר מהרווח התפעולי של החברה כולה.

 

 

מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס צילום: גטי אימג'ס

 

 

עסקי הקמעונאות מגלגלים כסף רב אך רווחיותם נמוכה, והרווחים בצפון אמריקה מקוזזים בהפסדים בחו"ל. אמזון אמנם מייצרת חומרה כמו קוראי ספרים, מזרימי מדיה ורמקולים חכמים, ונסמכת עליהם לדחיפת פעילות התוכן שלה - אך בניגוד לאפל היא מוכרת את החומרה בזול, ולמעט בתחום הספרים המקוונים גם פעילות התוכן שלה רחוקה מלהוות אלטרנטיבה ממשית.

 

 

 

 

מייסד אמזון ומנכ"לה ג'ף בזוס נראה כמי שמנסה לבלוע ככל שיוכל. זו אסטרטגיה שמגדילה את הונו על הנייר אך עבור צמיחה היא מסוכנת. לקראת סוף השנה שחלפה הודיעה אמזון שתנסה את כוחה גם בתחום הבריאות, ובמקביל היא מנסה להמציא מחדש את עסקי הקמעונאות באמצעות חנויות מבוססות בינה מלאכותית ונטולות קופאים. בזוס מנסה לדחוף רובוטים לכל מקום, החל במחסנים וכלה בשירותי המשלוחים. המהלך נראה כניסיון לחתוך בכוח העבודה היקר של החברה, אך לא בטוח שהוא יסייע לרווחיות. צמצום העובדים יפגע בזיכוי המס, שברבעון האחרון הסתכם ב־790 מיליון דולר והיווה חלק לא מבוטל מרווחיה.

רפאל קאהאן

 

מיקרוסופט

ההימור על מעבר לענן השתלם

 

ההימור של מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה על מחשוב ענן השתלם. הענקית מרדמונד סיימה את הרבעון האחרון (אותו היא מגדירה כ־Q2'18) בזינוק של 56% בפעילות הענן שלה לעומת הרבעון המקביל. בסיכום שנתי של ארבעת הרבעונים האחרונים הסתכמו הכנסות החברה ב־102.3 מיליארד דולר, עלייה של 10.3% לעומת התקופה המקבילה. עם זאת, רפורמת המיסוי בארה"ב פגעה ברווח הנקי: לפני מס הרבעון האחרון הסתכם ברווח נקי של 7.5 מיליארד דולר, אך עלויות מס של 13.8 מיליארד דולר, שנבעו מהחזקת 128 מיליארד דולר במזומן מחוץ לארה"ב, חתמו את הרבעון בהפסד של 6.3 מיליארד.

 

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה צילום: בלומברג

 

 

עסקי הענן סיפקו למיקרוסופט את הרווחיות הגבוהה ביותר מכל פעילויותיה ברבעון האחרון (55%). להערכת האנליסטים החברה צפויה להכפיל את עסקי הענן שלה בשנה הקרובה ל־40 מיליארד דולר. חטיבת המחשוב האישי, הכוללת את ווינדוז, עסקי המחשבים וגיימינג, הציגה שיפור של 4% בהכנסותיה ל־12.2 מיליארד דולר חרף הירידה במכירות ה־PC הודות לדגם חדש של קונסולת האקסבוקס.

 

 

 

 

מיקרוסופט ממשיכה לפתח את האסטרטגיה שלה ובין היתר התאימה את מערכת ההפעלה שלה גם לשבבים מבוססי ARM, באופן שיאפשר ליצרניות המחשבים לצמצם את תלותן באינטל. אך לצד ההצלחות יש גם מהמורות. החברה מתקשה בהחדרת הסייענית החכמה שלה לעולם אינטרנט הדברים ומפגרת אחרי המתחרות מבית אמזון וגוגל. בנוסף, היא נמנעה עד כה מלהביע עניין בתחומי התחבורה החכמה או התוכן הדיגיטלי, שמתחרותיה גוגל, אמזון, אפל ואפילו פייסבוק הצליחו למנף לפעילות רווחית.

רפאל קאהאן

 

גוגל

המיסוי חיסל את ההכנסות מפרסום

 

גוגל והחברה־האם שלה אלפאבית סיימו את 2017 עם טעם מר. על אף זינוק של 23% בהכנסות לעומת השנה הקודמת לכדי 110.86 מיליארד דולר, השורה התחתונה של הדו"ח פספסה את התחזיות. הרבעון האחרון של השנה נגמר בהפסד של 3.02 מיליארד דולר לאחר שרפורמת המס של טראמפ הקפיצה את שיעור המס האפקטיבי על אלפאבית ל־138%. בשיעור שנתי צנח הרווח הנקי של החברה ב־35%.

 

 
מנכ"ל אלפאבית לארי פייג' מנכ"ל אלפאבית לארי פייג' צילום: בלומברג

 

 

בשיחת האנליסטים שנערכה לאחר פרסום הדו"חות שיבחו בכירי גוגל את נתוני הצפייה ביוטיוב, שהחברה רואה בו מתחרה לטלוויזיה מסורתית ותחמושת בתחרות בשוק הסטרימינג מול נטפליקס ואמזון. אך על אף ניסיונותיהן של גוגל ואלפאבית לגוון את מקורות ההכנסה, ההכנסות מפרסום וממנוע החיפוש הן עדיין המנוע העיקרי שלהן. ברבעון האחרון צמחו הכנסות אלו ב־24% לעומת הרבעון המקביל לכדי 27.2 מיליארד דולר. במקביל, העלייה בעמלות שנדרשת גוגל לשלם כדי לשמור את מנוע החיפוש שלה כברירת המחדל באייפון ובמכשירי יצרניות אחרות הכבידה על תזרים החברה.

 

 

 

 

בשנה החולפת התמקדה ההשקעה בפעילות החומרה בהשקת דגם שני של סמארטפון הפיקסל ובהרחבת סדרת הרמקולים החכמים של החברה. אך פעילויות אלו, יחד עם חנות האפליקציות והשירותים הארגוניים, היו אחראים להכנסות של 4.69 מיליארד דולר בלבד בסיכום שנתי. נוסף על כך, גוגל ממשיכה לנסות למנף את היכרות משתמשי הקצה עם שירותי הענן שלה כדי להרחיב את פעילותה בתחום זה בשוק הארגוני. מנהלי החברה רואים בענן זירה אסטרטגית שטרם נאמרה בה המילה האחרונה.

יואב סטולר

 

 

פייסבוק

זמן השהייה ירד, אבל הרווחים זינקו

 

הדבר המעניין ביותר בדו"חות פייסבוק לא התחבא במספרים אלא בהצהרה של מייסד החברה ומנכ"לה מארק צוקרברג שצורפה אליהם. בתוך התפארותו בהישגי השנה שעברה - זינוק של 47% בהכנסות ושל 56% ברווח הנקי לעומת 2016 - שילב צוקרברג את המשפט הבא: "ביצענו שינויים שהפחיתו את הזמן שאנשים נמצאים בפייסבוק ב־50 מיליון שעות ביום", זאת לדבריו כחלק מהמאמצים להפוך את השהות בפייסבוק והקשרים בה לאיכותיים יותר.

 

 

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג צילום: איי פי

 

 

50 מיליון שעות משתמש הן כמות זמן עצומה ששקולה לקצת יותר מ־5,707 שנים. אובדן זמן השהייה הוא אובדן של אלפי שנות משתמש שפייסבוק לא תוכל להרוויח בהן כסף ממשתמשיה, שברבעון האחרון ייצרו לה הכנסה ממוצעת של 6.18 דולר למשתמש. אך אף שהרשת החברתית צמצמה את הזמן שמשתמשיה מבלים בה, המשיכו ההכנסות לצמוח בקצב מרשים ואף עברו את תחזיות האנליסטים. צוקרברג מציין את אובדן השעות בגאווה, ונותן לנתון ניחוח של ספין שנועד להרגיע את המשקיעים, אך היעדר הפגיעה בביצועים מפחית את הצורך בכך.

 

 

 

 

ויש אפשרות אחרת, שהציניות שלנו מתקשה לקבל אך הדו"ח מקשה לזנוח על הסף, והיא שאכן מדובר בהצלחה. צמצום זמן השהייה של המשתמשים בשילוב עם העלאת איכות התוכן שהם נחשפים אליו מתורגמים בסופו של דבר לתוצאות כספיות טובות יותר. ואם זה אכן המצב, ייתכן שפייסבוק מצאה את נוסחת הקסם שמאפשרת לה להדוף חלק ניכר מהביקורת על היותה ממכרת וכר פורה לפייק ניוז ותכנים ירודים, בלי שהדבר יפגע בהכנסותיה או רווחיותה.

עומר כביר

 

אפל

הביסה את כולם, הפסידה לציפיות

 

הדו"ח הרבעוני של אפל מעיד על פיצול אישיות: על כל נתון מרשים, ניתן למצוא בו גם נתון מאכזב. זהו הדו"ח הרבעוני הטוב ביותר של חברה כלשהי אי פעם - עם הכנסות שעלו ב־13% ל־88.3 מיליארד דולר ורווח נקי שטיפס ב־12% ל־20.07 מיליארד דולר - אולם כשהחלה מכירת אייפון X, היו שצפו הכנסות של יותר מ־90 מיליארד דולר. ההכנסות ממכירת אייפונים זינקו ב־13% לשיא כל הזמנים, אולם מספר המכשירים שנמכרו ירד ב־1% לכ־77 מיליון יחידות. הקטגוריה שכוללת את אפל ווטש, אפל TV ואוזניות ביטס זינקה ב־36%, אבל חנויות האפליקציות והמדיה הסתפקו בעלייה בהכנסות של 18%.

 

 

מנכ"ל אפל טים קוק מנכ"ל אפל טים קוק צילום: אי פי איי

 

 

המשקיעים לא אהבו זאת וביום שישי צנחה מניית אפל בכ־4.4%. אולם הדו"ח מעיד שמצבה של החברה בכלל לא רע. ראשית, היא רשמה הישג מדהים כשהגדילה את הכנסותיה ברבעון בכ־10 מיליארד דולר, תוספת שלבדה גבוהה כמעט כמו כל ההכנסות של פייסבוק ברבעון. ההישג שב ומזכיר שאפל היא מכונה להדפסת כסף בכמויות אדירות.

 

 

 

 

אפל אמנם מכרה פחות אייפונים, אבל עשתה מהם הרבה יותר כסף בזכות אייפון X. מכירת מכשירים יקרים מאוד עם שולי רווח גבוהים היא בדיוק הסיבה שהמשקיעים כל כך אוהבים את החברה.

 

ההתחזקות הקבועה של מוצרים שאינם אייפון מעוררת אופטימיות, כשהאייפד עולה זה רבעון שלישי ברציפות ואפל־ווטש תופס תאוצה עם עלייה של 50% במכירות בכל רבעון ב־2017. כך שלא מן הנמנע שכבר השנה האייפון יהיה אחראי לפחות מ־50% מהכנסות אפל, בזכות ההתחזקות של הקטגוריות האחרות — וזו כבר סיבה אמיתית לחגיגה.

עומר כביר

בטל שלח
    לכל התגובות
    x