דו"ח טכנולוגי
המשתמשים נוטשים את פייסבוק והיא מתגעגעת אליהם
פייסבוק מאבדת משתמשים ודי לחוצה מכך, אמזון בוחנת צמיד חדש לניטור העובדים שלה, ומהפכת הגיימינג בענן שלא תקרה לעולם
היו שלום ותודה על כל הפייק ניוז
לראשונה, דיווחה פייסבוק על ירידה במספר המשתמשים היומיים שלה בארה"ב ובקנדה. הירידה היתה נמוכה: מ-185 מיליוני משתמשים ביום ל-184 מיליוני משתמשים. חצי אחוז בערך. הסיבות לירידה לא ידועות, ומוקדם מדי לדעת האם המשתמשים החלו סוף סוף להתגבר על המאמצים של פייסבוק למכר אותם ולמכור אותם.
בפייסבוק ניסו לגמד את המצב, וטענו שמדובר בסך הכל בירידה משום שפייסבוק שינתה את האלגוריתם שלה כך שאנשים יראו פחות סרטונים ויראליים; המנכ"ל צוקרברג טען שזו ירידה לצורך עליה, כי בסופו של דבר אנשים ישתמשו יותר בפייסבוק אם יהיו בה פחות סרטונים שאף אחד לא צריך. מה שמעלה את השאלה המעניינת למה השימוש בפייסבוק דווקא עלה בזמן שהיו בה סרטונים כחול אשר על שפת הים. אני מניח שנקבל יותר תשובות בדיווח הרבעוני הבא.
מה שברור הוא שבפייסבוק לחוצים מאובדן המשתמשים. כידוע, כאשר אתה מודיע לה שאתה מתכוון להתנתק ממנה, היא מפעילה את רוטינת הדודה הפולנית ואומרת לך כמה אנשים יתגעגעו אליה. אם שרדת את בליץ המצפון הזה, היא מדי פעם תשלח לך מיילים שמציינים כמה שאתה חסר לאנשים. לאחרונה, כך מסתבר, היא מתחילה לשלוח התראות אבטחה – "נראה שיש לך בעיה להתחבר לפייסבוק. הקלק על הכפתור הזה ונחבר אותך. אם לא ניסית להתחבר, אנא עדכן אותנו." סביר להניח שאף אחד אחר לא ניסה להתחבר בשמך, זה פשוט מארק צוקרברג שמייבב בשקט שהוא לא עושה עליך כמה דולרים. בכל חברה אחרת, שטיק כזה – תראה! היתה התקפת סייבר על החשבון שלך! – היה מעורר שאט נפש חריג, אבל אנחנו מדברים על החברה שלא ידועה בזכות מצפון המוסרי שלה. אז שום דבר לא באמת מפתיע.
במקביל, פייסבוק מפעילה לחץ על המשתמשים הקיימים שלה לכתוב יותר פוסטים ולהתממשק יותר עם התוכן שלה. היא דוחפת להם פוסטים מעיקים על כך שמישהו העלה עשרה תמונות שלהם לאורך ההיסטוריה והאם לא הגיע הזמן לחגוג את זה, ובאופן כללי מתנהגת באופן דביק ומבוהל. יש לקוות שיודעים שם משהו שאנחנו עדיין לא יודעים.
אל תקרא לזה אזיק אלקטרוני
אמזון נמצאת מדי שבועיים בערך בליבה של שערוריה חדשה בשל יחסה לעובדים. הנה קווי המתאר של השערוריה הבאה. החברה הוציאה לאחרונה פטנט על צמיד מעקב אחרי עובדים. הצמיד יעקוב אחרי התנועה של העובד במחסני הענק של אמזון, עד לרמת הצעד, ובמידה והוא חושב שהעובד לא הולך אל המדף הנכון, הוא יוכל לתת לו דחיפה בכיוון הנכון.
המטרה היא לא רק לדעת איפה נמצא העובד בכל רגע נתון, אלא איפה נמצאות הידיים שלו. אחרי הכל, זמנה של אמזון הוא יקר ואם הידיים של העובד משתהות קצת, היא יכולה להפסיד כסף. החברה כבר עוקבת אחרי הכניסה של העובדים לחדרי שירותים ואם הם משתהים שם יותר מדי הם ננזפים, נקנסים ובסופו של דבר גם מפוטרים. עכשיו החברה רוצה לשלוט בעובדים שלה עד רמה רובוטית.
המילה "רובוט", נזכיר, מקורה בצ'כית (שפה סלאבית, וכן, זה אותו שורש כמו "רבוטה" הרוסי) ומשמעה פשוט "עובד." אמזון מתייחסת יותר ויותר לעובדים שלה כאל רובוטים. כמובן, הרעיון של צמיד שאומר בדיוק איפה אתה לא בדיוק חדש: בתי משפט משתמשים בו כבר עשורים. קוראים לו "אזיק אלקטרוני" והוא מיועד למעקב אחרי עצירים שזכו לשחרור לפני משפטם. נו, יהיה לזה יתרון אחד מובהק: כשהעובד יקרוס ויתמוטט, ידעו בדיוק לאיפה להכניס את האלונקה.
המהפכה שלא קרתה
כתב של Endgadget ניסה לאחרונה את שירות GeForce Now של Nvidia, וגמר עליו את ההלל. השירות הוא שירות ענן: כל זמן שיש לך קישור יציב לרשת, אתה יכול להתחבר אליו גם עם מחשב הסינקלייר הישן של החמאס (טוב, סתם מחשב ישן) ולקבל איכות יוצאת דופן. על הרעיון הזה של מהפכת גיימינג – אנחנו מעביר את כל הבלגאן לענן, המשתמש יוכל לשחק בכל מחשב שירצה – מדברים כבר עשור. עבדכם הנאמן כתב על משהו כזה לפני עשור בערך. זה עדיין לא מתרחש.
למה? כי מחשב ענן הוא עדיין מחשב. נכון, יש הרבה מחשבים כאלה. אבל הם עדיין צריכים כרטיסים גרפיים מתקדמים, והמון מהם – כדי שיהיה להם סיכוי להתמודד עם שלל המשתמשים שרוצים להריץ משחקים כבדים עליהם. הכרטיסים האלה עולים המון כסף, ואם אתה משתמש בהם בענן, בלאי מתחיל להיות בעיה קשה מהר מאד. כמו כן, אכסון של סטרימינג של משחקים תופס הרבה יותר מקום מאשר סתם סרטון וידאו.
בהתאם, לאף אחד לא היה עניין ממשי להביא את השירות המתבקש הזה. ל-NVidia ודאי אין: היא שולטת בשוק כרטיסי הגרפיקה, והרבה יותר משתלם לה למכור את הכרטיסים לגיימרים מאשר להשכיר אותם. וכך קורה ששירות מבוקש ומתבקש, שטכנית יכול היה להיות זמין כבר לפני עשור עדיין לא פה.
קצרצרים
1. אפל, ממציאת הקונספט של שבקון מתוכנן (Planned obsolesce), מזועזעת מההאשמה שהיא האטה בכוונה את התפקוד של האייפונים הישנים כדי לגרום למשתמשים לרכוש חדשים. החברה הודיעה בתגובה לחקירה נגדה בנושא על ידי הרשויות בארה"ב שהיא בחיים לא תרד לשפל כזה, ושכל המטרה של האטת הסמארטפונים במקום פשוט להחליף את הסוללות שלהן היא, ובכן, תראו – שדרוג תוכנה! בקרוב, המשתמש יוכל למנוע מאיתנו לעשות את מה שעשינו שנים. אז אין מה לראות פה, המשיכו הלאה.
2. בית משפט אמריקאי דחה את הטענה שלטוויטר יש אחריות משפטית למותם של שני אזרחים אמריקאים בהתקפה של דאע"ש בירדן. בית המשפט מצא שיתכן שדאע"ש אכן השתמשה בטוויטר כדי להפיץ את התעמולה שלה, ואולי אף לגיוסם של חברים חדשים, אבל שאין קשר ישיר בין הפעולות הללו ובין הפיגוע. התובעים טענו שלדאע"ש לא היתה יכולת קיום ללא טוויטר, שזו במחילה שטות מוחלטת. ה-EFF הגישה מסמך ידיד בית המשפט, שבו טענה שלמשתמשי הרשת יש זכות לקבל מידע, כולל דיבור על טרור.
3. במקביל, נאלצה טוויטר להעלות שוב את מספר המשתמשים שבאו במגע עם סוכנים רוסים באמצעותה. עד לאחרונה היא טענה שמספר האמריקאים שנחשפו לתעמולה רוסית בטוויטר היה כ-700,000 אלף; אתמול (ד') הודתה החברה שהיא עדכנה 1.4 מיליוני אמריקאים שהם נחשפו לתעמולה של הקרמלין. לא ברור אם היא עדכנה גם את מייקל פלין, היועץ לבטחון לאומי לשעבר של טראמפ, שקידם כמה חשבונות תעמולה כאלה.
4. באפריל האחרון רצח סטיב סטיבנס את רוברט גודווין, בן 74, כשהאחרון יצא מסעודת חג הפסחא. הסיבה לרצח, ככל הידוע – סטיבנס שם קץ לחייו העלובים זמן קצר לאחר מכן – היתה הצורך של סטיבנס להראות לעולם שהוא יודע לרצוח. את זה הוא עשה באמצעות תיעוד הרצח בזמן אמת בפייסבוק. כעת תובעת משפחתו של גודווין את פייסבוק, בטענה שהיא לא עשתה דבר כדי למנוע את הרצח למרות שסטיבנס דיבר בשידור חי על כוונתו להרוג אדם. בפייסבוק טענו בשעתו שהתלונה הראשונה שהם קיבלו בנושא הגיעה שעתיים אחרי הרצח. אם זה אכן המצב, קשה לראות איך התביעה תתקבל.
5. בשבועות האחרונים היו מספר דיווחים על עליה בסוג מדאיג במיוחד של פורנו: סרטוני פורנו שעליהם מושתלים פניהם של אנשים אחרים, שבאמצעות שימוש ב-AI נראים כאמיתיים. לז'אנר הזה כבר יש כינוי משלו, Deepfakes. החדשות החיוביות בנושא הן שרדיט ו-Gfycat החלו במחיקה אגרסיבית של צורת הפורנו הזו מהשרתים שלהן. משתמשי רדיט צווחים, כמובן. העילה החוקית למחיקת הסרטונים הללו היא הפרת זכויות יוצרים, משום שיש צורך במאות תמונות של הקורבן כדי שזה יצליח.