פחות זה יותר: אילת צריכה להיערך למהפכת הלואו-קוסט
הירידה הדרמטית במחירי הטיסות הביאה לגידול עצום בכניסת תיירים לישראל והעלתה את העיר הדרומית על המפה העולמית. עכשיו רשתות המלונות צריכות להתעורר ולייצר מודלים שיותאמו לתייר שמעוניין בחופשה ברת השגה
מהפכת הלואו-קוסט שהחלה לפני כחמש שנים שינתה את מפת התיירות העולמית, הפכה אותה לנגישה, קלה ונוחה מתמיד. אלא, שבעוד שבעולם נערכו מבעוד מועד לקליטת מבול התיירים ישראל ממשיכה להשתרך מאחור ללא מוכנות מספקת לקלוט אותם.
בחודשים האחרונים, על רקע מדיניות אקטיבית של שר התיירות יריב לוין, החלה ישראל לבצבץ מעל מפת הלואו קוסט העולמית, כאשר הסנונית הראשונה היא העיר אילת. אילת הפכה ליעד כמעט אקס טריטוריאלי שאינו נקשר בהכרח עם התיירות בישראל כולה, בדומה לערי הנופש באירופה - דוגמת פלמה דה מיורקה, קוסטה ברווה או ורנה, שביססו לעצמן מעמד של יעד תיירותי עצמאי העומד ברשות עצמו.
רוחות של שינוי עולות מנתוני משרד התיירות. אלו מציגים גידול עצום של 400% בכמות התיירים באילת לעומת השנה אשתקד,שעומדת על 280 אלף תיירים. ההערכה השמרנית היא שבתוך חמש שנים מהיום יגיעו לאילת קרוב לחצי מיליון תיירים בשנה, כשברובה, תתבסס התיירות על תיירי הלואו-קוסט.
אם נחבק את ההערכה המבורכת, ונחילי תיירים ינהרו לאילת, הרי שרשתות בתי המלון בישראל יהיו חייבות להיערך לשינוי על מנת שתוכלנה לקלוט את חצי מיליון התיירים שיתדפקו על דלתותיהן. ממשלת ישראל החלה בעידוד יוזמות להליך בנייה מזורז במלונות, שללא ספק יהוו מנוף עבור בתי המלון באילת לבנייה חדשה של מאות חדרים בשטח המלון.
אלא, שגם יוזמות אלו, מהירות ורבות ככל שיהיו – לא יוכלו לעמוד בעומס התיירותי הצפוי. לצד הרחבת בתי המלון הקיימים, חייבת אילת לקדם בניית מלונות חדשים במודלים שונים שיותאמו לצורכי תיירי הלואו-קוסט. המודלים החדשים צריכים להתבסס על ההבנה כי הצרכים של תייר הלואו-קוסט שונים בתכלית מהצרכים של תייר רגיל. כך למשל, בניגוד לצרכן המקומי אשר תר אחר חופשת תענוגות, ומוכן לשלם תמורתה סכומים לא מבוטלים, עבור התייר הממוצע לפעמים "פחות זה יותר".
עבור תייר הלואו-קוסט שמגיע לאילת, מספיק מבט על רצועת החוף מהיפות בעולם, והעיר כבר סיפקה תמורה מלאה לכספו. כעת, כל שנשאר הוא לספק לו מגוון מספק של מקומות לינה איכותיים במחיר נגיש ובזמינות גבוהה.
בנייתו של מלון אורכת זמן, ועובדה כואבת היא שמזה 15 שנה לא נבנה אף מלון חדש באילת. לאחרונה הונחה אבן פינה להקמת מלון הלואו-קוסט הראשון בישראל שייבנה באילת ויציע מודל של הרכבת חופשה בהתאמה אישית שבה התייר ישלם רק על מה שהוא צורך, עבור חצי מיליון התיירים שבפתח זוהי סנונית ראשונה.
שדה התעופה בעובדה הגביר את זרם התיירות האירופאית לאילת ובשנה הקרובה צפוי הזרם להתגבר עוד יותר עם פתיחת שדה התעופה רמון שיביא לאילת טיסות מיעדים רחוקים. לכן, ההגעה של מבול התיירים אינה בבחינת שאלה, התיירים כבר כאן וצמאים לטעום מכל מה שלאילת יש להציע להם. כל שנותר הוא שרשתות בתי המלון ישנסו יחד מותניים, יתחילו לבנות ולהתרחב ויאפשרו להם נחיתה רכה.
הכותב הוא בני זרח, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות אסטרל