השרון הצפוני: מיני ערים חדשות בתוך ערים ותיקות
שכונות חדשות בערים בשרון הצפוני נבנות סביב תשתיות, כגון פארקים ומרכזים קהילתיים פעילים, וסמוך לעורקי תחבורה ותחנות רכבת, ותושביהן נהנים גם משירותי העיר הוותיקה
בשיתוף שיכון ובינוי
משקי בית רבים חולמים על דירה חדשה וכידוע האפשרויות במטרופולין תל אביב אינן ברות השגה לכולם. בשנים האחרונות, המעבר אל אחת מהשכונות החדשות באזור השרון הצפוני נראה אופציה ראויה מבחינת איכות החיים ואיכות הבנייה. היום, עם הגברת ההיצע והבנייה המואצת ביישובי הלוויין של מרכז השרון, קל יותר מתמיד לממש את חלום הדירה החדשה בסטנדרט בנייה גבוה לאין ערוך ממה שהורגלנו אליו בעבר, כל זאת לצד חיי קהילה פעילים ושימוש בשירותים המלאים שיש לעיר הוותיקה להציע, הן עבור רוכשי דירה ראשונה והן עבור משפרי דיור. השכונות החדשות באזור השרון הצפוני נבנות כך שתספקנה חיי קהילה שאפיינו את השכונות של פעם. כל שכונה נבנית קרוב למרכז קהילתי ופארק, המאפשרים לילדים חופש תנועה ללא חשש ולהוריהם להיות מעורבים ביצירת חיי קהילה פעילים.
מחירי הדיור הגבוהים באזור המרכז מחד ופיתוח מואץ של כבישים באזור השרון הצפוני מאידך הובילו להגירת תושבים מהמרכז, ובהתאם לכך עשרות שכונות חדשות נבנות בערים הוותיקות. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך 2016, בחדרה לדוגמה נוספו 2,924 תושבים, בפרדס חנה־כרכור נוספו 1,552 תושבים, באור עקיבא נוספו 484 תושבים ובכפר יונה 643 תושבים ותושבות.
באזור השרון הצפוני – ובעיקר בחדרה, כפר יונה, פרדס חנה־כרכור, חריש ואור עקיבא – קיים מארג של מוסדות חינוך איכותיים, נגישות לעורקי תחבורה ראשיים, קרבה אל תחנת רכבת, פארקים, מרכזי קניות, מתחמי בילוי ופנאי וחיי קהילה.
כך לדוגמה, תושבי כפר יונה החדשה, נהנים משני העולמות: מצד אחד, מהמוסדות הוותיקים כדוגמת היכל תרבות, ספרייה ציבורית, מרכז קהילתי וקונסרבטוריון, ומצד שני, מאיכות הבנייה הגבוהה ומפיתוח סביבתי, כמו בפרויקט חלומות כפר יונה החדשה. אוכלוסיית העיר מונה למעלה מ־22 אלף תושבים, בצפיפות של 1,962 תושבים לקמ"ר.
"כפר יונה הפכה בשנים האחרונות לאחת הערים האטרקטיביות עבור זוגות צעירים ומשפחות רבות, המבקשות לשדרג את איכות החיים והמגורים שלהן, באווירה קהילתית חמה", אומר ראש העיר כפר יונה אפרים דרעי. "נתוני ההגירה החיובית מדברים על עיר צעירה יחסית מבחינת אוכלוסייה – כ־72% מהאוכלוסייה היא מתחת לגיל 45 – כך שהיתרון לגיל ברור אך מחייב. במסגרת תכנית מתאר כלכלית חדשה לעיר המתפתחת צפויה כפר יונה לעבור בשנים הקרובות שינוי משמעותי מבחינת מסחר, תעסוקה, מקומות בילוי, תרבות ופנאי, ושדרוג רמת השירותים המוניציפליים. על פי התכנית, יוקצה שטח של כ־840 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה, ויחד עם שטח של 120 אלף מ"ר שכבר אושר לשנות את ייעודו מקרקע חקלאית לאזור תעשייה, יגיעו שטחי המחסר והתעשייה בעיר לכמיליון מ"ר. מלבד פיתוח תשתיות והתחדשות עירונית, משקיעה העירייה משאבים רבים בקידום מערכת החינוך בעיר, אשר כבר זוכה להצלחות ולהישגים. בעשור האחרון לא הייתה שנה שלא פתחנו גני ילדים חדשים. כמעט בכל קיץ אנחנו גוזרים סרט לעוד אגף בבית ספר, עוד אולם ספורט ועוד מעון יום".
גם תושבי שכונת פארק חדרה נהנים מחיי קהילה תוססים ומשירותים קהילתיים של עיר ותיקה בשילוב עם סביבת מגורים חדשה, הממוקמת בסמוך לפארק אקולוגי ייחודי – אקו פארק – המשתרע על שטח של כ־70 דונם וכולל בין היתר אגם, מתקני משחקים ומתקני כושר. בשכונה הממוקמת במזרח חדרה, בעלת נגישות (כניסה ויציאה) לכביש 6 דרך כביש 9, ניתן לרכוש דירת 4 חדרים החל ב־1.418 מיליון שקלים. אוכלוסיית העיר מונה למעלה מ־100 אלף תושבים, בצפיפות של 1,811 תושבים לקמ"ר.
אלה המבקשים לרכוש דירה גדולה במיוחד בסביבה כפרית, יוכלו לממש את החלום בפרויקט חלומות פרדס חנה בשכונת נוה פרדסים הממוקמת במרחק נסיעה של כשלוש דקות מתחנת הרכבת קיסריה ומהיציאה אל כביש החוף. שם הם יוכלו לקנות דירת 5 חדרים במחיר אטרקטיבי מאוד ביחס לאזורי הביקוש במרכז – החל ב־1.397 מיליון שקלים. אוכלוסיית פרדס חנה־כרכור נושקת ל־40 אלף תושבים ותושבות, בצפיפות של 1,757 תושבים לקמ"ר.
במועצה מקומית חריש הנמצאת בקצב התפתחות אדיר מוצעות דירות יוקרתיות במחירים יחסית נמוכים – לדוגמה, דירת 4 חדרים בפרויקט חלומות חריש נמכרת החל ב־1.1 מיליון שקלים. התושבים שכבר אכלסו את הפרויקט נהנים מחיי קהילה פעילים ומחינוך איכותי. בחריש פועלים מועדון נוער ומועדון לבני הגיל השלישי, ומתוכננים 24 גני ילדים וחמישה בתי ספר יסודיים. בשנה הבאה מספר גני הילדים יכפיל עצמו, ובשנת 2019 ייחנכו בחריש גם חטיבת ביניים ובית ספר תיכון. פרויקט ייחודי שקורם עור וגידים וצפוי להיות מושלם במהלך השנה הוא פיתוח של שני יערות מאכל – האחד בפארק העירוני והשני במערב העיר, בסמוך לכביש 6. יערות המאכל המוקמים כחלק מתפיסת הקיימות של חריש, יספקו פירות טריים למבקרים ויהוו מוקד למגוון פעילויות חינוכיות וקהילתיות. ברמת הנגישות, התחבורה הציבורית המשרתת את תושבי חריש נמצאת במגמת הרחבה וישנם כבר שלושה קווים פעילים בתדירות גבוהה וברבעון הקרוב יתווספו קווים נוספים לחיפה ולתל אביב.
יצחק קשת, ראש מועצת חריש, מתגאה על כך שבתחום שיפוטו ניתן למצוא דירות 4 חדרים חדשות הכוללות מפרט טכני גבוה, חניה ומרפסת במחיר של מיליון שקלים. "חריש היא מקום יישוב איכותי שבו מתגוררים כבר כיום כ־6,500 תושבים ובקיץ צפויים להתווסף עוד כ־10,000 תושבים. תכניות המתאר מדברות על 60 אלף תושבים ואנו מקדמים תכניות חדשות להגדלת האוכלוסייה כאן ל־120 אלף תושבים. בחריש יש היצע דירות מגוון שלדעתי הציבור טרם נחשף אליו", אומר קשת.
בחברת שיכון ובינוי, הבונה אלפי יחידות דיור בערי השרון הצפוני, מייחסים את תנופת הבנייה לפיתוח התשתיות המואץ בערים הללו. "אזור השרון הצפוני ממוקם בסמוך לצירי תחבורה ראשיים: כביש 9 – כביש רוחב המחבר את שכונת הפארק בחדרה לכביש 6, כביש 57 המחבר את כפר יונה ונתניה לכביש 6, וכן יציאה אל כביש 6 בסמוך לחריש ופרדס חנה־כרכור", מסבירה דורית סדן, סמנכ"לית שיווק של שיכון ובינוי נדל"ן. "בנוסף לכך, רכבת ישראל פועלת לשיפור איכות חיי התושבים בערים הללו על מנת לקרב אותם בזמן קצר לחיפה בצפון ולתל אביב בדרום. תושבי פרדס חנה־כרכור וחדרה כבר נהנים מתחנת רכבת קרובה ובהמשך גם תושבי שכונת אור ים החדשה באור עקיבא יונגשו לתחנה סמוכה. פיתוח והשקעה בעורקי תנועה ראשיים מובילים להתפתחות האזור, לשגשוגו ולקירוב תושבי השרון הצפוני למטרופולין תל אביב, כל זאת במחירים ברי השגה למשפחות צעירות בישראל. כמובן שבבניית השכונות החדשות, אנו מתכננים את מתחמי הדיור ויחידות הדיור עצמן עד לפרטים הקטנים ועל פי עקרונות הבנייה הירוקה. ההתחשבות בצורכי הסביבה באה לידי ביטוי בתכנון מערכות תאורה; צנרת המים; בידוד טרמי והצללה לחיסכון בשימוש במיזוג אוויר; העדפת חומרים ממוחזרים ואפילו צמחים חסכוניים בהשקיה במתחמי הגינון המשותפים".
לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>