החשש מאמזון מזניק את הריטיילטק בארץ
המאבק של קמעונאים ברחבי העולם מול ענקיות התחום דוגמת אמזון שמאיימות עליהם הוא הזדמנות לסטארט־אפים ישראליים להציע שירותים חדשניים. כ־250 חברות ישראליות גייסו כבר מעל מיליארד דולר במה שמסתמן כתחום החם הבא
האיום של אמזון על תעשיית הקמעונאות העולמית הוא גם הזדמנות לסטארטאפיסטים המקומיים. לפי נתונים שאספו ארבעה גופים מובילים בתחום בישראל, עולה שלא פחות מ־250 חברות סטארט־אפ ישראליות פועלות בתחום ה־Retailtech והן גייסו כבר יותר ממיליארד דולר מאז הקמתן.
- סיבוב באמזון Go: איך קונים במכולת בלי קופאים ובלי קופות?
- ישי דוידי נערך לכניסת אמזון: עסקת מיזוג לאוברסיז בתחום ההובלה
- אמזון פרסמה את רשימת 20 הערים המועמדות להקמת המטה השני שלה
עיקר פעילותן סובב סביב שרשרת האספקה, הלוגיסטיקה, רצפת המכירה והמסחר האלקטרוני. 100 מתוך 250 חברות הסטארט־אפ בתחום גייסו סכום כולל של 880 מיליון דולר. 19 חברות גייסו 20 מיליון דולר ומעלה, בהן Yotpo ו־Twiggle. בין החברות שגייסו 5–20 מיליון דולר: CommonSense Robotics, Syte. היתר גייסו בין 100 אלף דולר ל־5 מיליון דולר.
על המיפוי אחראיות קרן ההון סיכון הירושלמית JVP, חממת The Shelf, פירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט וחממת נילסן אינובייט.
"בסיס חדשנות"
הזינוק של הריטיילטק בארץ הוא גם לנוכח ההתעניינות של ענקיות הקמעונאות העולמיות, שמתחילות להפוך את ישראל ליעד של הקמת מרכזי פיתוח ורכישות. מלבד אמזון, גם ebay ועליבאבא מסתערות על התחום.
ebay מחזיקה במרכז פיתוח גדול ורכשה כבר כמה חברות בארץ. אמזון פועלת עם אלקסה שופינג, עליבאבא עם ויזואליד וסירס עם מרכז פיתוח גדול.
בין הרכישות הבולטות שנעשו בישראל בתחום ניתן לציין את הרכישה של חברת ריטליקס שפיתחה את הטכנולוגיה שמאחורי הקופות הרושמות על ידי NCR ב־650 מיליון דולר, אתר מכירת היהלומים R2Net´s שנמכר ל־Signet´s Jewelers ב־325 מיליון דולר, חברת הסטארט־אפ Cimagine שנמכרה ל־Snap, המפתחת של סנאפצ'ט, ב־40 מיליון דולר והרכישה האחרונה והמעניינת בתחום של עליבאבא שרכשה את חברת ויזואליד בעשרות מיליוני דולרים והפכה אותה באופן רשמי למרכז הפיתוח שלה בישראל. ebay מעסיקה מאות עובדים במרכז הפיתוח שלה בנתניה, וסירס מחזיקה במרכז פיתוח על בסיס הרכישה של חברת דלוור.
"ישראל הופכת במהירות לבסיס חדשנות מוביל בעולם הקמעונאות", אומר אילן לייפרמן, מנהל־שותף ב־The Shelf – חממת חדשנות בתחום הקמעונאות של ישראל.
לדבריו, "מנהלים מ־Walmart, Tesco, Carrefour, H&M ,Best Buy ועוד ביקרו בישראל בשנתיים האחרונות ומשתפים פעולה עם חברות הזנק ישראליות. אנו צופים כי מגמה זו תימשך והקמעונאים בעולם יקימו בישראל פעילויות חדשניות בצורה של שותפויות, השקעות או רכישות. הן אמזון והן עליבאבא סוללות את הדרך עם פתיחת מרכזי מו"פ, כמו גם עם רכישות אסטרטגיות".
"מבינים את הקושי"
"תחום הריטיילטק נמצא על סף פריצה. חברות הענק מחפשות כיום טכנולוגיות הן כהשקעה והן כרכישות. אני מאמין שישראל תהפוך ליעד רכישות של חברות הקמעונאות העולמיות", אומר יונתן מצ'דו, שותף ב־JVP Play.
התחומים שבהם פועלות החברות הישראליות הם לוגיסטיקה, תוכנות המבצעות אופטימיזציה של המשלוחים, רובוטיקה ואחרות העוקבות ומעבירות סחורה לאורך שרשרת ההפצה. כמו כן רצפת המכירה, קנייה עצמית ללא אדם, מיפוי שטחי מסחר, טכנולוגיות המסייעות לקנייה חכמה בתוך החנות, תשלומים, חתימות דיגיטליות, בקרת מלאי ועוד. בין הטכנולוגיות והפתרונות הנוספים: תגבור יכולות המסחר האלקטרוני, תוכניות נאמנות ופרסונליזציה, חוויית משתמש חדשה כגון AR/VR ו־3d ועוד.
"העבודה בצמוד ל־TESCO ו־PEPSICO לצד השותפים הנוספים שלנו ב־JVP Play חושפת אותנו למאמצים הגוברים של גופים אלו, כמו גם של חברות ענק אחרות בענף הקמעונאות, לאמץ חדשנות כדי לעמוד בקצב הגובר של התעשייה", אומר מצ'דו.
לדבריו, "הלחץ של אמזון, מחד, והלחץ של המותגים והפלטפורמות החדשות, מאידך, פוגעים ביכולת של שחקני המפתח בתעשייה לשמור על עלייה מתמשכת כמו גם על המרווחים שלהם. אלא שבסיס הלקוחות הנאמן, הפריסה הגיאוגרפית, הגישה למידע אינסופי והמערך הלוגיסטי שלהם, שומר אותם בעמדת מובילות המשמרת נתחי שוק משמעותיים והופכת אותם לאטרקציה חמה בשוק חברות ההזנק הישראלי. השוק המקומי מתאפיין בגישת B2B (עסק לעסק) אשר לא קוראת תיגר על חברות כגון TESCO ו־PEPSIO אלא באה לייעל אותן ולאפשר להן לצמוח ולהתחדש. גישה זו הפכה למקור טבעי של חדשנות והצלחה של תעשיית הקמעונאות כולה".
לדברי יקיר מרציאנו, ה־CTO של Nielsen Innovate, "ישראל הופכת להיות הדבר החם הבא עבור הקמעונאים בעולם. אנו רואים יזמים מנוסים יותר הפועלים בתחום, עם הבנת הקשיים שקמעונאים רוצים לפתור".
"מומחיות ייחודית"
לדברי עמית הראל, שותף טכנולוגי בפירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט, "היזמים הישראלים מחפשים הזדמנויות כדי להביא לידי ביטוי את המומחיות הייחודית הטכנולוגית שלהם, על ידי יצירת ערך משמעותי עבור צורכיהם המשתנים של השחקנים המרכזיים בתחומי הקמעונאות בכל רחבי העולם".
שוק הקמעונאות העולמי מקיף מעל 30% מהתמ"ג העולמי. לפי ההערכות, רווחי השוק צפויים לצמוח ל־28 מיליארד דולר עד שנת 2019. סקירה של 250 חברות הקמעונאות המובילות בעולם מעלה ששוויין המצרפי עומד על סכום של 4.3 טריליון דולר, נתון המשקף שווי של 17.2 מיליארד דולר לחברה.