$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

אמזון Go: המחיר האמיתי של המכולת החכמה

החנות שהשיקה אמזון אמנם יוצרת חוויית רכישה חסרת תקדים, אך בדרך גורמת לקונים לשכוח כמה שילמו, ולוותר על ההתלבטות בדרך לקופה

יואב סטולר 16:1025.01.18

החנות האוטונומית אמזון Go, שנפתחה השבוע לציבור הרחב כמעט דימיונית בפשטות שלה; הקונים שמיהרו לגשת לחנות, להתרשם מקנייה אוטומטית ונטולת קופות ולתעד את עצמם במהלך הרכישה, תיארו את הסיטואציה כ"חוויה רוחנית חזקה".

 

 

היכולת להיכנס למרכול, להושיט יד למדף ולצאת עם המוצר מבלי לעבור בקופה או לשלוף ארנק שוברת הרגלים ותיקים של ביצוע קניות. זה כל כך פשוט שזה מרגיש כמו ילד שנכנס לחנות ממתקים ולוקח מכל הבא ליד.

 

החנות החכמה של אמזון החנות החכמה של אמזון צילום: אי.אף.פי

 

 

אך כאן בדיוק מצויה הבעיה בתחושה שהעניקה אמזון לרוכשים. המבקרים גילו בכמה הסתכמו קניותיהם רק לאחר שיצאו מהחנות. "בוא נצא ונראה בכמה חויבתי", צוטטו חלק מהמבקרים בכלי התקשורת. מסע הקניות, שהחל בסריקת קוד באפליקציית אמזון גו ברגע הכניסה לחנות, הסתיים רק לאחר היציאה ממנה וקבלת פירוט המוצרים שנאספו והמחירים שנגבו עבורם. אמזון הצליחה לנתק את הלקוחות ממעמד התשלום בקופה, שמביא לא אחת לרגעי התחבטות וחשיבה מחודשת על כדאיות הרכישה. אך יותר מכך, היא הצליחה לגרום ללקוחות להסכים שהחברה תגלה להם את גובה התשלום רק בדיעבד.

 

 

 

אמזון מעניקה אשליה של ארון עשיר וכמעט אינסופי של מוצרים, שפוטר את הלקוח מהצעדים הפיזיים שמתקשרים למושג התשלום. כפי שניסחה זאת היטב אחת המבקרות בחנות: "זה כאילו פתחתי את המזווה, לקחתי והלכתי - אפילו לא הייתי צריכה לדאוג לשלם". הפלא שיצרה אמזון הופך כל צרכן וצרכנית למנוונים, והופך את חנות הנוחות למעט נוחה מדי.

2 תגובות
בטל שלח
  • חלק מזערי ממה שכתבת רלוונטיזה לא ישראל.. מי שמכיר סופרמרקטים בארה"ב (למשל whole foods שעכשיו בבעלות אמזון), יודע שכל המוצרים מסומנים היטב והקונה יודע *בדיוק* כמה הוא משלם, ואין שום הפתעות בקופה (ואם יש - כמעט תמיד רק לטובה).
    האמריקאי הממוצע לא עומד חצי שעה בתור ומתחבט וגם לא מתחיל להוציא דברים מהעגלה בקופה, ולא משגעים אותו עם 70 מבצעים על מוצרים שהוא לא צריך.
    בקיצור - חלק הקנייה מרגע שהחלטת ללכת לקופה ועד שאתה יוצא הוא מיותר ולא קורה בו הרבה חוץ מבזבוז זמן. את החשבון הסופי אתה גם ככה רואה בדרך לרכב, ולעיתים סופר-רחוקות אתה שואל משהו, לא כל שכן משנה משהו ברכישה.
    ולכן אמזון עושים את הדבר הנכון - הופכים את הכניסה לסופר לחוויה מהירה, קלה ונוחה.

    כשבארץ נתקרב לרמת השירות של רשתות כמו whole foods, אולי גם אנחנו נבין את הקידמה...
    דודי,(27.01.18)
  • מה יעשו בעלי הכסף השחור?צריך קופה למזומנים...
    אוי ואבוי,(26.01.18)
x