שופרסל: לעקוף את רשות ההגבלים
שופרסל מרחיבה את המכירות למכולות כדי להימנע מביקורת על כוחה ההולך וגובר
כך, מה שהחל לפני כמה חודשים כפיילוט להפצה של מוצרים לעסקים קטנים דוגמת מכולות, מקבל עכשיו משמעות רחבה הרבה יותר עם הקמת פעילות ייעודית לעסקים קטנים.
אפשר להעריך כי הקמת הפעילות לבעלי מכולות וקיוסקים נועדה בין היתר לתת מענה לחשש של שופרסל מעתידם של הסכמי ההפצה, שהפכו לגורם המרכז כוח רב בידי שחקנים גדולים ממילא בשוק המזון דוגמת תנובה, שטראוס, זוגלובק ועוד.
כזכור, לפני כחצי שנה החלה רשות ההגבלים העסקיים בבדיקת הסכמי ההפצה. במסגרת זו נדרשו חברות המזון להעביר מידע על סוגי ההסכמים שהן מקיימות ולפרט את תנאי כל הסכם. הבדיקה נועדה לשפוך אור על השפעת הסכמי ההפצה על הצרכן ועל תוספת הכוח שהסכמים אלו מקנים למפיצים מול רשתות השיווק. ניתן להעריך שבשופרסל ביקשו להקדים תרופה למכה ולהרחיב את המכירות הסיטונאיות, מבלי לייצר יחסים מסחריים במתכונת של הסכם הפצה. קשה לראות כיצד תוכל רשות ההגבלים למנוע פעילות מסוג זה, שצפויה לסייע למכולות להתמודד עם תחרות המחירים שמציבות לה רשתות השיווק ולהציע לצרכן מחירים נמוכים יותר.